Trachycarpus manipur

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus manipur

Berichtdoor Dennis_S op 04 okt 2014 08:59

Han, weet je zeker dat dit een manipur is? Deze ziet er uit als een princeps new form?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 okt 2014 11:27

Dennis_S schreef:Han, weet je zeker dat dit een manipur is? Deze ziet er uit als een princeps new form?

Die is het zeker niet Dennis, omdat ik deze palm al een 10-tal jaren in bezit heb, als zaailing meegenomen uit Panningen (Tropical Centre) waar Herbert (Gardenpalms) indertijd deze Trachycarpus introduceerde. De gefotografeerde witte onderzijde van het blad is waarschijnlijk zo nadrukkelijk door belichting met de ochtendzon. Een paar jaar geleden ontving ik een sterk gelijkend exemplaar van Cemunnos onder de naam oreophyllus. Maar die zending met diverse Trachycarpus soorten vertrouwde ik niet vanwege het ontbreken van labels en een leveringsfout. Met uitzondering van een goed herkenbare princeps, heb ik de rest van die zending vervolgens afgevoerd. De afgebeelde manipur heeft lange tijd in een kuip doorgebracht zonder dat er veel aandacht aan werd besteed en staat pas sinds vorige zomer in de volle grond. Overigens had ik een van de uit Panningen meegenomen manipur zaailingen al direct uitgeplant, maar die heeft de reeks koude winters sinds 2008 niet overleefd.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 okt 2014 20:16

Jann die heeft precies al een aardige stam die ook de hoogte in gaat, heb je een close up van de stam ? Mooi exemplaar sowieso :thumb_up:

Han, prachtig exemplaar ook, goed om te horen dat schaduw geen probleem is. Wat me wel opvalt is dat het blad precies glanst bovenaan ? Of is dat maar gezichtsbedrog door de foto ? :onzeker: Die wax aan de onderkant is geweldig :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 04 okt 2014 20:39

Dit zal door de flitser komen, Dimi.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor jann op 06 okt 2014 19:30

Hoi Dimi,hier nog een paar foto'.
Bijlagen
okt 2014 12.jpg
okt 2014 12.jpg (284.91 KiB) 5687 keer bekeken
okt 2014 15.jpg
okt 2014 15.jpg (294.49 KiB) 5687 keer bekeken
jann

18 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 okt 2014 22:14

Jann, dat ziet er uit als een T. oreophilus. Dat zou wel bijzonder zijn, maar ik weet het niet zeker. Hoe zeker ben jij dat dit een uhkrulensis (manipur) is?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor jann op 07 okt 2014 00:21

Daar ben ik niet 100% zeker van Dennis ik heb deze destijds (nog op het Cemunos
forum) geruild tegen een Musella lasiocarpa.
Maar wanneer ben je wel 100% zeker met deze hobby?
jann

18 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 07 okt 2014 07:44

Haha, ja, nou momenteel (en de afgelopen tijd) loopt er een discussie over deze twee soorten op het EPS. Als je m wilt uitplanten is het wel fijn om te weten daar de winterhardheid blijkbaar nogal verschilt. Mooi exemplaar trouwens!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 okt 2014 11:25

Dennis_S schreef:Haha, ja, nou momenteel (en de afgelopen tijd) loopt er een discussie over deze twee soorten op het EPS. Als je m wilt uitplanten is het wel fijn om te weten daar de winterhardheid blijkbaar nogal verschilt. Mooi exemplaar trouwens!

Dit geldt ook voor mijn exemplaar gegeven het gerommel van Dennis O., i.e. de door Cemunnos geleverde 2 stuks 'oreophyllus' geleken sprekend op mijn 'manipur'. Een pittige winter zoals in 2012 zou uitsluitsel kunnen geven, ware het niet dat ik deze dubieuze palmen al spoedig heb weggedaan :?
Ik heb de 'manipur' in de tuin geplant omdat ik deze als kuippalm niet kon waarderen. Hij staat nu verscholen achter beplanting op de achtergrond onder hoge bamboe en doet z 'n best om daarmee te concurreren.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 02 nov 2014 22:08

Hierbij Mijn nieuwe Manipur, komt weg van Mypalmshop. Het grootste formaat dat je nu kunt krijgen. Erg gaaf! :thumb_up:

Afbeelding Afbeelding
Gilian

17 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen