chamaerops roest

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

chamaerops roest

Berichtdoor foggy1978 op 11 dec 2014 02:54

Hoi,

Heb vorige lente reuzeriet en humilis gekocht. Deze bleken besmet met roestschimmel wat ik niet gezien had. Heb beiden behandelt met product van bayer.De schimmel op reuzeriet was vlug verdwenen maar bij de humilis niet....wat kan ik nog doen of gaat dit eruit omdat ik hem in volle grond geplaatst heb(wat volgens mij geen verschil uitmaakt)?Het is geen voedseltekort en beestjes denk ik ook niet,ziet er voor de rest gezond uit... Het verse blad heeft geen roest voorlopig. grtz wim
2014/2015 : min -4,5 c 23 januari/max 37c 1 juli
2015/2016 : Min -6 c 18 januari / max

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Re: chamaerops roest

Berichtdoor batdah op 11 dec 2014 03:32

Heb je een duidelijke foto van de aantasting?... en weet je zeker dat het om roest gaat?

Roest is een schimmel...en schimmels houden van vocht en slechte ventilatie/luchtcirculatie ook slechte hygiëne is bevorderlijk.

Bestrijding werkt alleen preventief..zelden of nooit curatief! En werkt ook het best als de soort(roest) schimmel bekend is...er zijn nl vele soorten roest!!!.... Voorbeeld dwz de roest op Alcea(stokroos) vergt een andere aanpak en is een andere soort dan bv degene die op Rosa(roos) of Dianthus(anjer) voorkomt !...het is niet one size fits all..

De aantasting verdwijnt niet vanzelf..in de volle grond plaatsen lost het probleem niet op!
Deze aantasting staat los van alle dierlijke aantastingen.
Bemesting heeft ook totaal geen invloed op het ziektebeeld..
Soms kan de standplaats wel van invloed zijn op de aantasting...(en dan hebben we het over een open standplaats!)

Roest komt voor bij vele soorten gewassen voor o.a bij grassen...bij Chamaerops ben ik het nog niet eerder tegengekomen.

Ps bedoel je met "reuzeriet" Arundo donax (spaans riet)..hier hoeft roestaantasting geen probleem te zijn
omdat de plant jaarlijks teruggesneden wordt..je dient alleen het oude loof wel te vernietigen/af te voeren en niet bij de plant te laten liggen ivm de sporen!
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 11 dec 2014 12:45

:thumb_up: :thumb_up: Het reuzeriet is miscanthus giganteus. De humilis heb ik zo in pot gekocht maar staat nu ideaal in volle gedraineerde grond aan zuidmuur. Zal in het voorjaar nog eens behandelen. Fotos gaan niet want heb geen pc.Kan wel op facebook palmvrienden zetten......grtz wim

Vroeger ging ik op reis om tropische planten te zien. Nu kan ik niet meer op reis door mijn tropische planten.....
foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 11 dec 2014 21:27

Hmmm, klinkt eerder als wat oude wintershcade. Vocht en koude zorgt voor bruine kleine vlekjes op het blad. Roest lijkt me sterk, maar kan het mis hebben. Als de nieuwe bladeren het niet hebben, dan zou ik verder niets doen en geleidelijk de oude lelijke bladeren verwijderen.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 12 dec 2014 07:00

Ik heb dat in een olijfboom gehad, echter trad dit pas op in april. Ik heb dit 2 maal behandeld met een anti roest middel van Bayer en daarna kwam dit niet meer terug.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 dec 2014 12:04

Zijn alle planten daar dan vatbaar voor? Ik heb er alleszins nog nooit van gehoord.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor batdah op 13 dec 2014 01:17

foggy1978 schreef::thumb_up: :thumb_up: Het reuzeriet is miscanthus giganteus. De humilis heb ik zo in pot gekocht maar staat nu ideaal in volle gedraineerde grond aan zuidmuur. Zal in het voorjaar nog eens behandelen. Fotos gaan niet want heb geen pc.Kan wel op facebook palmvrienden zetten......grtz wim

Hoi Wim,

Bij de Miscanthus zal het het verval van de seizoenen zijn..dus hoef je niets te ondernemen..en bij je Chamaerops ?....je schrijft dat deze ideaal staat en ik mag aannemen gezond is..
Behandelen lijkt me alleen zinvol als er sprake is van een aantasting waarvan je weet welke aantasting dit is..

Wat ik aan wil geven dat je beter niet lukraak met iets moet gaan spuiten als je de kwaal niet kent..

Succes met overwinteren
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor batdah op 13 dec 2014 01:23

Hitch schreef:Zijn alle planten daar dan vatbaar voor? Ik heb er alleszins nog nooit van gehoord.

Hoi Hitch,

Roestschimmels komen bij de meest uiteenlopende gewassen voor...en het zijn ook nog eens allemaal verschillende soorten roest...
Wat ook wil zeggen dat als het ene gewas onder de roest zit dat niet zomaar over gaat naar de buurplanten van een ander geslacht..maar wel zeer besmettelijk is voor hetzelfde geslacht/familie..

En niet alle planten zijn hier vatbaar voor.. juiste standplaats,weersomstandigheden en cv kunnen een groot verschil uitmaken..
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor foggy1978 op 13 dec 2014 01:56

batdah schreef:
foggy1978 schreef::thumb_up: :thumb_up: Het reuzeriet is miscanthus giganteus. De humilis heb ik zo in pot gekocht maar staat nu ideaal in volle gedraineerde grond aan zuidmuur. Zal in het voorjaar nog eens behandelen. Fotos gaan niet want heb geen pc.Kan wel op facebook palmvrienden zetten......grtz wim

Hoi Wim,

Bij de Miscanthus zal het het verval van de seizoenen zijn..dus hoef je niets te ondernemen..en bij je Chamaerops ?....je schrijft dat deze ideaal staat en ik mag aannemen gezond is..
Behandelen lijkt me alleen zinvol als er sprake is van een aantasting waarvan je weet welke aantasting dit is..

Wat ik aan wil geven dat je beter niet lukraak met iets moet gaan spuiten als je de kwaal niet kent..

Succes met overwinteren

Hoi,
Bedankt voor de uitleg.
Het oudere blad van de humilis krijgt roestkleurige vlekken....de nieuwe voorlopig niet meer,heb al het aangetaste weggeknipt in zomer maar kwam dan toch weer tevoorschijn. Nu ga ik afwachten tot lente....
Dus antischimmel voor riet werkt miss.niet bij palmen? grtz wim

foggy1978

4 bedankjes

Berichtdoor batdah op 13 dec 2014 03:30

[/quote] Dus antischimmel voor riet werkt miss.niet bij palmen? grtz wim[/quote]

Hoi Wim,

dat is in principe mogelijk, eerst dient men te weten of het, en om welke aantasting het gaat..

pas als je weet wat je hebt kun je je plan trekken !

succes
batdah

149 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?