Halo weer eens een boomvaren update, vandaag goed gesleept en de helft staat nu buiten, wil jullie de New Caledonian [voormalige tiny top ] laten zien, van tiny top is geen sprake meer het blad is vanaf de stam ruim 3m lang, ik had er 3 maar geen plek om alles te behouden heb er eentje verkocht.
voor de grootste heb ik een goede plek naast de grote medullaris daar krijgt hij gefilterd zonlicht van de lijsterbes, ben benieuwd hoe die het dit jaar gaat doen,
Helaas is het slecht afgelopen met de C. intermedia deze heb ik ook net als de meeste koud overwinterd een keertje is het +5ºC geweest wat kennelijk te koud was dit heeft een week aangehouden daarna begon het blad te verwelken, hij stond er prachtig bij met 6 grote veren nu rest er nog eentje maar ben bang dat hij het niet gaat halen, ook de C.viellardii heeft de zelfde condities gehad en ziet er ook slecht uit, echter zie ik daar een rol heel traag omhoog komen, de C.cunninghamii en de D. blumei heb ik in de suptropische kas overwinterd bij 15ºC+ en zijn daar goed gebleven.
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC