Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Herman op 08 nov 2014 22:52

Jezus wat een goede constructie.
Ik heb de robusta dan in de volle grond.
Heb hier 4 palen rondom gezet en hier om heen dunne plastic platen. Eventueel bij lage vorst noppenfolie omheen. Speer ga ik eventueel beschermen met verwarmingskabel aangesloten op thermostaat.
Heb t niet zo mooi afgewerkt als jij, maar ik hoop dat de werking het zelfde is.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (84.49 KiB) 5033 keer bekeken
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 08 nov 2014 23:54

Ruud schreef:Zeer mooie constructie hoe zit het met het stroom verbruik en tussendoor de pot iets vochtig houden !

Vorig jaar is de verwarming / lichtsnoer niet een keer aan geweest. Dus dit antwoord moet ik je voorlopig schuldig blijven. En als het aan mij ligt hoop ik dat ik je de komende jaren hier ook geen antwoord op kan geven omdat het gewoon weg niet vriest dan :-D
Zodra de zon schijnt stijgt de temperatuur in de constructie behoorlijk tot zo een 5 tot 8 graden hoger dan de buitentemperatuur. Dit is een beetje vergelijkbaar met de natuurlijk omstandigheden in waar de Washis voorkomen.

Ik geef geen water in de winter. Mocht het toch heel erg droog worden kan ik alsnog water geven maar ik verwacht niet dat het nodig gaat worden.

Ruud schreef:Ik zou graag willen weten hoe je de noppenfolie en het vliesdoek hebt vast gemaakt aan het raamwerk ik vind het bouwwerk namelijk super ik ga hem ook zo maken heb je misschien nog tips

Ik heb de noppenfolie en vliesdoek met een tackermachine (nietmachine) vastgezet aan de binnenzijde van elke stukje raamwerk. En binnenzijde bedoel ik de kant die naar de palm is toegericht.

Herman schreef:Jezus wat een goede constructie.
Ik heb de robusta dan in de volle grond.
Heb hier 4 palen rondom gezet en hier om heen dunne plastic platen. Eventueel bij lage vorst noppenfolie omheen. Speer ga ik eventueel beschermen met verwarmingskabel aangesloten op thermostaat.
Heb t niet zo mooi afgewerkt als jij, maar ik hoop dat de werking het zelfde is.

Het voordeel van volle grond is dat je minder kans hebt op bevroren wortels. Nadeel is dat je niet altijd invloed hebt op de hoeveelheid vocht bij de wortels.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 09 nov 2014 00:50

Oké bedankt ik dacht al zo iets ik ga het dus ook met een nietmachine doen
Ik zal proberen foto's te posten
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 nov 2014 02:08

Ik ga hem nog wat aanpassen zodat hij nog iets sterker / steviger wordt.
Foto's volgen. Maar zolang het dit weer blijft geen winterbescherming nog :D :D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 09 nov 2014 09:07

Mooi kotje!
Heb je rekening gehouden met Jan de Wind in de tuin?
Hopelijk is de stellage bestand tegen de wind.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 09 nov 2014 12:08

jos944 schreef:Ik ga hem nog wat aanpassen zodat hij nog iets sterker / steviger wordt.
Foto's volgen. Maar zolang het dit weer blijft geen winterbescherming nog :D :D

Ik zie dat je een plat dak hebt is het niet beter om het dak iets schuin te laten lopen of valt het wel mee met het water dat erop blijft liggen ?
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 nov 2014 12:23

Ruud schreef:Ik zie dat je een plat dak hebt is het niet beter om het dak iets schuin te laten lopen of valt het wel mee met het water dat erop blijft liggen ?

Het "dak" is inderdaad plat. Ik heb in het dak 3 tussen stroken in het raamwerk gemaakt. Deze heb ik aan de buiten/bovenzijde bespannen met sterk/dik plastic.
De hoeveelheid water wat er op blijft liggen is minder dan een liter of 2.

schuin was inderdaad beter geweest maar ik wilde gewoon een universeel/modulair systeem hebben. Dus nu zijn alle delen exact even groot.
Voordeel is dan dat het makkelijker op te bergen is in de zomer en eventueel ik ook delen makkelijker kan vervangen mocht er een del stuk gaan of wat dan ook.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 09 nov 2014 13:48

Ja je hebt wel gelijk ik ben er nu mee bezig trouwens ik heb balkjes ban 44 bij 44
Mijn robusta is nog klein maar staat wel in de volle grond
Ik heb nu aan 1 raamwerk van 1m bij 150 hoog genoeg dit woord mijn vaste maat
Wel maak ik toch het dak iets schuin en plaats deze verdieping gewoon steeds bovenop
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor erna op 09 nov 2014 15:39

Jos,

Mag ik toch even opmerken dat het veel beter is om een schuin dakje te hebben. Het gaat niet om het water dat op het dak blijft liggen, maar om de condens die zich binnenin het kotje zich zal vormen.
Bij een plat dak valt de condens in druppels in je plant, bij een schuin dak loopt dit weg langs de zijkanten.

Onze eerste kotjes hadden ook een plat dak, we hebben die vervangen nadat we planten met speerrot kregen.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 09 nov 2014 16:08

erna schreef:Jos,

Mag ik toch even opmerken dat het veel beter is om een schuin dakje te hebben. Het gaat niet om het water dat op het dak blijft liggen, maar om de condens die zich binnenin het kotje zich zal vormen.
Bij een plat dak valt de condens in druppels in je plant, bij een schuin dak loopt dit weg langs de zijkanten.

Onze eerste kotjes hadden ook een plat dak, we hebben die vervangen nadat we planten met speerrot kregen.

groetjes, Erna

Hoi Erna. Je hebt gelijk daarom heb ik het dak van binnen uit van een soort puntdakje verzorgt.
Ik heb een tekening gemaakt om het wat te verduidelijken

Dit is een dwarsdoorsnede door het dakje.
De zwarte lijn is de bovenkant met stevigplastic bespannen. Daaronder zit een soort van puntdakvan bubbelplastic.

Afbeelding

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming