trachycarpus fortunei extreem dunne stam

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei extreem dunne stam

Berichtdoor ramon van weezep op 30 nov 2014 16:13

een aantal jaar geleden kwam ik deze boom bij de groothandel tegen, hij viel mij gelijk op door zijn zeer dunnen stam.
nu hou ik wel van variatie van de trachycarpus en heb hem gelijk mee genomen.
hij staan nu een aantal jaar bij mij en je ziet dat bij de rode streep de stam iets dikker wordt maar nog lang niet zo dik als een normale trachycarpus.
de boom heeft nooit bescherming gezien en is ondanks zijn dunne stam gewoon winterhard.

ik heb er een aansteker bij gehouden om een beter beeld te geven van de stam, een aansteker is 7cm en de stam 1 centimeter of 2 dikker.

wat zou de oorzaak kunnen zijn van de dunne stam?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ramon van weezep op 30 nov 2014 18:01, in totaal 1 keer bewerkt.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei extreem dunne stan

Berichtdoor palmboomgeert op 30 nov 2014 16:56

volgens mij een boom die uit een warm klimaat komt en héél vlug heeft gegroeid.
dit zie je o.a. ook aan de grote afstand tussen de restanten van de bladstelen op het onderste gedeelte van de stam.
Boven de rode streep staan de bladstelen merkelijk dichter op elkaar dan eronder.
palmboomgeert

49 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei extreem dunne stan

Berichtdoor draco op 30 nov 2014 17:17

De stamdikte zegt niets over de winterhardheid van deze palm. Wel oppassen met die aansteker, de stambeharing is zeer brandbaar ;) Hier ging deze in de hens toen de loodgieter op het dak zijn gasbout liet vallen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei extreem dunne stam

Berichtdoor ramon van weezep op 30 nov 2014 18:04

dat een trachycarpus brandgevoelig is weet ik uit eigen ervaring;)

indirect zegt de stamdikte wel degelijk iets over de winterhardheid, een dikkere stam duidt op een kouder klimaat waar de palm is opgegroeid.
nu kom ik wel vaker dunne stammetjes tegen (vaak uit italie) maar dit vind ik wel extreem dun.
als je de bladresten en de vezels wegdenkt hou je een keer 6cm echte stam over.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 nov 2014 18:42

Gisteren zag ik hier een pikzwarte jongeman op de fiets in korte broek 8-) De gevoelsstemperatuur was onder nul. Ik geloof niet in het herkomst verhaal. Er zijn zoveel factoren die meespelen bij de winterhardheid van een individuele Trachycarpus. Als deze palm met zijn slanke stam uit een mild klimaat stamt, kan deze evenzeer winterhard blijken te zijn. In een strenge winter zal binnen een gegeven populatie altijd een toenemende kans zijn op vorstschade met een fatale afloop.
Ik ben in de loop van zo 'n 30 jaar een aantal Trachycarpus 's winters kwijtgeraakt. Mijn oplossing is geweest de tuin er mee vol te planten in de hoop dat het natuurlijke selectieproces zegeviert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 dec 2014 12:20

Dikte van de stam heeft volgens mij te maken met de vruchtbaarheid van de grond , alle mijn eigen gekweekte trachy soorten direct in eigen tuin '(volle grond) hebben metéén een dikke stam ,gekochte trachys van een tuincenter die ingevoerd zijn uit een warm land hadden ook een dunne stam ,eens uitgeplant hier in de tuin,kregen ze bovenaan een verdikking , dat is ook te zien bij uw stam ,
onze gronden en de meer regendagen zijn gunstiger voor deze soort , dan die rotsachtige rode grond van ginds ,daar zit weinig voedsel in

mvg

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 dec 2014 12:26

Dun van onder en aangedikt van boven ziet er niet uit. Ik zou nooit een Trachy met een dunne stam kopen maar altijd me ervan verzekeren (door te kijken en te vragen) dat het een lekker vette Nedertrachy betreft.

Een beetje obesitas mag gerust in palmenland. Ze hoeven niet de cat walk op.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 dec 2014 15:37

"Dun van onder en aangedikt van boven ziet er niet uit " bij trachys niet mooi , inderdaad , maar bij de vrouwtjes vind ik van wel mooi :lol:

grts Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 01 dec 2014 16:33

Etienne heb jij dan zo'n harige vrouw? :fluiten:
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 dec 2014 17:08

Hey Jozef , het gaat niet om het "harige " maar om de vorm van dikte " :lol: :lol:

Etienne :lol:
asiantjen

63 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen