het grote ruimte probleem topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

het grote ruimte probleem topic

Berichtdoor s.janssen op 19 nov 2014 18:07

De tijd van planten naar binnen halen is al lang bezig, vele van ons hebben zoveel planten binnen staan waar menig tuincentrum jaloers op is. Dit is ook de tijd van de winter of herfst dip waar je in de knoei zit met je vrouw of man, waar laat ik al die planten?
Een aantal van de leden heeft hier minder problemen mee en heeft een prof. overwinteringsruimte waar hij/of zij de schatjes van de hobby kan neerzetten of gewoon een goed huwelijk.

Waar lopen jullie tegen aan of waar liep je in het verleden tegen aan wat nu misschien anders gaat? Ieder is ooit gestart met deze fantastische hobby en is ooit misschien gestart in de tijd dat hij/zij bij zijn ouders woonden die het halve huis op moesten offeren voor het exotisch geweld.

Ik moet eerlijk bekennen, ik heb wel is gedacht ''waar ben ik in godsnaam aan begonnen!?''

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: het grote ruimte probleem topic

Berichtdoor p e t e r op 19 nov 2014 19:06

Ik heb een gelijkvloerse geïsoleerde ruimte (in de winter voor de planten, in de zomer tuinhuis) waar ik met een transpallet vlot kan inrijden. Hierdoor ontstond er weer ruimte in de veranda (serre) en in huis.
Het probleem hiermee is echter dat deze lege ruimte al snel weer opgevuld wordt met nieuwe planten :).
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 19 nov 2014 19:34

Hoi Stefan.

Toen ik ons huis kocht stond er al een soort van serre, twee jaar geleden heb ik een tuinhuis gezet, ik heb een puber dochter die echter volop gebruik maakt van het tuinhuis. Dus voor het gebruik van het tuinhuis zal ik echt geduld moeten hebben.

Mijn vrouw is niet blij met het binnen zetten van planten, als ze er eenmaal staan blijkt ze ze toch te accepteren..dus ik hanteer de tactiek van het geleidelijk erbij zetten. :fluiten:

Ach een relatie is toch geven en nemen, op elk gebied. Wat ook helpt is regelmatig eens vermelden hoe weinig ik in de kroeg zit.. :lol:

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 19 nov 2014 21:10

Hier staat ook alles aardig vol.
Een stuk van de garage ingepikt en dat mag zolang de auto er maar bij kan. Gelukkig hebben we een kleine auto en ga ik van een ruimte van 2 cm extra breedte uit om de auto heen. :fluiten:
Ik heb ook nog een afdakje waar planten onder staan en dan nog boven een slaapkamer, maar ik zie op tegen al dat gezeul naar boven, helaas het zal wel moeten. Ik vraag me in deze tijd wel eens af wat nu zo leuk aan de hobby is.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 19 nov 2014 21:24

Wij zitten helaas aan onze max.
Al een tijdje.
:cry:

Dat is ook de reden waaomr we minder evenementen aflopen.
Het is zo moeilijk niets mee te nemen, en doe je het toch dan kom je inderdaad in de winter in de problemen.

Wel jammer, maar het is niet anders.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor roellus op 19 nov 2014 21:37

Ik heb zo langzamerhand al de vensterbanken in het huis in bezit :D
en in mijn schuur heb ik verschillende stellingen staan. Zo kan ik de planten in 2 lagen opslaan in de winter. Dit jaar heb ik voor het eerst tl verlichten met daglicht lampen er in tussen de stellingen geplaatst. dit omdat ik denk dat ze anders te weinig licht krijgen.

gr. roel
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
roellus

15 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 19 nov 2014 22:15

Inderdaad precies de periode dat ik me wederom besef dat ik teveel op de beurzen heb mee gesleept. :D
Zolder stat al aardig vol terwijl ik nog heeeeeel veel planten in de kas heb staan die ook nog graag naar binnen willen. :lol:
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 nov 2014 22:45

Wat komt dat mij toch allemaal bekend voor...!
Het tuinhuis staat vol met succulenten en uitgegraven bananen, en een grote nannorrhops waardoor je amper de ruimte hebt om in het tuinhuis even wat te pakken. Nu ben ik diegene die het vaakst deze ruimte moet betreden ook al is het om iets te pakken voor een ander. Want ik kan beter iets kapot trappen dan mijn familie, zeggen ze zo.

Normaal heb ik een groot deel van mijn planten bij mijn oma staan, ze heeft een vrij groot huis met logeerkamers die toch niet gebruikt worden en van mijn oma mag het. Helaas doen niet alle planten het goed. Dit jaar wil ik toch zo min mogelijk planten bij mijn oma hebben staan, je wilt niet van andere afhankelijk zijn omdat ik zo nodig veel planten wil hebben. Gelukkig heb ik buiten huis wel een geschikte kas gevonden voor overwintering van mijn boomvarens en wat overige kuipplanten.

Maar als het eenmaal weer buiten staat, dan kan het genieten beginnen!!! :happy_thai:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 nov 2014 02:29

Ook voor mij is dit een herkenbaar (ruimte) probleem, ondanks dat ik in het confortabele bezit ben van een mooie plantenkas. Elk jaar weer bleven er kuipplanten zo lang mogelijk buiten met soms een fatale afloop na een onverwacht zware nachtvorst. De dierbaarste planten werden dan op kritieke momenten tijdelijk in de garage gezet. Deze zomer heb ik flink wat planten opgeruimd, verkocht of weggeschonken, dubbele soorten met name.
Misschien dat ik er nu eindelijk eens in slaag om alle kuipen bijtijds onder dak te krijgen.
In de vorige woning was het al niet anders. Aanvankelijk stonden de overwinteraars in de garage die al snel te klein bleek; In de garage was genoeg hoogte om een zolder te realiseren met 2 grote dakramen. Het duurde een seizoen of deze ruimte van 18 M2 stond ook alweer vol. De volgende operatie was de bouw van een hoge gevelkas van 6 x 3 m in het verlengde van de aangebouwde garage. Rest nog te vermelden dat de zolder van het huis vol stond met planten en dat in de woonkamer nog eens permanent 12 M2 aan kamerplanten bivakkeerde.
Bijlagen
Eerstehuisentuin35.jpg
Eerstehuisentuin35.jpg (104.37 KiB) 5169 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 20 nov 2014 11:15

Hoi Han, het laat zich raden dat hier meer exoten te vinden zijn ;) ligt mooi jouw exotisch plekje :thumb_up:
Ik heb 3 stallingen die iedere keer weer propvol komen te staan, met uitzondering van afgelopen winter, toen bleven de meeste grote boomvarens buiten en dat scheelt meteen in ruimte! Ik kan mij nog herinneren toen ik heel trots was op een paar exoten, wat hebben we ons laten verleiden :fluiten: een goed voorbeeld hierin is Sylvan, hoor hem nog bescheiden zeggen er mag er weer eentje bij van mijn ouders, die zijn nu ook om zo te zien (a)

Groet Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 20 nov 2014 11:23, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel