Overwintering in tuinhuis

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Overwintering in tuinhuis

Berichtdoor Hitch op 04 dec 2014 12:07

Ik heb dit jaar voor het eerst planten ondergebracht in mijn tuinhuis. Cordylines, Cyathea, Chamaerops humilis, Agave en nog wat spul. Dit word vorstvrij gehouden met elektrische verwarming en alles staat op isolatieplaten van de tegelvloer af dus voor vorst heb ik geen schrik (wel voor mijn elektriciteitsafrekening :o ).
Waar ik me nu vooral zorgen in maak is het gebrek aan licht binnenin. Er zitten namelijk zowel in de deur als bovenaan melkglasramen in het tuinhuis maar ik schrik toch telkens hoe donker het daar met dit grauwe weer binnen is. Nu laat ik gedurende de dag de verlichting aan in het tuinhuis hopende dat dit wat soelaas brengt. De verlichting bestaat uit 2 1.2m lange TL lampen.
Wat denken jullie? Helpt dit enigszins?
Hitch

156 bedankjes

Re: Overwintering in tuinhuis

Berichtdoor Eduard op 04 dec 2014 12:44

Hoi Michael, ik denk dat het wel gaat meevallen zoals je het omschrijft, mijn stallingen staan in de schaduw vrij donker tegen een hoge loods van de buren er ligt ook veel blad op de lichtdaken, en eentje voor de keuken met niet al te veel licht, dit gaat prima hoor, daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Het elektriciteitsverbruik zal ook wel meevallen daar je vorstvrij stookt, die verwarming brand dan enkel kort, heb zelf uitgevonden dat dit goedkoper is dan met de zibro! die brand sowieso te lang, en die brandstof is ook prijzig geworden, elektra kachel schakelt veel efficiënter, zibro is fijn voor noodgevallen maar ja zonder stroom werkt die ook niet! Het is nooit klaar we blijven zoeken naar de betere opties ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 dec 2014 14:03

Ik hoop het want veel van de planten die er nu instaan zijn erg lichtbehoevend. Moest dat tuinhuis geïsoleerd zijn zou ik me om de stookkosten ook niet zo'n zorgen maken maar binnenin is het altijd slechts 1° warmer dan buiten. Het is momenteel een echte noodoplossing. Tot nog toe is de verwarming daar gelukkig nog niet aan hoeven gaan.
Ben nu aan het denken om volgend jaar een tuinhuis ernaast te zetten maar dan volledig opgebouwd in Ytongblok met enkel een groot schuifraam er in. Een plaats van 3 bij 4 m lijkt me goed. Dit ga ik veel zuiniger kunnen verwarmen en dit zou dan in de zomer kunnen dienen om al het beschermingsmateriaal voor mijn palmen en zo in op te bergen en dan in de winter te dienen als bijkomende vorstvrije overwinterruimte. Mijn serre staat nu stampvol en de meeste ruimte word ingenomen door de boom- en andere varensoorten waarvan ik er dan ook nog met veel pijn in het hart een deel moet 'verminken' door bladeren te knakken om ze er in te krijgen of omdat het nokdak met 2.6 m in de top te laag is aan de zijkanten. In de lente als de zon sterker word loopt de t° in de serre vaak te hoog op hoewel het buiten nog te koud of te wispelturig is om deze planten terug in de schaduwhoek te plaatsen. Zo heb ik meer kans op schade in het voorjaar dan in de winter zelf. Aangezien deze varensoorten niet veel licht en geen hoge t° nodig hebben zouden die dan in de nog te bouwen plaats kunnen gestald worden. Lijkt me veel beter en zo kan ik de vrijgekomen ruimte in de serre ook beter benutten voor andere exoten die wat meer licht en t° nodig hebben 's winters.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 04 dec 2014 14:05

Hoi alllemaal, lang geleden alweer,
Dit is nu de derde winter dat ik ons tuinhuisje heb en wil gebruiken als winterstalling.
Vorige winter zijn echter alle potten gewoon zonder probleem buiten blijven staan.
De winter daarvoor heb ik het tuinhuis wel gebruikt, toen stonden er vele trachycarpussen en oleanders in, en enkele andere palmsoorten. Er werdt niet bijverwarmd of verlicht.
De potten zijn toen flink bevroren geraakt, maar de trachycarpussen, chamaerops en oleanders hebben het toen goed overleefd. De P. canariensis en de B. capitata die er ook stonden, hebben het niet overleefd.
Deze winter wil ik een verwarmingskabel gebruiken om de koude te breken in het tuinhuisje, en misschien de tl-buizen aan de plafond voorzien van een timer zodat overdag wat kan bijlichten.
In de winter hebben ze als het koud is misschien niet zo'n behoefte aan licht, maar toch heb ik het idee dat ze heel gevoelig zijn voor verbranding als ze de hele winter zo donker hebben gestaan.
Volgens mij moet zo'n verwarmingskabel volstaan voor de meeste planten. Die paar gevoeligere planten (strelitzia, ensete,musella,..) zet ik wel binnenshuis.
Als ik mij niet vergis gebruikt Dimi (waterboyke) ook zo'n verwarmingskabel in zijn overwinter-partytent.
Veel beter voor het milieu en de portefeuille! :)
Dit zijn mijn ervaringen, ben benieuwd naar die van anderen.
grtz
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 04 dec 2014 14:06

O ja, mijn tuinhuis is wel geisoleerd (44mm dikke houten wanden, geisoleerd dak en dubbel glas)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 04 dec 2014 14:26

Zo staat het er nu bij, klaar om naar binnen te verhuizen als het echt koud wordt. Zo krijgt het toch zo lang mogelijk licht en lucht.
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 dec 2014 14:58

Hoi Sub T dat tuinhuis is een plaatje :thumb_up: heel mooi, mijn stalingen zijn ook tot het max. geïsoleerd, voorzetramen, 70 mm steenwol platen tussen de houten buitenwand en binnen wand vloerissolatie 40mm tempex onder de betonnen vloer en het zelfde verhaal onder de pannen het ander dakgedeelte is polycarbanaat 3 laags dat isoleerd ook super, ik merk inderdaad dat warmte goed wordt vastgehouden, en hoop dat het toch een zachte winter blijft!

@ Michael mooie plannen ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 dec 2014 16:12

Ja, met plannen begint altijd alles he Eduard.
Ben daarnet eens met de meter gaan kijken naar wat mogelijk is en heb al eens op Kapazaa e.d. naar 2de hands schuiframen gezocht en dat aanbod is goed.
Komt volgende lente dus wel in orde. :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 dec 2014 16:20

@Sub T, mooi tuinhuisje en praktisch ook dat je daar je planten in het najaar kan plaatsen zodat ze droog en beschut staan.
Ik heb enkele weken terug bij de doe-het-zelf zaak een 500Watt elektrische vorstbeveiliger gekocht voor een 20€ waarmee ik mijn tuinhuis van 3 x 4 m vorstvrij houd in combinatie met een digitale thermostaat van bij Conrad want ik merkte al snel dat dat ding bij +4°C al opsprong en dus niet erg juist werkt.
Nu dus wel. Ik laat hem bij 0° opspringen en bij 1° terug uitgaan.
Wat dat bijlichten betreft blijf ik met de vraag zitten of zo'n gewone TL lampen (ik laat ze nu ook de hele dag branden) wel effect hebben op een plant. Geen idee of dat lichtspectrum ok is voor een plant.
Hopelijk kan iemand daar wat verduidelijking over geven.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 04 dec 2014 21:00

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met volledig donker overwinteren maar dan wel bij zeer lage temperaturen. Onder de vier graden heb ik Citrus, Phoenix, Butia soms twee maanden achtereen binnen gehouden. En met verbranding heb ik dan geen last omdat de planten in maart al weer naar buiten gaan en alleen naar binnen als het vriest. Dat is wel heel wat gesleep, hoewel nu minder omdat ik alleen mijn citrus nog in een pot heb. ALs je alles pas in april of mei weer naar buiten brengt, dan weet ik niet of dit goed zal gaan, denk het niet. Bijlichten lijkt me dan alleen zinvol als de temperaturen hoger worden dan een graad of vier. Is geen regel dus, maar meer mijn ervaring met genoemde soorten. Trouwens, ook de palmen die ingepakt zijn krijgen eigenlijk maanden nauwelijks licht en dat gaat ook altijd goed.
Dennis_S

348 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming