Ijs- of sneeuwvrij maken speren trachycarpus

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Ijs- of sneeuwvrij maken speren trachycarpus

Berichtdoor Herman op 27 dec 2014 21:14

Hier In Limburg is vandaag toch een flinke pak sneeuw gevallen.
Nu had ik 3 trachy,s met een stam van 1,80 in november de bladeren bij elkaar gebonden.
In het hard , dus rondom de speren ligt er nu veel ijs / sneeuw. Het meren deel heb ik met de hand verwijderd maar er blijven flinke klodders ijs rondom , dus ook diep liggen.
Is het verstandig om er enkele uren rondom de speer een verwarmingskabel aan te brengen, zodat het meeste vocht weg is? Of moet ik de bladeren nu niet meer samen binden?
Een blazer is geen optie daar ik deze niet heb. Is het überhaupt funest als de sneeuw / ijs enkele dagen rondom de speren blijft liggen. Voorlopig zal het. Hier niet dooien de eerste week.
Groetjes Herman
Herman

30 bedankjes

Re: Ijs- of sneeuwvrij maken speren trachycarpus

Berichtdoor p e t e r op 27 dec 2014 21:56

Een trachy moet normaal gezien tegen de verwachte minima kunnen.
De huidige situatie met veel vocht thv de speer en een koude periode is natuurlijk niet ideaal en een risico voor speerrot.

Een verwarmingskabel mag in deze situatie maar is geen vereiste lijkt me. Ik heb de mijne tijdelijk met een bache over de kruin beschermd met de verwachte gure wind + koude.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor batdah op 27 dec 2014 22:24

Ik heb ze vandaag met water sneeuw en ijsvrij gespoten omdat alles wel heel erg naar beneden hing..beschermen heb ik nog nooit gedaan en ga ik ook niet doen..ik hoop dat het gaat dooien..het sneeuwt hier al de hele dag..vanmorgen om 5;00 uur was het droevige winterlandschap hier al te zien..

Als je trachy's wat langer vaststaan kunnen ze heel wat hebben..de sneeuw zal voor meer schade zorgen dan de vorst..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Herman op 28 dec 2014 01:41

Batha bedankt voor je tip, heb je dit vaker gedaan?
Peter wat bedoel je met een batche, een soort bescherming hoes?
Op een gegeven moment is je trachy te groot geworden voor bescherming. En ja in principe zou t niet nodig zijn maar vertrouwen doe ik t niet helemaal.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 28 dec 2014 09:32

Een bache is een zeil, afdekhoes.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2014 09:41

Dus jullie halen de sneeuw van het blad af? Ik spreek hier van niet opgebonden of beschermde Trachycarpussen waar nu een dikke laag vastgevroren sneeuw de bladeren flink omlaag doen buigen. Is het het beste dit er af te halen of is het het beste er vanaf te blijven?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 28 dec 2014 10:12

Beter dit te doen voordat er de vorst overeen komt. Nu staat het stijf bevroren en zal eerder beschadigen, bovendien kost het je nu ook veel meer moeite.
Ik heb hier 3 kleine trachy's staan die alleeen worden opgebonden. Hier is gisteren avond nog voordat de temperatuur onder 0 nul ging alles verwijderd.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2014 10:19

Mja, dat was hier niet mogelijk omdat toen ik om 0.30 u ben gaan slapen het nog steeds sneeuwde of misschien beter gezegd, het was overgegaan in een soort ijsregen en het was toen nog 1°C. Volgens mij is het hier pas echt gaan vriezen tegen de heel vroege ochtend aan.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 28 dec 2014 10:34

In dat geval is er weinig aan te doen. Ik zou voorzichtig zoveel mogelijk weg proberen te halen door tegen de bladstelen te tikken met bijvoorbeeld een bezemsteel.

Een straal water op je palm zetten, iets wat ik hier ook al gelezen heb, zou ik zeker niet doen. Een doordrenkte palm icm (voorspelde) vorst is vragen om problemen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Troy op 28 dec 2014 10:37

Gewoon erop laten liggen, scheelt weer transpiratie uit het blad. En lekker wat sneeuw rond de stam scheppen zodat de vorst uit de grond blijft.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming