Hoe ik het in het verleden altijd deed was eigenlijk simpel.
Ik liet de D.A. Zolang mogelijk onbeschermd staan. Mocht er wat kans op nachtvorst zijn / sneeuwval beschermde ik de groeikern met een fleecedoek. Dit doe ik tot temperaturen van -5 tot -8. Ik doe dan meestal al wel een temperatuurcensor in de kop van de varen onder de fleecedoek om de temperatuur te kunnen meten. (deze kwam maar zelden onder de 0 graden.
Met sneeuwval bond ik meestal wel de veren boven de kroon bij elkaar. zodat deze ook nog eens de groeikern goed beschermde tegen sneeuwval.
Dit is bij mijn grootste D.A. Vaak wel een beetje een probleem. De kroon zit op ruim 2 meter hoogte en om tussen de bladeren bij de groeikern te komen moet ik vaak in regen/sneeuwval met een trap de natte/koude bladeren opzij duwen. Daarna de prop erin stoppen en dan de bladeren op ruim 2.50 bij elkaar proberen te binden.
Dit valt niet mee met een kroon van ruim 40 of 50 bladeren.
Bladerkroon van D.A. in begin juni dit jaar

Mochten de temperaturen ook op de dag onder nul blijven (of als er erg veel zon schijnt) of als de nachttemperaturen dalen tot meer dan -8 dan pakte ik de stam in meerdere lagen fleecedoek tot pak hem beet zo een 30 cm boven de groeibpunt. (dus een deel van de bladeren steken onbeschermd boven de ingepakte D.A. uit.) Om dit pakket van Fleecedoek wikkelde ik dan een lichtsnoer waarvan de wikkels zo een 20 cm uiteen liggen.
Zolang de temperaturen onder 0 blijven bleef het lichtsnoer aan. Met een temperatuur sensor (met vochtigheidsmeter) in de kroon kon ik dan zien dat zelfs bij de meest strenge vorst hier (-23,7) de temperatuur in de groeikern niet of nauwelijks onder 0 kwamen. Luchtvochtigheid is meestal meer mijn zorg. Gelukkig bleef deze vaak redelijk hoog (60% of hoger). Maar in de winter van 2012/2013 daalde deze in februari met de oostenwind naar ongeveer 38 %. Zodra het maar even kon werden de stammen natgemaakt als de temperatuur rond het vriespunt lag. Ik heb toen getwijfeld om het geheel ook nog in plastic in te pakken om het vocht in het pakket te houden.
Zodra de temperaturen op de dag weer boven 0 kwamen ging het lichtsnoer uit en als er nog kans op vorst was liet ik het geheel ingepakt staan.
Zodra er een paar dagen goed/mooi weer voorspelt werd zonder vorst op de dag werd wel meteen het hele pakket flink nat gemaakt zodat de stam niet teveel uitdroogt in de winterperiode.
zolang de bladeren groen bleven (en dat blijven ze toch wel tot -5 pakte ik alles weer uit als de temperaturen niet te laag werden.
Mijn ervaring is dat ik meestal tot en met december niets hoefde in te pakken.
Meestal in december 1 of 2 keer een prop fleecedoek in de kroon.
Vanaf januari hield dat meestal in een keer volledig inpappen met lichtsnoer erom heen.
Dit fleecedoek liet ik meestal zitten tot aan maart. Soms pak ik even de kroon uit om deze te luchten en haal ik de prop uit de groei kern.
Het dilemma is vaak niet wanneer pak je in. Maar wanneer pak je uit.
Dit is vaak eventjes gokken. Kijk naar de maandverwachting is mijn tip.
Indien de bladeren helemaal zijn afgestorven de winters van 2009/2010 10/11 11/12 12/13 liet ik deze dode bladeren er meestal aanzitten (samengebonden) tot eind maart of zo. Ik merk dat er vaak bij de bladeren in het midden vlak tegen de kern aan nog wat groene blaadjes zitten. Voor mij het bewijs dat de kern niet onder de -5 is geweest.
Mijn grootste zorg blijft altijd de uitdroging bij strenge vorst en oostenwind. Ik de koude kan ik meestal wel weerstand aanbieden. Maar ijsdagen betekent meestal uitdroging!!!.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben ook benieuwd hoe andere het doen.