strelitzia in de woonkamer

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

strelitzia in de woonkamer

Berichtdoor Walterke op 22 dec 2014 21:17

Heeft er iemand ervaring met de strelitzia nicolae die het hele jaar door in de (verwarmde) woonkamer staat?
Deze wordt 's morgens en 's avonds verstuifd met lauw regenwater.
Staat aan een groot zuidgericht raam.
Kan deze plant overleven?

Alvast dank voor jullie tips / reacties
Walterke

0 bedankjes

Re: strelitzia in de woonkamer

Berichtdoor dj_embé op 22 dec 2014 23:14

Die van mij staat achter in de onverwarmde kamer. Af en toe geef ik een klein beetje water. In de zomer gaat ie wel naar buiten.
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 dec 2014 23:47

De plant zal het prima doen maar zal niet of weinig bloeien doordat Strelitzia een rust in een koele omgeving nodig heeft om te bloeien.

Het is wel een voordeel dat je een zuidgericht raam hebt ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 23 dec 2014 01:04

s.janssen schreef:De plant zal het prima doen maar zal niet of weinig bloeien doordat Strelitzia een rust in een koele omgeving nodig heeft om te bloeien.

Het is wel een voordeel dat je een zuidgericht raam hebt ;)

Toch bloeien Strelitzia's ook in bv Suriname.
Ik heb deze discussie al vaker op verschillende fora gelezen (en ik geef toe ik heb er zelf geen ervaring mee) maar een droogte periode / rustperiode schijnt net zo belangrijk te zijn als koel.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor homer op 23 dec 2014 07:28

Ik heb er al jaren een boven de convectorput in de woonkamer staan het duur een jaar of 3 dan moet weer weg omdat ie tegen het plafont zit! een prima kamerplant dus
homer

24 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 23 dec 2014 13:15

ja hij kan zeker in huiskamer leven ,en bloeien, jos944, toetste het al dat ze ook in suriname tot bloei komen en daar is het nooit winter, en dat klopt wandt ik vertoef me er jaarlijks daar, en zie ze steeds ook in bloei staan , en dan niet met een bloem stengel ,maar hele maal vol in bloei, hier in nederland heeft mijn neef er een in huis kamer staan die er ook het hele jaar daar staat op een plek in woonkamer, altijd warm dus, en ook die bloeid ieder jaar weer, ik zelf heb er ook een ,maar die gaat ieder lente bij goed weer naar buiten, en blijft dat tot de eerste nachtvorst zich aankondicht, hij staat nu dus binnen in koele kamer te overwinteren en heeft inmiddels een tros bloem knoppen aangemaakt, die bloeit dus vroeg in de lente, die van me neef in de zomer, en die van zuriname in de regen tijd , dus ja, kan dus in huiskamer staan ,maar dan wel erg licht, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 23 dec 2014 13:27

PS, daarom denk ik persoonlijk dat het meer te maken heeft met de periode dat de plant tot rust komt, en niet zo zeer met een koude periode, het zijn namelijk tropische planten , in de winter tijdens overwintering geef je hem nauwelijks water, net zoals in droge tijden in de tropen, dus die rust periode is volgens mijn belangrijker dan die koude periode, maar datis mijn mening,,,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 23 dec 2014 18:00

Beste mensen,Walterke stelt een vraag over strelitzia nicolae en niet over de gewone Strelizia Regina , dus lees de vraag goed , ik heb al meer dan 15 jaar 3 a 4 strelitzia nicolae's
en die hebben nog nooit gebloeit .
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 23 dec 2014 19:02

Jaja de Nicolae, de witte
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor homer op 23 dec 2014 20:20

denk dat er weinig huizen hoog genoeg zijn om een S nicolae te laten bloeien
homer