Winterbescherming Dicksonia antarctica

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winterbescherming Dicksonia antarctica

Berichtdoor p e t e r op 29 nov 2014 18:20

Hitch schreef:Ik vind de foto nogal onduidelijk, is dat nu 1 of meerdere planten die hierin staan?
Perfecte bescherming alleszins en de schors verzorgt de stam(men) ook goed door een vochtigheid te garanderen. Nog meer natuurlijk als de wind (door er een bigbag oid over te trekken) niet aan de schors kan.

Foto is bij valavond via de gsm genomen. Ik zal nog wel eens een betere nemen.
Het is een stam van 2meter.
Ik heb het inderdaad gedaan om de vochtigheid van de stam op pijl te houden en te besparen op actieve verwarmingsoppervlakte. Zo moet ik enkel de kruin beschermen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 dec 2014 20:29

Benieuwd hoe dat gaat aflopen Peter met die schors. Geen schrik van schimmel ? Daar waar de schors hier wat dikker ligt en nat blijft zit steeds schimmel tussen tijdens de winter... :onzeker: Vind het wel een goed plan hoor :thumb_up: Laat zeker het resultaat weten.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 dec 2014 20:48

Hoi ik heb dat gisteren ook al aangegeven, plus dat het kan gaan broeden, lijkt mij wat veel van het goede! Ben benieuwd naar reacties van Wilfried en Sven deze hebben ervaring met dit soort methodes ;)
En vind ik het verwarrend dat er nu meerdere topics gaan over het zelfde onderwerp :fluiten:
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 01 dec 2014 20:54

Ik zal na een paar maanden eens controleren bovenaan. Maar ik heb nog al van deze methode gehoord dus ik hoop dat dit goed zit.
Als je de stam bareroot plant dan steekt deze ook onder de grond hé.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 dec 2014 21:01

Je bent niet alleen Eduard, ik was ook net even in de war toen ik de foto's van Peter in drie topics tegen kwam ;)
Ook benieuwd naar de reactie van Sven, Wilfried. We hopen met ze'n allen mee met je Peter. Voor hetzelfde geld is dit de ideale bescherming :thumb_up: Goed opvolgen lijkt me wel verstandig ja.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 dec 2014 21:04

Het is van onder tot boven Peter, dat is toch weer net wat anders, en ja schimmel kan snel gaan, zelf zou ik hier nooit voor kiezen, maar dat is mijn mening ieder moet doen wat hem goed lijkt, ik heb in het verleden prachtige jonge boomvarens verloren door gisting en rotting van het isolatie materiaal [hooi/en haksel] afgedekt met folie toen het ging vriezen, daarna altijd gekozen voor overwintering in stallingen en tent zoals je weet, een keer een echte wollen isolatie deken van Ro direct om de stam gedraaid dat heeft toen een week gezeten en dat ging goed, echter was dit schoon materiaal, ik kan niet beoordelen wat jij erin hebt gekieperd en of dat schoon en schimmelvrij is .

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 01 dec 2014 21:19

Epica schors.
Ik ga jullie advies opvolgen en deze voldoende controleren. Ik zou deze grote jongen niet graag verliezen.
Groetjes,
P e t e r
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 03 dec 2014 00:22

rond de voet van de Dicksonia antartica en de Dicksonia fibrosa ligt een laag grof gehaksel van 30 cm om de wortels onder de grond te beschermen ( gratis af te halen in het containerpark ), in de kop zit een prop vliesdoek en rond de stam en de opgebonden veren komt een heidemat en rond de heidemat komt een laag bubbelfolie (meer om de mat droog te houden dan als bijkomende bescherming). Voor het moment ligt enkel de laag haksel. Dit is wel maar het eerste jaar dat zij in volle grond staan, dus ervaring met eventuele schimmel heb ik niet. De rest van de planten, voornamelijk palmen , krijgen al enkele jaren een beschermlaag haksel rond de voet en hebben nog nooit last gehad van schimmel.

Rond de Cyathea medullaris en de C. brownii eveneens een laag haksel , daarboven een korf van droge rietbladeren tot 20cm boven de stam (de veren werden volledig verwijderd) , daarrond een bamboemat , die op zijn beurt weer droog gehouden wordt met een laag bubbelfolie en als afwerking een grote hoed in de vorm van een bloempot . Bij aanhoudende vorst (onder de - 5°) komt er een warmtekabel rond.
Ben wel zinnens om bij droog weer alles regelmatig te luchten , kwestie van schimmels zoveel mogelijk te weren, en af en toe de stam langs de kop de bevochtigen.

wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 dec 2014 08:24

Ik doe dit jaar voor het eerst aan beschering van mijn Dicksonia nu die groot begint te worden. Net als al mijn andere exoten wikkel ik alles in jute, daaromheen een lichtslang, dan een luchtlaag door er stokken omheen te zetten en dat te omwikkelen met noppenfolie. Alleen bij palmen is er ventilatie aan de onder en bovenzijde, bij deze heb ik de boel nagenoeg dicht om de vochtigheid op peil te houden. Ook maar enkele wikkelingen lichtslang (de rest zit om mijn phoenix heen die er vlak bij staat) zodat het nooit echt warm kan worden. Pfff, ik laat over een paar maanden wel weten of dit een goede methode is....oja, een dikke laag blad over de wortels....
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 03 dec 2014 20:02

aan de voet van de boomvaren leg ik compost , lichtslang rond de stam , niet tegen de stam ,
veren opbinden, oud deken rond de stam en noppenfolie rond de veren en gedeeltelijk rond de kop,
ik laat altijd een kleine opening aan de kop om af en toe een beetje water te geven , deze methode
doe ik enkel met extreme winters .ze staan nu een 4 tal jaren in volle grond , het zijn monsters aan't worden .
op dit moment heb ik enkel een dikke prop flies in de kop steken om de nieuwe al zichtbare knobbels te beschermen tegen de lichte vorst ;

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming