Hoi alllemaal, lang geleden alweer,
Dit is nu de derde winter dat ik ons tuinhuisje heb en wil gebruiken als winterstalling.
Vorige winter zijn echter alle potten gewoon zonder probleem buiten blijven staan.
De winter daarvoor heb ik het tuinhuis wel gebruikt, toen stonden er vele trachycarpussen en oleanders in, en enkele andere palmsoorten. Er werdt niet bijverwarmd of verlicht.
De potten zijn toen flink bevroren geraakt, maar de trachycarpussen, chamaerops en oleanders hebben het toen goed overleefd. De P. canariensis en de B. capitata die er ook stonden, hebben het niet overleefd.
Deze winter wil ik een verwarmingskabel gebruiken om de koude te breken in het tuinhuisje, en misschien de tl-buizen aan de plafond voorzien van een timer zodat overdag wat kan bijlichten.
In de winter hebben ze als het koud is misschien niet zo'n behoefte aan licht, maar toch heb ik het idee dat ze heel gevoelig zijn voor verbranding als ze de hele winter zo donker hebben gestaan.
Volgens mij moet zo'n verwarmingskabel volstaan voor de meeste planten. Die paar gevoeligere planten (strelitzia, ensete,musella,..) zet ik wel binnenshuis.
Als ik mij niet vergis gebruikt Dimi (waterboyke) ook zo'n verwarmingskabel in zijn overwinter-partytent.
Veel beter voor het milieu en de portefeuille!

Dit zijn mijn ervaringen, ben benieuwd naar die van anderen.
grtz