Afdekmateriaal

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Afdekmateriaal

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 19:10

Hoi,

in het verleden strooide ik meestal, door gebrek aan droge bladeren, een laag verse schors rond mijn palmen en planten die wat bescherming konden gebruiken, en was hier heel tevreden over.
Nu heb ik de laatste jaren heel wat meer palmen enz uitgeplant, en het wordt wat kostelijk om hier telkens zakken schors voor te kopen.
Ik ben dus naar alternatieven aan het zoeken.

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn, een pol canna's (de iets vorstbestendigere soorten) af te dekken met hun eigen afgesneden blad? Of gaat dit te zeer rotten en/of schimmelen?
Zelfde met bv. colocasia "pink china", gunnera, tetrapanax,siergembers, basjoo, enz...
Of kan ik dit afgesnoeide blad echt beter op de composthoop gooien en met droger materiaal afdekken?

groetjes
Sub T

138 bedankjes

Re: Afdekmateriaal

Berichtdoor fernman op 05 dec 2014 19:33

Hallo,
Ik snij mijn gunnera altijd af en leg het blad dakpansgewijs hierover ( het blad ondersteboven)
hierbovenop leg ik de stengels zodat de boel zeker niet kan wegwaaien.
Met mijn bananen dito (ze halen de hoogte ieder jaar weer in).
Het kleiner spul gewoon blad, en alles wat je vind. VB. heb je grote grassen snij ze af en dek er je planten mee. Gewoon een beetje je fantasie gebruiken zeg ik maar.
Groeten
Mariio
fernman

34 bedankjes

Berichtdoor batdah op 05 dec 2014 19:52

Hoi Sub T. ,

mischien een goedkoper alternatief gewoon strobalen te kopen..dat is droog en isoleert uitstekend en na de winter kan je het gewoon composteren..
Word afgesneden blad niet heel snel te nat ?..

Zakken met boomschors is inderdaad een kostbare aangelegenheid..

Groetjes...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 20:07

Bedankt voor de reactie fernman,

grote grassen heb ik gelukkig wel, en dat snoeiafval ben ik inderdaad ook geruster in. Maar zelfs met 5 grote bossen miscanthus giganteum en nog enkele M. "zebrinus" heb ik daar niet genoeg mee om alles af te dekken!

Daarom dat ik nu ook de meer "sappige" bladeren wou gebruiken, maar ik vroeg mij dus af of dat geen problemen geeft.

Ik zou ook wel in het stukje bos waaraan mijn tuin grenst wat dennenaalden kunnen "lenen" om als afdekmateriaal te gebruiken, maar kan dat de bodem niet te sterk beïnvloeden? (zuurtegraad enz)
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 20:14

Hoi batdah,

Ik heb ooit stro gebruikt, maar dat is zo'n puinhoop na de winter vind ik. Daarom gebruikte ik schors, dit had als voordeel dat het snel opgeruimd is.
Maar als dat natte blad toch niet zo goed is is stro misschien inderdaad nog de beste optie.
groetjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor batdah op 05 dec 2014 20:28

Hoi Sub T.,

Ik heb geen idee hoe het in BE geregeld is maar het "lenen"van de strooisellaag in het bos( al dan niet aangrenzend) levert hier(NL) een niet mis te verstane boete op...dan is schors goedkoper..en dan mocht het lukken neem je ongevraagd vaak een heel leger aan taxuskevers of andere ongewenste fauna mee naar je kostbare planten..afgezien van het veranderen van de ph maar die kun je altijd weer corrigeren door wel of niet te kalken..

En ja een puinhoop na de winter dat is tuinieren.. :D

Wat ik bij planten als bv Zantedeschia doe is er stalmest(koemest met stro) op brengen die ik na de vorst verwijder voordat z door de hoop heen gaan groeien..alleen bij de rozen laat ik het liggen als onkruidwering en bodemverbetering..

Groetjes..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 dec 2014 21:04

Ik heb altijd een rol vuilniszakken in de bedrijfsauto in deze tijd van het jaar. Ik kom altijd wel ergens een verse, niet bijeengeveegde berg blad tegen. Ik vul de zakken gewoon waar ik ze tegen kom en gebruik ze als het nodig is. Nu liep ik tegen een heel gazon vol met mooi verdroogd en opgekruld platanenblad aan. Acht vuilniszakken vol. Vorig jaar was het eikenblad, jaar daarvoor ook eikenblad en soms ook weer houtsnippers. Nu zag ik net weer een enorme berg houtsnippers nabij Wageningen liggen, daar ga ik van het weekend even wat halen. kost me niets, alleen wat moeite.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor shusui op 05 dec 2014 21:13

Als je aan dennenaalden kan geraken...
Is mijn favoriete beschermings materiaal !
Heb hier de voorbije jaren vergeleken hoe diep de vorst de bescherming binnen drong, en een laag dennennaalden bleek het beste te werken.

Ook heel goed zijn bladeren die traag verteren zoals eik, beuk, plataan,...

Of hakselhout (is heel wat goedkoper dan schors)

Blad en stengels van Canna's en dergelijke gebruik ik hier ook wel, maar altijd in combinatie met bv haksel of dennennaalden. Blad en stengels van Canna's zitten vol water en na een beetje vorst verliezen ze hun structuur waardoor je beschermingsmateriaal veranderd in een hoopje prut :lol:

Stro kan natuurlijk ook, en is vaak makkelijk en goedkoop in grote hoeveelheden te krijgen bij plaatselijke landbouwers. Alleen heb je veel troep in het voorjaar.

Blad van bomen, dennennaalden en hakselhout spreid ik gewoon open in het voorjaar, en dient dan als bodembedekking en bodemverbeteraar.
Met stro is dat niet echt een zicht ;)
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 21:29

Goed idee Dennis, ik ga ook eens een rolletje mijn busje leggen denk ik! ;)

Inderdaad batdah die dennenaalden "lenen" zijn inderdaad om verschillende redenen toch geen goed idee.
Met stalmest afdekken wil ik ook eens gaan proberen, ik weet nu iemand waar ik oude paardemest kan gaan halen maar het is er nog niet van gekomen.

Wat ik me ook nog afvraag is of bepaalde bladeren een negatief effekt kunnen geven, bijvoorbeeld eikenblad geeft bepaalde zuren af, en er zijn bepaalde bomen waaronder andere planten niet goed groeien omdat die bepaalde stoffen afgeven aan de bodem, kan je zulke bladeren niet beter vermijden of kan het geen kwaad als je het meteen na de winter opruimt en niet verder laat composteren ter plekke?

gr.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 05 dec 2014 21:41

Hoi Sven,
Er valt hier jaarlijks wel veel naalden in mijn tuin van de omringende dennen, volgend jaar eens wat verzamelen dan!

Inderdaad, dat hoopje prut van bv. canna-snoeisel, daarvan vroeg ik mij af of dit echt nefast is of juist geen kwaad kan en nog steeds isolerende eigenschappen heeft. Ik zal het toch beter wat dooreen mixen dus met ander spul dus! :thumb_up: Logisch eigenlijk.
Sub T

138 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming