survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 dec 2014 15:49

Zijn er eigenlijk forumleden die, buiten trachycarpus, een palm of cordyline hebben die het zonder bescherming heeft overleefd sinds 2009? Of misschien een voorbeeld kennen van een opvallende survivor?

Het enige wat ik hier kan melden zijn teruggegroeide cordylines en een teruggegroeide chamaerops humilis. Voor de rest is alles wat ik gezien heb dood gegaan, brahea, jubaea, butia, washingtonia etc.
Maar misschien is er een absolute uitzondering in B of NL?
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Re: survivors in de afgelopen 5 jaar zonder bescherming?

Berichtdoor Sub T op 17 dec 2014 16:12

Toen ik de trachy in 2005 leerde kennen wist ik na een tijdje een aantal trachycarpussen staan in de buurt (Lommel, Kempen),meestal in voortuinen die je vanaf de straat kon zien staan.
Enkele jaren later in die strenge winters zijn de meesten gesneuveld! Wat opvalt is dat degenen die het wél overleefd hebben allen profiteren van goede beschutte plek. Degene waar wind goed aankon zijn allemaal weg.
Mijn oudste (en op dat moment enige) exemplaar dat ik in 2005 had aangeplant is helaas door eigen schuld in 2010 in brand geschoten, de strenge winters die daarop volgden heeft hij niet overleefd.
In Peer centrum aan het marktplein ligt een cafetaria met een grote maar zeer beschutte achterkoer, met in het midden een betonnen vijver met een 4tal grote fortunei's errond. Deze hebben alle winters probleemloos zonder bescherming overleefd en zijn een van de mooiste trachy's die ik weet staan.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 17 dec 2014 16:17

Oei ik zie nu pas dat je "buiten trachycarpus" had geschreven.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn in de Kempen die een humilis hebben die het zonder bescherming of warmtebron overleefd hebben, andere palmen lijken me al helemaal onwaarschijnlijk.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 17 dec 2014 16:52

Ik heb fatsia japonica onbeschermd, een hedychium forrestii, zantedeschia aethiopica, agapanthus, albizia julibrissin ombrella, vallisneria gigantea, aponogeton distachyos, Orontium Aquaticum, Diverse soorten Sarracenia, eucalyptus, vijg staan.
dat was het denk ik zo een beetje.

Oh.. .en de M. Basjoo bescherm ik wel (stammen) maar niet allemaal dus deze vriezen tot de grond af maar komen gewoon weer terug.

Oh...Spaans mos (Tillandsia usneoides) heb ik ook succesvol onbeschermd buiten overwinterd. Helaas zijn de vogels in het voorjaar erg gek op deze plant als nestmateriaal. Dus die wil nog wel eens verdwijnen in het vroege voorjaar :oops:

Wat palmbomen betreft alleen T. Fortuneii en T. princeps vanaf 2010.
Laatst bijgewerkt door jos944 op 17 dec 2014 17:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 dec 2014 17:00

Ik vermoed dat behalve vijg, fatsia en cypres ik hier maar weinig ander exotisch spul zou kunnen overleven zonder bescherming. Heb zelfs Trachycarpus verloren hier, en deze telt eigenlijk niet eens mee ;)
Van de palmen acht ik Rhapidophyllum hystrix nog kanshebber. Deze heb ik zelf niet maar er is wel genoeg info over te vinden op het www
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 dec 2014 17:03

Ik vermoed dat behalve vijg, fatsia en cypres ik hier maar weinig ander exotisch spul zou kunnen overleven zonder bescherming. Heb zelfs Trachycarpus verloren hier, en deze telt eigenlijk niet eens mee ;)
Van de palmen acht ik Rhapidophyllum hystrix nog kanshebber. Deze heb ik zelf niet maar er is wel genoeg info over te vinden op het www
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 dec 2014 17:08

Campsis, eucalyptus gunnii en ficus sinds 5 jaar.
De eucalyptus is wel uitde onderstam teruggekomen.
Van de twee harde winters 2011 & 2012, enkel nog enkele crinum en fatsia's die beschut stonden.

Groetjes ,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Troy op 17 dec 2014 17:10

De echte winnaars buiten de verschillende Trachy's zijn hier Sabal minor, mccurtain, riverside en de Rhapidophyllum hystrix. Deze doen het afgelopen 6 jaar zeer goed en beginnen nu zelfs wat serieuze groei te vertonen met de afgelopen zachte winters.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 dec 2014 17:14

Hoi Troy, heb jij die Sabals de afgelopen 5 jaar echt zonder bescherming in de volle grond kunnen overhouden?
Não faz mal!

palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor enrico op 17 dec 2014 17:18

Rhapidophyllum is zonder moeite winterhard. Zowel op zand als kleigrond. Heb er 4 staan, geen van allen ooit schade. Een zaailing had geen moeite met -17. Het afdakjes bouwen is naar mijn idee dus ook echt niet nodig. Heb ook nog een kleine Sabal mccurtain staan, maar die overleeft wel alles, alleen groeit niet echt.
Princeps hybride had ook geen moeite met de kou, dit is een wat gedrongen variant, lijkt meer op degene die je in Engeland ziet, zelfs als kleine palm al erg sterk dus. Andere trachysoorten, (manipur/ukrhulensis, takil, lossere princeps hybride etc) staan nog niet lang genoeg. Niets wordt beschermd, uitzondering is het dakje boven de W.filifera nu. Tenslotte heb ik nog een flinke Chamaerops h. cerifera, die buiten heeft gestaan bij een tuincentrum in t midden van t land tijdens de extreme winter een paar jaar terug. Kon m toen voor 10euro meenemen (paar bladeren uit hoofdstam en paar uitlopers), inmiddels echt een mooie palm, maar is nog niet uitgeplant.

groet Eric
enrico

14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen