Bemesten palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Bemesten palmen

Berichtdoor Pater-ik op 08 apr 2010 19:10

KevinC schreef:P = ik kan er ff niet opkomen... ^^

FOSFOR ;)
Grtjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 08 apr 2010 19:13

Idd, dat is het Patrick! :D Bedankt.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 08 apr 2010 19:24

De palmen meststof van DCM heeft een npk van 6-4-6
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor Davy op 08 apr 2010 21:08

KevinC schreef:Ik gebruik over het algemeen voor mijn planten gedroogde koemestkorrels maar nu heb ik laatst geleerd dat daar weinig voedingstoffen inzitten maar deze eigenlijk dienen voor grondverbetering.
Ze maken de bodem luchtiger, beter waterhuishouding, stimuleren bodemleven,...

Kevin

Moet ook lukken, heb gisteren net koemestkorrels gekocht van dcm. Daar staat in "koeien" van letters op dat het inderdaad geen messtof is. Vreemd hé, terwijl iedereen er hier zoveel gebruik van maakt...Ik heb alvast mijn palmen een handvol gegeven per plant. Later geef ik van mijn compost. Ik heb nu ook een konijn dus er komt ook regelmatig mest in van konijn (en cavia) in de compostbak. Schijnt dat je de mest best eerst laat composteren.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 apr 2010 23:13

lapalmeraie schreef:Dat je vrouw er gek van wordt is héél herkenbaar :roll:
Heb zelf dit berichtje ook in 2x moeten schrijven want gisterenavond vond ze het wat laat worden om nog met de hobby bezig te zijn :lol:

:lol: :lol:

Wat die koemest betreft: die wordt bij palmen gebruikt omdat die erg gevoelig zijn aan overbemesting en snel verbranden. Voor mijn bananen gebruik ik bvb paardenmest (geen gedroogde uit de winkel maar verse uit de wei) en die vinden dat super, maar een palm zou daar een zware indigestie aan overhouden :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 09 apr 2010 21:43

@ amourath: dan moet ik oppassen met mijn compost? Daar zit oa konijnenmest en caviamaest in, weliswaar gecomposteerd. Kan er dan verbranding optreden?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 apr 2010 21:51

Davy schreef:@ amourath: dan moet ik oppassen met mijn compost? Daar zit oa konijnenmest en caviamaest in, weliswaar gecomposteerd. Kan er dan verbranding optreden?

Goeie vraag... ik denk dat het wel meevalt, maar toch even rondgezocht en dit gevonden op google:

"Konijnenmest is maar liefst 2 x zo sterk als koemest en mag dus niet in dezelfde hoeveelheden verwerkt worden als koemest. Konijnenmest zorgt voor veel stikstof.
Overbemesting met konijnenmest zorgt voor snelle groei, dus slappe planten. "

"Veel mensen weten niet dat je mest van konijnen kunt gebruiken in de tuin. De mest van konijnen is heel stijf en dient eerst met een riek uit elkaar gehaald te worden. Zo hebben de verterende organismen er goed vat op. Bij stijve brokken komen er juist verkeerde vertering en schimmelgroeiprocessen aan te pas. Konijnenmest is niet arm aan voedingstoffen en kan mits goed voorgecomposteerd een goede vruchtbaarheid voor de tuin zijn. "

Het lijkt me dus wel ok om dat te gebruiken, maar er toch voorzichtig mee om te gaan: hou er rekening mee dat een palm al minder mest kan verdragen dan een andere plant, én dat deze mest sterker is dan de gedroogde koemest uit de handel. Het is in elk geval goed dat je de mest composteert, pure verse mest zou waarschijnlijk verbranding geven.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Davy op 09 apr 2010 21:55

Mooi mooi. Het is natuurlijk zo dat er maar om de zoveel tijd konijnenmest in de compostbak verdwijnt. Het is dus een mengeling van compost gemaakt uit keukenafval, hooiafval met konijnenmest en alles wat je kan composteren hé: bladeren enz...Alles wordt 3 keer omgezet dus dat zal dan wel ok zijn!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor biz-art op 10 apr 2010 19:53

is gekorrelde gedroogde mest van koeien en kippen van aveve ook geschikt vr palmen en bananen?
biz-art

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 10 apr 2010 20:00

Kippenmest is (geloof ik) sterker dan koeiemest. Ik zou gewone koeienmest gebruiken biz-art ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen