Trachycarpus fortunei nog verhuizen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei nog verhuizen

Berichtdoor Axel Amsterdam op 25 nov 2014 20:58

lapalmeraie schreef:Dat is bij deze in orde heren.
Een dergelijke correctie is op een smartphone/tablet erg omslachtig dus kan het wat langer duren tegen dat één van ons aan een PC de aanpassing door voert. ;)

Ivm het verplaatsen van het andere topic; dat heb ik inderdaad verhuisd naar een andere rubriek. De "babbelrubriek" zoals je dat omschrijft is zeker geen degradatie hoor, maar meer een verzameling van topics die niet direct onder een andere rubriek passen.
Aangezien het in dit geval niet uitsluitend over palmen ging, maar ook vele andere exoten en vooral het klimaat ginder vond ik de palmenrubriek niet de meest passende.

Hopelijk is het daarmee duidelijker?
Wel wil ik even benadrukken dat ook het Palmvrienden team gewoon liefhebbers zijn die volledig vrijwillig vele uren tijd opofferen om het forum zo aangenaam en overzichtelijk mogelijk te houden. De topic indeling is natuurlijk altijd voor discussie vatbaar en daar staan we zeker voor open maar liefst wel op een constructieve en positieve manier. ;)

Grt
Niek

Begrijp ik Niek en daar heb je gelijk in. Het enige is dat ik op andere fora nooit meemaak is dat 2 onderwerpen in no time worden verplaatst naar een plek waar weinigen zullen kijken en ook nog zonder een mededeling van de moderator.
Ik zou er voor pleiten om topics waarbij streetview links en beschouwingen over een klimaat (Londen) dat zo dicht bij het onze ligt gewoon te laten staan in het palmtopic. Volgens mij biedt dat veel inzicht in wat palmen aankunnen in eenzelfde klimaat waar het tot -5C wordt.

Het punt is dat sommige topics in het palmforum gaan over trachies die niet willen groeien en/of waarvan de wortels wel/niet gezond zijn, maar strikt genomen moeten die dan ook naar het plantendokter forum. Kortom volgens mij zijn er al te veel subfora om uit te kiezen waardoor je waardevolle info juist mist, en als de moderator dan ook nog gaat schuiven met onderwerpen schiet het zijn doel allemaal een beetje voorbij volgens mij. Persoonlijk zou ik het forum een beetje vereenvoudigen, dat is ook prettig/gemakkelijker voor de moderators, maar dat is mijn mening.

groet,
Axel
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 25 nov 2014 21:37

Dank voor de inhoudelijke tips en voor het verplaatsen naar de juiste plek.

Jammer maar helaas maar morgen gaat de halve kroon eraf....
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2014 22:16

Dat is de enige manier om hem er door te laten komen, ik begrijp dat je dat niet leuk vind maar je moet het toekomstgericht bekijken he. Een dode palm met een volle bruine kroon is het ook niet he. Ga je heml nu uitplanten of in kuip zetten?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 25 nov 2014 22:42

:off_topic:
Begrijp ik Niek en daar heb je gelijk in. Het enige is dat ik op andere fora nooit meemaak is dat 2 onderwerpen in no time worden verplaatst naar een plek waar weinigen zullen kijken en ook nog zonder een mededeling van de moderator.

Sommige onderwerpen horen inderdaad in verschillende subfora thuis.
Door de onderwerpen te verhuizen proberen we toch wat orde de scheppen.

Een tip die ik je misschien kan meegeven is om op de knop: "toon actieve onderwerpen" te klikken in het forumoverzicht. Zo krijg je alle recente (actieve) berichten te zien. Het is op deze manier makkelijk om alle recente post op te volgen, ongeacht in welk subforum deze staat.

Veel succes. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 26 nov 2014 14:42

Zie kleine boom. Heb hem dus in de volle grond gezet in 100 liter kwalitatief goede potgrond. Ga nog online palmbooster bestellen ( iemand een adresje en heeft dat zin om te geven in de winter?)

En vanmorgen ( met pijn in het hart) 23 bladeren afgeknipt, maar blijft een mooi boompje.

Heeft het zin om water te geven voor de wortels.

Opvalt met de hoge palm ( die wel voeding en goede behandeling krijgt) het kleurverschil in blad en stam. Ik hoop de kleine palm binnen 2 jaar ook zo'nn donker blad te hebben.

Afbeelding
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor batdah op 26 nov 2014 16:41

Zou je de palm niet verankeren zodat deze niet omwaait?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 26 nov 2014 17:11

Heb ik wel overwogen met scheerlijnen maar gezien het feit dat hij kleiner is dan ik dacht en hij 'beschut' staat voor het huis en de andere palm durf ik het wel aan. Als deze omvalt is er niet veel aan de hand, deze is te klein om door de raam te vallen.
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor luc op 26 nov 2014 17:49

bjornobo schreef:Heb ik wel overwogen met scheerlijnen maar gezien het feit dat hij kleiner is dan ik dacht en hij 'beschut' staat voor het huis en de andere palm durf ik het wel aan. Als deze omvalt is er niet veel aan de hand, deze is te klein om door de raam te vallen.
Het gaat om eventueele wortelgroei die terug afbreekt en ja ik zou zolang het niet vriest water geven
Maar er zullen wel experts zijn die je daar beter raad in kunnen geven
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor batdah op 27 nov 2014 00:07

Ik ben beslist geen expert maar ik zou geen water geven aangezien de plant geen of weinig wortels heeft...de grond is vochtig en dat moet voldoende zijn..veel planten worden na aanplant overgoten!...het ontbreken van wortels zorgt dat deze geen of zeer weinig vocht kan opnemen! ze zal eerder gaan rotten...om verdamping te beperken kun je de bladeren samenbinden,,
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Rob op 29 nov 2014 01:29

Ook alvast geen nadenken over winter verwarming. De vorst is niet heel ver meer.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Vorige
Volgende