Winterbescherming Dicksonia antarctica

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Winterbescherming Dicksonia antarctica

Berichtdoor Hitch op 14 sep 2014 07:50

Ik heb al jaren D. antarctica buiten overwinterd. Uiteindelijk sterven ze bij mij allen af wanneer een te lange periode van ijsdagen en vorstnachten elkaar opvolgen. Het ene jaar gaat dit perfect en het jaar daarop dan weer niet. Ik heb nooit enige vorm van bijverwarming gebruikt maar ben tot de conclusie gekomen dat het simpelweg niet anders kan als je op veilig wilt spelen.
Wie kan me uitleggen wat de ideale winterbescherming is? Wat gebruik ik het best, vliesdoek, noppenfolie of iets anders? Ik zou een lichtsnoer of een warmtekabel willen gebruiken maar hoe breng ik die aan? Rechtstreeks op de stam? Droogt die dan niet uit? Of eerst vliesdoek en dan de kabel er omheen? Ik werk met een thermostaat dus te warm zal het niet worden en ik houd de t° dan op +1°C. Warmer hoeft niet volgens mij.
Opmerkingen en suggesties, raad en/of voorbeelden zijn welkom.
Hitch

156 bedankjes

Re: Winterbescherming Dicksonia antarctica

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 12:07

Hoe ik het in het verleden altijd deed was eigenlijk simpel.
Ik liet de D.A. Zolang mogelijk onbeschermd staan. Mocht er wat kans op nachtvorst zijn / sneeuwval beschermde ik de groeikern met een fleecedoek. Dit doe ik tot temperaturen van -5 tot -8. Ik doe dan meestal al wel een temperatuurcensor in de kop van de varen onder de fleecedoek om de temperatuur te kunnen meten. (deze kwam maar zelden onder de 0 graden.
Met sneeuwval bond ik meestal wel de veren boven de kroon bij elkaar. zodat deze ook nog eens de groeikern goed beschermde tegen sneeuwval.
Dit is bij mijn grootste D.A. Vaak wel een beetje een probleem. De kroon zit op ruim 2 meter hoogte en om tussen de bladeren bij de groeikern te komen moet ik vaak in regen/sneeuwval met een trap de natte/koude bladeren opzij duwen. Daarna de prop erin stoppen en dan de bladeren op ruim 2.50 bij elkaar proberen te binden.
Dit valt niet mee met een kroon van ruim 40 of 50 bladeren.
Afbeelding

Bladerkroon van D.A. in begin juni dit jaar Afbeelding

Mochten de temperaturen ook op de dag onder nul blijven (of als er erg veel zon schijnt) of als de nachttemperaturen dalen tot meer dan -8 dan pakte ik de stam in meerdere lagen fleecedoek tot pak hem beet zo een 30 cm boven de groeibpunt. (dus een deel van de bladeren steken onbeschermd boven de ingepakte D.A. uit.) Om dit pakket van Fleecedoek wikkelde ik dan een lichtsnoer waarvan de wikkels zo een 20 cm uiteen liggen.

Zolang de temperaturen onder 0 blijven bleef het lichtsnoer aan. Met een temperatuur sensor (met vochtigheidsmeter) in de kroon kon ik dan zien dat zelfs bij de meest strenge vorst hier (-23,7) de temperatuur in de groeikern niet of nauwelijks onder 0 kwamen. Luchtvochtigheid is meestal meer mijn zorg. Gelukkig bleef deze vaak redelijk hoog (60% of hoger). Maar in de winter van 2012/2013 daalde deze in februari met de oostenwind naar ongeveer 38 %. Zodra het maar even kon werden de stammen natgemaakt als de temperatuur rond het vriespunt lag. Ik heb toen getwijfeld om het geheel ook nog in plastic in te pakken om het vocht in het pakket te houden.

Zodra de temperaturen op de dag weer boven 0 kwamen ging het lichtsnoer uit en als er nog kans op vorst was liet ik het geheel ingepakt staan.
Zodra er een paar dagen goed/mooi weer voorspelt werd zonder vorst op de dag werd wel meteen het hele pakket flink nat gemaakt zodat de stam niet teveel uitdroogt in de winterperiode.

zolang de bladeren groen bleven (en dat blijven ze toch wel tot -5 pakte ik alles weer uit als de temperaturen niet te laag werden.

Mijn ervaring is dat ik meestal tot en met december niets hoefde in te pakken.
Meestal in december 1 of 2 keer een prop fleecedoek in de kroon.
Vanaf januari hield dat meestal in een keer volledig inpappen met lichtsnoer erom heen.
Dit fleecedoek liet ik meestal zitten tot aan maart. Soms pak ik even de kroon uit om deze te luchten en haal ik de prop uit de groei kern.
Het dilemma is vaak niet wanneer pak je in. Maar wanneer pak je uit.
Dit is vaak eventjes gokken. Kijk naar de maandverwachting is mijn tip.

Indien de bladeren helemaal zijn afgestorven de winters van 2009/2010 10/11 11/12 12/13 liet ik deze dode bladeren er meestal aanzitten (samengebonden) tot eind maart of zo. Ik merk dat er vaak bij de bladeren in het midden vlak tegen de kern aan nog wat groene blaadjes zitten. Voor mij het bewijs dat de kern niet onder de -5 is geweest.

Mijn grootste zorg blijft altijd de uitdroging bij strenge vorst en oostenwind. Ik de koude kan ik meestal wel weerstand aanbieden. Maar ijsdagen betekent meestal uitdroging!!!.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben ook benieuwd hoe andere het doen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 sep 2014 12:45

Ik heb een kleine, nog vrijwel zonder stam, al drie winters op rij overgehouden. Ik dek de plant gewoon af met blad van mijn musa basjoo. nog wat ander tuinafval erover en zo dus probleemloos de winter door. AL het blad wordt leleijk, maar dat wordt heel snel vervangen door nieuw. Zal wel niet de beste manier zijn, maar het werkt wel. En de plant maakt nog steeds ieder jaar grotere bladeren aan.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 12:52

Dennis_S schreef:Ik heb een kleine, nog vrijwel zonder stam, al drie winters op rij overgehouden. Ik dek de plant gewoon af met blad van mijn musa basjoo. nog wat ander tuinafval erover en zo dus probleemloos de winter door. AL het blad wordt leleijk, maar dat wordt heel snel vervangen door nieuw. Zal wel niet de beste manier zijn, maar het werkt wel. En de plant maakt nog steeds ieder jaar grotere bladeren aan.

Dit werkt inderdaad denk ik goed bij een kleintje. Maar een D.A. Met stam van 2 meter zal het denk ik met een strenge winter niet voldoende zijn.

Fantasie slaat misschien op hol. Maar een berg van tuinafval van 2 meter hoog :-D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 14 sep 2014 13:31

Ik heb de voorbije jaren stammen verloren tussen de 1.5 en de 2.5 m door de ijsdagen en de erg koude nachtt°. Het ene jaar ging dat probleemloos en het andere jaar was het desastreus als de winter hevig toesloeg. Persoonlijk vind ik dat echt verschrikkelijk als je even uitrekent hoe oud zo'n plant wel niet is en daar bovenop komt ook nog eens het prijskaartje per plant. Daarom heb ik het de laatste 4 jaar niet meer geprobeerd. Sinds 2 jaar werk ik met succes met bijkomende verwarming in de vorm van warmtekabels, lichtsnoeren en lampen bij verschillende planten en daarom wilde ik het toch nog eens proberen al is het deze keer met een kleiner exemplaar met een stam van 70-80 cm welke ik al een paar jaar in kuip heb staan en elke winter naar de serre sleep om te overwinteren. Dit voorjaar heb ik hem dan uitgeplant dus nu komt het er op aan om hem in leven te houden. Als het me bij dit exemplaar lukt dan kan ik terug grotere exemplaren gaan aanschaffen.

Bedankt voor de uitleg over hoe ik hem het beste kan beschermen en beveiligen en hoe ik de verwarming dien te plaatsen.
Zelf denk ik dat ik vliesdoek rond de plant ga wikkelen met een extra prop in de kop. Hierrond dan de warmtekabel en daarrond noppenfolie. De warmtekabel werkt met een thermostaat die mee ingepakt word en gaat pas op vanaf 0°C waarbij ik de t° gewoon op +1° ga houden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 sep 2014 13:43

Hoi, ik denk als ik dit allemaal zo lees een tentconstructie [met latten en noppefolie] het meest voor de hand ligt het enige wat je moet doen is het raamwerk opzetten [Novenber/December] en als het gaat winteren heb je de kabel [los van de stam met afstandhouders ] zo gemonteerd en de folie er zo omheen gedraaid, de tent maak je dan aan een kant toegankelijk voor het luchten en het vochtig houden van de stam, je kunt op deze manier alle blad behouden!
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 13:50

Eduard schreef:Hoi, ik denk als ik dit allemaal zo lees een tentconstructie [met latten en noppefolie] het meest voor de hand ligt het enige wat je moet doen is het raamwerk opzetten [Novenber/December] en als het gaat winteren heb je de kabel [los van de stam met afstandhouders ] zo gemonteerd en de folie er zo omheen gedraaid, de tent maak je dan aan een kant toegankelijk voor het luchten en het vochtig houden van de stam, je kunt op deze manier alle blad behouden!
Groetjes Eduard.

dit is inderdaad mogelijk voor een klein exemplaar. maar mijn gevaarte zou dat een tent van bijna 4 meter hoog worden om alle samengebonde bladeren er in te vangen

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 sep 2014 14:26

Dat heb ik hier ook Jos die 4 tot 4.5 m,vorig jaar/ of beter gezegd afgelopen winter had ik alleen de constructie staan [ die staat in 20 minuutjes] en had ik enkel het blad opgebonden zodat het niet stuk kon waaien, maar ja zoals je weet was er geen bescherming nodig, wat ik wil zeggen is dat het echt nodig mocht zijn het snel geregeld is met het aanbrengen van de noppefolie.
heb hier ook sterk zitten twijfelen of ik dat blad nog wel ga beschermen, dit inderdaad met betrekking tot de hoogte van de tent, dan moet ik daar een extra hoge vouwladder voor gaan aanschaffen wat ik dus niet van plan ben, dan maar even wachten op een nieuwe kroon wat bij de C.medullaris wat langer duurt dan een nieuwe flush bij een D.a in feite maakt het niet zoveel uit of het behouden blijft of niet, dit jaar branden de oude kroon totaal weg hier door de vroege sterke zon +- 30 blad, heb alles weggehaald na het flushen van de nieuwe kroon, mijn D.a gaat weer mooi naar binnen komende winter dan blijf die op zijn mooi's

P.S. Michael gaat geen hoge stam aanschaffen dus voor hem zou het een goede optie zijn ;)

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 14:59

Inderdaad Eduaard als het geen hoge stam is. Is het een super optie.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 14 sep 2014 15:33

in bijgevoegde link staat hoe ik het gedaan heb, vorig jaar ander hokje (2 in 1 aan elkaar vast) die best zwaar is en hoop die er komend jaar nog overheen te kunnen tillen :shock:

viewtopic.php?f=52&t=8387&start=50
Ivan

65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming