Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Berichtdoor Erwin van Hal op 04 okt 2014 17:22

Wat heb ik vandaag aan mijn hobby's gedaan.
Aangezien ik meerdere hobby's heb, maak ik altijd een schema.
Als eerste heb ik vandaag al mijn aquariums schoongemaakt en ververst.
Dat was weer 800 liter hahaha.
En daarna ben ik in mijn kweekkamer opnieuw gaan inrichten.
Ik verhuis mijn kweek van tropische vissen ook naar die slaapkamer.
De rest van de dag ben ik bezig geweest met de exoten hobby.
Aangezien ik net nieuw ben in deze hobby, lijkt het soms dat ik alles verkeerd doe.
Van fouten leert men zeggen ze toch?
1 ding is zeker, bij mij is nog nooit een plant dood gegaan :D
KEEP CALM AND HALLUCINATE
Erwin van Hal

0 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 04 okt 2014 20:00

Vandaag het nachthok van mijn schildpadden schoongemaakt en de serre uitgemest de dames en heren even buiten gesloten omdat je niet kan werken met 18 nieuwsgierige turtles om je heen,daarna de jonkies verzorgd en schoongemaakt en ook nog even de bak van mijn vogelspin dame schoongemaakt die het er duidelijk niet mee eens was en royaal met brandharen begon te strooien dus maar even gewacht totdat ze rustig was.
Planten die in pot staan water gegeven en toen nog even met mijn nieuwe RC helikopter gaan spelen.
Dat was in het kort mijn dag .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 okt 2014 21:27

Over schildluis, ik ontdekte dat mijn Brahea armata helemaal vol zat. Vandaag alle succulenten in aardewerken potten, agaves, cactussen etc in het tuinhuis gezet omdat de komende tijd de temperaturen naar beneden gaan. Voor de komende winter wil ik deze goed droog hebben ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 okt 2014 22:22

Precies op tijd Sylvan...Hier regent het inmiddels al.

Vanochtend heb ik nog even snel de Pritchardia naar binnen gehaald, en 8m bamboe wortelbegrenzer in de nieuwe border ingegraven. 64 cm hoogte, hetgeen op zich normaal voldoende moet zijn om de Phylostachys nigra en de P. Vivax Huanwenzhu 1 voor een paar jaar in toom te houden.

Ik had echter wel een paar vraagjes tav die bamboes:

De border waar deze jongen in komen is opgebouwd, d.w.z. verhoogd t.o.v. het normale maaiveld (50 cm). Het effect is wel zeer fraai maar betekent dit dat de begrenzer extra diep moet of rekent men gewoon vanaf het maaiveld in die border?

Verdient het aanbeveling deze border nu compleet af te maken en de bamboes op hun finale plek te zetten, of wacht men beter tot in het vroege voorjaar?

Ik had gedacht pure compost te gebruiken voor deze border. Wat is de beste grond voor bamboe?

Maakt een verhoogde border iets uit voor de winterhardheid van planten? In feite kan de koude nu gemakkelijker in die border doordringen en bij zware vorst verwacht ik dat die verhoogde grond iets verder zal bevriezen, ondanks de luwe standplaats en zon in de vroege ochtend. Border is wel goed beschermd tegen noord en oostwinden en is van nature redelijk aan de droge kant (dit ga ik zomers manueel oplossen btw). Ik heb eventueel de optie om de border te omranden met polystyreenplaten aan de oost en noordzijde, want ik heb nog platen over. Ideeën?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 05 okt 2014 09:54

Jieha hele dag in de tuin geravot!
Weer een stukje klaar!
Afbeelding

Vrijwilligers... ? Ze moeten er nog uit.... Als iemand de stammen graag wil als stookhout (ik doe de takken eraf, die kan ik kwijt in een takkenwal iets verderop) ... it's for free. Of euh lekker biertje haha
Afbeelding

Afbeelding

Hoppa de poort is af. Klinkertjes bij aangevuld. Nu nog de zijpanelen dichttimmeren. En een deurklink.
Afbeelding
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 okt 2014 22:53

Heerlijk vandaag.
De hele dag in voorbereiding geweest op winter, zowel binnenshuis als buitenshuis.
Heb de zolder geruimd in afwachting van de winter, en buiten alvast wat potten uitgezocht.
Een hele bak met meer tropische zaailingen vond het wel welletjes met nachten van 8°en is direct naar de zolder verhuisd. Calamus, Acanthophoenix en bijvoorbeeld Geonoma zijn maar weinig koude gewend en zullen de 23°-25° die ik boven nog haal wel appreciëren.

Alle schotels zijn inmiddels verwijderd en schoongespoten evenals het tuinmeubilair dat ik direct voorzien heb van de winterjas.
Een aantal palmen alvast behandeld omdat ze nog sporen van wolluis vertoonden, en een hele container puin, afval, onkruid en snoeiafval afgevoerd.

Ik zag tijdens die laatste actie dat sommigen van mijn Chamaedorea zijn begonnen klusteren: de C. seifrizzii, de C. microspadix en C. pochutlensis geven allemaal zijscheuten!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 05 okt 2014 23:27

Nog eventjes en er ligt een dik pak sneeuw ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 okt 2014 23:34

Haha, hou eens even op. Voorlopig geniet ik nog met volle teugen. Voor mij is er niet zoveel verschil met de eerste lekkere dagen in maart of dezelfde lekkere dagen in oktober of november. Genieten moet je elke dag en als je niet nat wilt worden, bouw dan een lekker afdak en koop een vest! Heerlijk! Na zo'n seizoen kan het me niet meer schelen wat voor winter het wordt! Voorlopig geniet ik nog elke dag van alles wat groeit en bloeit. Vandaag weer wat verse bloemetjes gekocht voor wat potjes hier en daar en om de zithoek gezellig te houden. Echt tropische planten heb ik niet, dus ik begin me meestal pas rond december druk te maken over inpakken etc.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 okt 2014 01:17

Ik heb vandaag een begin gemaakt met het opruimen van de kas met het oog op de komst van de kuipplanten voor de overwintering. De Agaves en overige succulenten zijn van de tafel naar de etagère verhuisd en de vloer is aangeveegd, zodat de grote kuipplanten zonodig ieder moment naar binnen kunnen. Te oordelen naar weersvooruitzichten is dat voorlopig nog niet aan de orde. Wel verhuizen binnenkort de tropische soorten die in de zomer buiten stonden vanuit de kas naar de woonkamer.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

709 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 06 okt 2014 09:18

Ik wil vanmiddag graag wat pups van mijn basjoo's gaan afsteken. Maar kan dat nog wel? beschadig ik hem dan niet te veel voor de winter, en hoelang kan ik hier nog mee wachten?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel