Syagrus romanzoffiana 'Santa catarina'

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Syagrus romanzoffiana 'Santa catarina'

Berichtdoor p e t e r op 18 dec 2011 23:02

De mijne overwintert in warme oorden (huiskamer) maar de veren komen reeds tegen het plafond. Zou het idd lukken om deze liggend, vorstvrij te overwinteren?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Exotenhof op 18 dec 2011 23:21

@Rob
In dat geval moet ie hoog op je lijstje staan :lol: , want Sabal, Brahea, Chamaerops e.d. kunnen in droge omstandigheden állemaal makkelijk -5°C aan. Mijn Brahea en Sabal hebben afgelopen winter -10°C in de kas gehad, en geen schrammetje schade.

@Peter
Wanneer de vloer niet té koud is, moet dat prima gaan. Desnoods bladeren samenpakken en diagonaal (half liggend) neerleggen.
Voorlopig deze winter nog maar keurig in de woonkamer houden, blijft ie tenminste doorgroeien tenslotte..

René
Welkom op onze webshop Exotenhof
Exotenhof
Bedrijven

2 bedankjes

Berichtdoor divaro op 14 feb 2012 21:22

Hoi,

Je wilt de Syagrus dus in de volle grond zetten?

Dan hoe je hem (of haar) gezien mijn ervaring afgelopen 2 weken niet eens in te pakken ook want de overlevingskans buiten bij dergelijke temperaturen zijn 0,0 procent.

Beter is om de palm in een grote kuip te zetten zodat die bij strenge vorst naar binnen kan.

Groetjes,
Dirk
divaro

0 bedankjes

Berichtdoor raf300 op 04 jan 2015 14:01

Even dit topic terug omhoog brengen...

Staat er ondertussen ergens een Syagrus of andere (gelijkende) vederpalm in de volle grond? (geen P Canariensis)
(bij waterboyke de parajubaea torallyi?)

Graag zou ik in 2015 een vederpalm aanplanten in volle grond, dacht ook eerst aan een syagrus, maar na dit topic gelezen te hebben mss toch iets anders...?
Ben bereid te beschermen natuurlijk! :thumb_up:
Greetz Raf

Mijn tuin: viewtopic.php?f=49&t=13261
raf300

35 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 jan 2015 14:11

Hier allen 2x Phoenix, 2x Jubeae en 2x Butia in volle grond (allen beschermd). Syagrus ga ik mogelijk volgend jaar proberen - er staat hier nu een 15L van ongeveer 2m hoog met een beginnende stam.

Als je echt een eerste vederpalm wilt, dan zou ik absoluut voor Jubeae kiezen. niet de goedkoopste, en al helemaal niet de snelste, maar wel de meest robuuste keuze. Afhankelijk van de grootte van tuin en portemonnee: ik heb enkele jaren terug een stevige gekocht en het effect is beduidend groter; ik heb er nooit spijt van gehad. Mijn eerste twee Butia zijn beide gesneuveld in mijn eigen onwetendheid.

(ik heb eventueel nog Jubeae zaailingen als je meer geduld & tijd hebt...40 jaar of zo...)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor raf300 op 04 jan 2015 14:23

Nu staat er een P. canariensis die in zijn 3de winter zit, daar ben ik heel tevreden van!

Die Jubeae's zijn inderdaad erg duur, heb er al veel naar staan kijken maar telkens niet gekocht. mss op forumuitstap dit jaar eentje aanschaffen.

iets ideaal zou zijn een palm met slanke kale stam :roll: :onzeker:
maarja, dat zijn dan ook de tropische jongens... spijtig. :fluiten:
Greetz Raf

raf300

35 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 04 jan 2015 14:32

Hoi Raf, kijk eens onder aangeboden, Enrico heeft een Jubaea staan. Van de vraagprijs geen idee? Wellicht kan je eens informeren..

gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor raf300 op 04 jan 2015 14:50

bedankt voor de tip, alleen wel +180km rijden... net iets te ver :fluiten:
Greetz Raf

raf300

35 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 04 jan 2015 19:31

raf300 schreef:Even dit topic terug omhoog brengen...

Staat er ondertussen ergens een Syagrus of andere (gelijkende) vederpalm in de volle grond? (geen P Canariensis)
(bij waterboyke de parajubaea torallyi?)

Graag zou ik in 2015 een vederpalm aanplanten in volle grond, dacht ook eerst aan een syagrus, maar na dit topic gelezen te hebben mss toch iets anders...?
Ben bereid te beschermen natuurlijk! :thumb_up:

Ik heb een syagrus sinds maart 2012 in de grond. Het is geen aanrader tot nu toe. Hij maakt 1,5 blad aan per jaar en in de winter verlies ik die, ook in de vorstvrije winters (de bladeren zijn te groot om te beschermen).
De bladeren kunnen absoluut niet langdurig tegen de wind met slagregen en temperaturen onder 10C overdag. Ze verbruinen zonder vorst ook. Ik bescherm alleen de stam en dat overleefd hij gemakkelijk.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 jan 2015 20:33

Knap dat je die al zo lang overhoud Axel :thumb_up: Alleen op die manier heb je er toch niet veel aan denk ik... :onzeker:
Syagrus zou ik ook niet aanraden maar als je toch iets dergelijks wil kan je misschien een hybride proberen, Butyagrus, Jubyagrus, enz... Zijn wel kostelijke jongens, niet makkelijk te verkrijgen en nog steeds een risico dus je moet wel wat ervaring hebben en weten waarmee je bezig bent.

Ook de Parajubaea raad ik aan, die heb ik hier inderdaad al meerdere jaartjes staan en als je een gezond en goed geworteld exemplaar hebt valt deze best nog mee qua behandeling en bescherming. Op gebied van vorst word die hier hetzelfde behandeld als de Washingtonia, bijverwarmen vanaf -4 graden ofwel bij duurvorst. Parajubaea heeft het wel lastig met vocht tijdens herfst en winter dus heel belangrijk goed droog te houden met voornamelijk de kluit dan. Hier nog een foto van mijn juweel :thumb_up:

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen