Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor Remy op 26 dec 2014 13:26

Ivan schreef:met een open bovenkant vervliegt de warmte toch direct? :?

Warmte raak je toch zo kwijt in zo'n plastic hokje. De lichtslang straalt genoeg warmte uit om de palm boven het vriespunt te houden.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 26 dec 2014 14:06

Hitch schreef:Euh,... niet de laatste 2-3 jaar.
Bedoeling was om er een bigbag overheen te trekken maar ik zit zonder. Tegen vorst kunnen ze namelijk echt wel goed maar het moet dan wel liefst droog zijn dus niet met een pak sneeuw op de bladeren of eerst regen en dan vorst. Dan verliezen ze bladeren of ze worden zo lelijk dat ik ze er in het voorjaar zelf afknip. Maar het is al gebleken dat als ze er zelfs zo erg aan toe zijn dat de speren en al er uit komen ze evengoed redelijk snel terug herpakken met nieuwe groei. Ik ga straks even 4 paaltjes kopen en dan nog een bigbag, dan ben ik gerust. Enkel voor de grote trouwens, die kleine heeft nog nooit bescherming gehad en staat er toch al een jaar of 6-7.
Dat stammetje van die grotere baart me wel wat zorgen omdat dat zo bestaat uit openstaande schubben zeg maar en ik als de dood ben dat daar water in blijft staan wat dan zou kunnen bevriezen en dat lijkt mij allesbehalve gezond dus ik rep me straks even naar de winkel voor alle zekerheid.

De kleinere Sabal is trouwens een Sabal minor 'Louisiana. Deze zouden net wat sneller groeien en altijd een stam aanmaken van +/- 1 m maar je ziet meteen ook dat deze blauwer van kleur zijn dan de gewone S. minor. Om zeker te zijn dat je geen kruising hebt want (Sabals kruisen onderling erg makkelijk en kruisingen zijn steeds minder vorstbestendig) moet je het blad eens goed bekijken. Je zult zien dat waar de steel overgaat in het blad je tussen die 2 bladsegmenten altijd een V vorm ziet die wat openstaat. Als je weet waar je op moet letten zie je dit echt heel duidelijk. Als je die V hebt in het midden van je blad weet je dus zeker dat je een echte hebt en dat de vorstbestendigheid het hoogst is. Dit even terzijde maar toch handig als je op zoek bent naar een echte Sabal minor plant.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 dec 2014 15:49

Remy schreef:

Warmte raak je toch zo kwijt in zo'n plastic hokje. De lichtslang straalt genoeg warmte uit om de palm boven het vriespunt te houden.

Isolatie is het sleutelwoord maar met open bovenkant kun je stoken tot je een ons weegt en brandt de verwarming meer dan strikt noodzakelijk. Beetje als kachel binnen aan zetten en de deuren open ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 dec 2014 18:17

Omdat Kerst niet 1 van mijn hobby's is en er wat sneeuw op de planning staat, vandaag weer wat planten ingepakt. Boomvaren eerder al voorzien van warmtekabel met thermostaat en panlatten huisje met noppenfolie en wikkelfolie tot slot. Nu stook ik niet voor de mussen dus wat zitten dubben over hoe nu verder. Blad samen gebonden, vriendin een zak laten stikken van vliesdoek, die erover en weer een spanband erom. Wigwam gemaakt van panlatten die verbazingwekkend stevig is:
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (114.2 KiB) 4433 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 dec 2014 18:22

eerst noppenfolie eromheen en later wikkelfolie omheen gewikkeld. viel niet mee want kon er allemaal maar nét bij:
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (133.29 KiB) 4433 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (110.02 KiB) 4433 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 dec 2014 18:25

toen dit fraaie bouwsel klaar was mijn twee wagnerianussen het blad opgebonden. een panlat met dwarslat langs de stam gebonden dusdanig dat de hoes niet inzakt onder gewicht van de sneeuw en blad beschadigt:
Bijlagen
4-1.jpg
4-1.jpg (146.81 KiB) 4432 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 dec 2014 18:31

vooraf voor twee kleine fortuneis nog een simpel hokje gemaakt met golfplaatje en wikkelfolie om ze sneeuwvrij te houden en blad te beschermen tegen gure wind e.d. voor de gein is 1 hokje zeer ruw in elkaar gezet; 4 latten de grond in geslagen, bovenaan verbonden en klaar. niks voorgeboord, afgemeten etc. conclusie; bouw stond me enorm tegen, duurde even lang, latten barsten en ziet er niet uit en snapte direct waarom sommigen niet houden van hokjes bouwen. tweede hokkie weer net hokkie gemaakt (latjes meten, voorboren en netjes verbinden) en daar meer plezier mee :D

Het belabberde hokje staat links in beeld, de standaard versie rechts naast mijn cycas en op de achtergrond mijn boomvaren-wigwam en de wagnerianussen voorzien van zak om de kop :)

kleine 4 uur werk mee gehad
Bijlagen
5.jpg
5.jpg (142.17 KiB) 4432 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor homer op 26 dec 2014 20:24

De bananen zitten ingepakt,dit jaar proberen we een lekkere laar verhuisdekens en een laag vliesdoek(had het toch liggen een laag steenwol en een en een dikkelaag wikkelfolie om de boel waterdicht te houden. we zullen wel zien of het gaat werken dit jaar
homer

24 bedankjes

Berichtdoor Remy op 27 dec 2014 00:42

Ivan schreef:
Remy schreef:

Isolatie is het sleutelwoord maar met open bovenkant kun je stoken tot je een ons weegt en brandt de verwarming meer dan strikt noodzakelijk. Beetje als kachel binnen aan zetten en de deuren open ;)

Geef ik je wel gelijk in, maar het zijn maar hele kleine kiertjes hoor aan de bovenkant, bovendien blijft de palm net boven het vriespunt door de stralingswarmte. Ach ja, zoals het er naar uit ziet is het maar voor een klein weekje. Mooie bouwsels trouwens :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 27 dec 2014 11:30

DSC02316-800.jpg
DSC02316-800.jpg (78.04 KiB) 4358 keer bekeken
Bij mij heb ik gisteren gelukkig nog een paar planten een bigbag over de kop getrokken en over wat kleine palmen een omgekeerde bloempot o.i.d. gezet zodat alles niet kleddernat komende vorstnachten in moet.
Zo lang het niet -20 gaat vriezen en dan vooral ook niet teveel of liever geen ijsdagen ben ik er vrij gerust op nu.
Bijlagen
DSC02317-800.jpg
DSC02317-800.jpg (73.2 KiB) 4358 keer bekeken
DSC02318-800.jpg
DSC02318-800.jpg (70.38 KiB) 4358 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming