bijverwarmen met hallogeenstraler

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

bijverwarmen met hallogeenstraler

Berichtdoor jaak op 05 dec 2014 00:44

Er zijn hier genoeg palmvrienden die in de winter hun planten beschermen en bijverwarmen met hallogeen lichtslangen maar er vallen geregeld delen van die lichtslangen uit door een defekt.
Is het niet mogelijk en misschien wel beter en gemakkelijker om bij te verwarmen met hallogeen stralers,ze kosten weinig,je hebt ze in verschillende wattages,ze geven goed warmte en een kapotte lamp is zo vervangen en mocht ik zo één plaatsen dan zou ik de lamp naar boven richten geplaatst op de grond en een beetje verwijderd van de buitenkant van de bescherming en bv. bananenbomen.
Enige positieve of negatieve reactie graag.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Re: bijverwarmen met hallogeenstraler

Berichtdoor p e t e r op 05 dec 2014 01:09

Warmte geven ze idd genoeg maar hierbij heb je nog meer "verloren licht".
Als je nieuwe moet aanschaffen zou ik eerder voor de warmte kabel gaan qua rendement.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 dec 2014 08:27

Jaak, dat werkt inderdaad prima. En ik de zachte winters van enige jaren geleden deed ik dat vaak zo. Of met een ventilatorkacheltje. Maar de kosten lopen enorm op als je aardig wat planten te beschermen hebt. Ik had bijvoorbeeld een 150 Watt lamp bij mijn Butia, maar in de laatste winters (behlave de allerlaatste natuurlijk) moest de lamp zo vaak aanblijven dat dat echt honderden euro's kostte zo alles bij elkaar. Ik ben in de voorlaatste winter overgestapt op alleen maar lichtslang. Nu doe ik met 6 m lichtslang van in totaal 80 Watt meteen twee of drie planten. Ik pak ze wat strakker in zodat er minder lucht te verwarmen is. Ik zorg voor ruimte tussen de plant en het plastic, zodat de warmte zich goed verdelen kan. Door de krappere ruimte heeft zo'n lichtslang een groot voordeel omdat deze geen ruimte inneemt. Ik zoeg voor ventilatie zodat als de warmte opstijgt vanonder verse lucht wordt aangezogen, waardoor de boel lekker droog blijft. Uiteraard gaat dit nog beter met een warmtekabel, maar die zijn me iets te duur. Maar zodra mijn lichtslangen het begeven (sommige gaan toch al wat jaartjes mee) stap ik over op warmtekabel.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 dec 2014 08:28

Lijkt me ook niet echt ideaal hoor Jaak, die dingen verbruiken toch ook wat stroom en die dan constant laten branden...
Zal ook wel een grappig zicht worden met zo'n felle spotten in de tuin, zal serieus wat licht zijn, als je dan lastige buren hebt... :roll:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 05 dec 2014 13:02

150 Watt is erg overdreven, dan ben je beter met 2 warmtelampen van 50 Watt of zo en dan is de warmte ook nog eens beter verdeeld. Je richt deze gewoon op de kluit, warmte stijgt en zo word de hele plant vorstvrij gehouden. In elke zaak waar ze reptielen of al wat er mee te maken heeft kun je zo'n warmtelampen kopen verschillend in wattages. Deze zijn specifiek ontworpen om warmte te geven en niet zozeer lichtsterkte wat meteen een verlies is voor het doel. Veel mensen zien het bijwarmen van hun uitgeplantte planten trouwens een beetje verkeerd. Bedoeling is niet om warmte te gaan creëeren maar wel om vorst te breken of tegen te gaan. Als je die planten van te veel warmte gaat voorzien terwijl het buiten te kort/weinig daglicht is en de bodem ook te koud is breng je de plant sowieso in de problemen.

Die lichtslangen zijn idd ook energieverslinders. Ik heb er hier ook nog liggen die ik gebruik maar ze worden ieder jaar korter doordat er hele meters niet meer werken. Ze doen hun werk wel maar verbruiken er toch wel vrij veel energie voor. Er is niet voor niks in de branche van kerstverlichting overgestapt naar LED.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jaak op 06 dec 2014 20:58

bedankt iedereen voor het meedenken,de beslissing is gevallen en heb twee lichtslangen aangekocht.
Volgende winter gaan die rond de bananenbomen met daaromheen noppenfolie.
Hallogeenstralers zou uiteindelijk wel werken maar waarschijnlijk teveel licht geven en zou niet willen dat de vliegtuigen in mijn tuin landen :lol:

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 07 dec 2014 01:48

Je hebt toch wel gloeilamp lichtslangen genomen.
Want lichtslangen van LED geven nauwelijks warmte af.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jaak op 07 dec 2014 12:37

jaja,ik heb me niet vergist,er lagen er te branden en moet zeggen dat daar wel wat warmte werd geproduceerd :thumb_up:

Groeten, Jaak

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 08 dec 2014 06:46

jaak schreef:... 8< ...
zou niet willen dat de vliegtuigen in mijn tuin landen :lol:

Groeten, Jaak

:lol: :lol: stel je voor :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)