robusta eerste winter buiten

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: robusta eerste winter buiten

Berichtdoor Ruud op 26 nov 2014 18:31

Eduard schreef:Overigens hoeft het niet te blazen, dan gaat het opwarmen sneller maar het koelen ook weer, als je een warmte bron 10 tot 15 cm van de bodem hebt kabel, lamp, verwarmingselement van 150 / 200 watt hebt moet dat echt voldoende zijn, ik sputter nu zo'n 8 jaar met van aller handde warmte bronnen, stroom , petroleum, waar de elektrische toch het meest betrouwbare is!

Groet Eduard.

De elek blazer die ik bedoel blaast alleen als hij aanslaat warme lucht als hij uitslaat doet hij niks
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2014 18:41

ja Ruud dat snap ik, wat ik wil aangeven is dat het opwarmen versneld gebeurt maar ook weer gauw afkoelt als het apparaat uit is! Als iets langzaam opwarmt houd je dit ook langer vast ;)

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 26 nov 2014 19:20

Eduard schreef:ja Ruud dat snap ik, wat ik wil aangeven is dat het opwarmen versneld gebeurt maar ook weer gauw afkoelt als het apparaat uit is! Als iets langzaam opwarmt houd je dit ook langer vast ;)

Groetjes Eduard.

Ik denk dat je gelijk hebt
Ik denk dat ik zelf een gloeilamphouder ga maken
Met een lamp van 150w
Om te beginnen is dit te proberen
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2014 19:32

Ruud schreef:Ja oké het liefst minder w natuurlijk maar bij de karwei hebben ze er 1 voor 15€ die kan op 1000 en 2000w en hij blaast lijkt me ook wel goed voor de ventilatie
Ik ga kijken voor een mindere watage

Ik zou dit zeker testen, want de aanschaf mag dan wel meevallen, bij deze krengen mag je wel een 0 achter de aanschafprijs zetten qua verbruik bij een beetje strenge winter!

Groet Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 nov 2014 20:03

Eduard schreef:ja Ruud dat snap ik, wat ik wil aangeven is dat het opwarmen versneld gebeurt maar ook weer gauw afkoelt als het apparaat uit is! Als iets langzaam opwarmt houd je dit ook langer vast ;)

Groetjes Eduard.

Eduard, of je de lucht in je hok nu snel of traag opwarmt wat maakt dat nu uit, die koelt toch steeds even snel af als je gelijk welke warmtebron weg neemt ??

Die badkamerblazertjes zijn juist perfect om heel veel palmen te laten overwinteren. Het blazen ofwel de ventilator is ook net een extra groot pluspunt want deze zorgt er ook nog eens voor dat er luchtverplaatsing is in het hok en ook dat de lucht droger word wat schimmel en rot alleen maar tegen gaat. Ik gebruik deze vuurtjes ook, omdat het echt zoveel beter en zekerder is dan een lichtslang of iets dergelijks. Ook heb je zulke vuurtjes met een vorststand op, dan heb je zelf geen dure thermostaat meer nodig. 1000W en 2000W klinken inderdaad enorm maar moet je wel weten dat deze vuurtjes maar even opspringen en dus niet constant verbruiken. Het verbruik valt nog goed mee. In een klein hokje is dit misschien overkill inderdaad.
Trouwens zou ik de thermostaat lager instellen dan 1 graad, nu gaat die bij de minste vorst steeds opspringen, volledig vorstvrij houden is niet nodig hoor. Gewoon zorgen dat die niet onder de -4 komt.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 26 nov 2014 20:21

Waterboyke schreef:

Groetjes Eduard.

Eduard, of je de lucht in je hok nu snel of traag opwarmt wat maakt dat nu uit, die koelt toch steeds even snel af als je gelijk welke warmtebron weg neemt ??

Die badkamerblazertjes zijn juist perfect om heel veel palmen te laten overwinteren. Het blazen ofwel de ventilator is ook net een extra groot pluspunt want deze zorgt er ook nog eens voor dat er luchtverplaatsing is in het hok en ook dat de lucht droger word wat schimmel en rot alleen maar tegen gaat. Ik gebruik deze vuurtjes ook, omdat het echt zoveel beter en zekerder is dan een lichtslang of iets dergelijks. Ook heb je zulke vuurtjes met een vorststand op, dan heb je zelf geen dure thermostaat meer nodig. 1000W en 2000W klinken inderdaad enorm maar moet je wel weten dat deze vuurtjes maar even opspringen en dus niet constant verbruiken. Het verbruik valt nog goed mee. In een klein hokje is dit misschien overkill inderdaad.
Trouwens zou ik de thermostaat lager instellen dan 1 graad, nu gaat die bij de minste vorst steeds opspringen, volledig vorstvrij houden is niet nodig hoor. Gewoon zorgen dat die niet onder de -4 komt.

Min2 aan en plus 4 uit is dat wat
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2014 20:35

Hoi Demi, wat ik bij jou zie zijn geen kotjes of tentjes meer dat komt in de buurt van een gewone serre qua afmeting! dat gaat dan veel efficiënter met een blaaskachel met wat power, en dan is het een ander verhaal dan de tentjes van de vragers die zijn vergelijkbaar met mijn medullaris tent ongeveer 2,5m3 en dat werkt perfect met lamp of kabel.
Ook is het zo dat jij nog eens met een echte winter op de proef gesteld mag worden en de jaarrekening eens gepresenteerd krijgt dan piep je gelijk anders met die energie verslinders.
Ik stook al jaren mijn 3 serres en weet wat het kost, afgelopen winter niets gelukkig :fluiten: maar over 2009/2010 wil ik maar liever zwijgen.

Groet Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 26 nov 2014 21:22

Ik heb inderdaad wel hokken staan die eigenlijk gewoon serres zijn qua afmetingen ja (a) Ik kom er daar inderdaad niet meer mee met een gewone lichtslang of lampje :mrgreen:
Maar ik heb ook kleinere hokjes hoor zoals de vragers en daar gebruik ik ook nog gewoon een lichtslang.
Mijn reactie was een reactie op de puntjes die jij aangeeft wat volgens jou niet goed zou zijn aan deze vuurtjes. Dat ze overkill zijn in kleine tentjes ben ik met je eens en had ik ook al gezegd. ;)
Btw, die echte winters waren hier ook hoor. De kunst is inderdaad gewoon zo goed mogelijk isoleren, en dat zit hier al goed maar toch verbeter ik ieder jaar nog steeds mijn werk hierop want elke winter leer je weer wat bij :thumb_up:

Trouwens aan de vragers dus, het kan ook wel hoor met die vuurtjes (heel goed zelfs) in die hokjes maar het kan ook op een goedkopere manier qua energie verbruik dan in dit geval zoals Eduard al aangaf.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Herman op 26 nov 2014 23:19

Wachten tot de groei er terug goed inzit en de buitent° een aanhoudende of stijgende curve volgen.

Wat bedoel je precies hiermee Hitch?
Dat de robusta nog een dakje boven zijn hoofd Moet hebben bij veel regen in het voorjaar?
Groetjes Herman
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 27 nov 2014 07:12

Dimi je hebt het over vuurtjes met een vorststand, klink zeker aantrekkelijk, kan je een merk geven van zo'n kacheltje?
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming