Copernica Alba

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Copernica Alba

Berichtdoor draco op 26 nov 2014 22:09

De waslaag ('cerifera') die deze palmen een blauw tot zilvergrijze kleur verleent vervaagt onder invloed van regen. Daarbij komt dat de wasafzetting hier minder is als in landen met een hoge zonintensiteit (UV index). Palmen die rechtstreeks uit Spanje arriveren zijn veel 'witter', zie de foto op mypalmshop. Eenzelfde invloed van de hogere breedtegraad zie je terug op de lengte van de bladstelen en de minder zware bedoorning, die evengoed onaangenaam is. Ik zie hier bij Chamaerops 'Cerifera' een duidelijk verschil tussen een open standplaats of een voor neerslag beschutte plek. Ook in de kas blijft de kleur beter intact. Plaatsing onder een schuin lichtdoorlatend afdak met optimale toelating van de zon, geeft waarschijnlijk het mooiste resultaat. Acrylaat is daarvoor zeer geschikt omdat het ook UV straling doorlaat. Maar een plek op het zuiden dicht tegen de gevel biedt ook al bescherming.

https://duckduckgo.com/?q=cerifera%20wax
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 nov 2014 23:03

Het 'opgroenen' van palmen op onze noordelijke breedtegraad zal door sommigen mooi gevonden worden. Anderen vinden het jammer dat door het vocht en de regen die kenmerkend blauw/zilveren waslaag verdwijnt. Voor allebei valt wat te zeggen.

Als je echter op EPS foto's van palmen in tuinen uit zuidelijke streken als bv. Griekenland, Portugal of Kroatie vergelijkt met foto's van palmen in onze Noordelijke streken dan valt mij in ieder geval op hoe verdord en armetierig palmen uit Mediterrane landen er vaak uitzien.

Ook al zijn palmen tegen droogte bestand, het wil nog niet zeggen dat ze er mooier op worden.

Ik kwam net dit berichtje tegen van iemand die met pijn en moeite een mooie palmentuin heeft aangelegd in het Zuiden; hij is een van de weinigen daar:

"Maintaining a palm garden in a Med. climate does require a lot of water indeed and an independent water supply(bore hole 120 meter deep) is imperative if one does not want to burden the local municipality's water department"

Strekking van dit verhaal: een palm mag in de Lage Landen dan wel niet zo groot worden als in het Zuiden, in veel gevallen zien ze er stukken fraaier uit (kijk maar naar de geweldig mooie groene plaatjes van Washingtonia's die hier vaak de revue passeren).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 26 nov 2014 23:53

Ik denk dat je er weinig aan kan doen om die waslaag terug te krijgen, in onze landen heb je nou eenmaal geen hoge zonintensiteit. Misschien door de palm in een kas te planten wat beter opwarmt. Die waslaag zit er natuurlijk niet voor niets op, wie weet heeft we een functie om minder vocht te verdampen wat je ook veel ziet bij behaarde cactussen die in snikhete gebieden staan. Dit soort palmen in onze landen laten krijgen een mindere waslaag om meer zonlicht op te vangen. Want waarom moet je jezelf tegen zonlicht, ik denk dat het juist groen wordt om juist WEL zonlicht op te vangen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 nov 2014 01:53

Ik zag een tijd geleden foto's van Chamaerops 'Cerifera' in het Atlasgebergte van Marokko. Complete berghellingen waren met deze fraaie variant begroeid. Dat palmen in Zuid Europa en op de Canarische eilanden zoals onlangs getoond op Lanzarote er vaak zo beroerd bijstaan zoals Jan aangeeft, komt omdat mensen en van de zon (vakantie) en van fris groen willen genieten. Op de Canarische eilandenis is al decennia sprake van een toenemend watertekort. De zogenaamde aquifers raken steeds verder uitgeput door het enorme waterverbruik als gevolg van het toerisme en de fruitteelt, bananen met name. Vermoedelijk heb ik daar een levenslange bananenaversie opgedaan :mrgreen:
Lanzarote is al helemaal ongeschikt voor exotische planten anders dan endemische succulente soorten. De bewoners van het eiland hebben zich daarbij aangepast. De lokale wijndruif - leverancier van een koppige honingkleurige Malvasia wijn ontvangt het benodigde vocht vrijwel uitsluitend in de vorm van dauw die de vochtige zeelucht over de speciaal gegraven plantkuilen aan het zwarte lavazand afgeeft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 nov 2014 01:21

Dit zal dan wsl de malvasia druif zijn...word ook in Italie nog vrij veel verbouwd. Erg lekker btw.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 02 dec 2014 20:34

Mijn copernica Alba gaat in het voorjaar ook zeker de volle grond in.

Hier zijn alle blauwe palms echt wel mooi blauw. Deze zomer was het uiterst droog. Ondanks dat het in het nieuws kwam dat augustus veel regen bevatte hebben we er telkens van gespaard gebleven. Bijna 4 maanden amper regen gezien regio Menen. Mijn brahea armata staat mooi zilver blauw en de cerifera's zijn iets blauwer van kleur. Minder zilver. De Alba is vergelijkbaar met de cerifera's hier kwa kleur. Intussen met de donkere dagen mindert dat kleur wel een beetje. Maar ze blijven toch wel mooi blauw naar mijn mening. Ze hebben altijd halfschaduw gestaan. Zon van smorgens tot ong 15h en erna schaduw. Door een hatelijke notelaar van de buren :D :D
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 03 dec 2014 18:04

Copernicia alba. Dioe groeid tot in Argentinie in de Gran Chaco. Heb ze daar ooit gezien met de voeten stand in het water.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 30 maart 2015 22:00

Hoe gaat het met de Copernica alba na de winter van 2014-15? :) Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn Copernica ziet er slecht uit, stond in een nagenoeg vorstvrije kas.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 maart 2015 22:02

Hier ook vorstvrij overwinterd, echter sinds de aanschaf vorig jaar weinig tot geen groei.
Deze is sindsdien langzaam afgetakeld.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 maart 2015 09:00

Ik had mijn exemplaar binnen in de eetkamer tegen het schuifraam staan maar vlak daarnaast staat een chauffage en de bladeren zijn allemaal uitgedroogt. Enkel de 3 klaarzittende speren zien er nog goed uit.
Ik wacht nog een maandje af en dan gaat die bij mij de volle grond in. In de winter zal hij dan goed beschermd worden met bijwarming. Kijken of dat lukt.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen