Davy schreef:@ amourath: dan moet ik oppassen met mijn compost? Daar zit oa konijnenmest en caviamaest in, weliswaar gecomposteerd. Kan er dan verbranding optreden?
Goeie vraag... ik denk dat het wel meevalt, maar toch even rondgezocht en dit gevonden op google:
"Konijnenmest is maar liefst 2 x zo sterk als koemest en mag dus niet in dezelfde hoeveelheden verwerkt worden als koemest. Konijnenmest zorgt voor veel stikstof.
Overbemesting met konijnenmest zorgt voor snelle groei, dus slappe planten. "
"Veel mensen weten niet dat je mest van konijnen kunt gebruiken in de tuin. De mest van konijnen is heel stijf en dient eerst met een riek uit elkaar gehaald te worden. Zo hebben de verterende organismen er goed vat op. Bij stijve brokken komen er juist verkeerde vertering en schimmelgroeiprocessen aan te pas. Konijnenmest is niet arm aan voedingstoffen en kan mits goed voorgecomposteerd een goede vruchtbaarheid voor de tuin zijn. "
Het lijkt me dus wel ok om dat te gebruiken, maar er toch voorzichtig mee om te gaan: hou er rekening mee dat een palm al minder mest kan verdragen dan een andere plant, én dat deze mest sterker is dan de gedroogde koemest uit de handel. Het is in elk geval goed dat je de mest composteert, pure verse mest zou waarschijnlijk verbranding geven.