Tropen in de Lage Landen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Tropen in de Lage Landen

Berichtdoor Rob op 18 jan 2015 00:06

Mooi hoor Eduard. Rhopies staan ook hier hoog in de lijstjes van soorten!

Een grotere Rhopie is echt indrukwekkend Wim, het silhouet is zo specifiek, dat vergeet je niet snel.
Mijn eerste exemplaar live was bij Ponga-uitstap....tussen al het boomvarengeweld stond slechts 1 palm: een Nikau. Kan me de specifieke soort niet herinneren, maar hij was toch zeker een meter of 3 vanaf de grond. :P

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 jan 2015 00:22

Je zal versteld staan hoe goed ze het buiten doen tussen de boomvarens uiteraard!! Valt mij zeker niet tegen :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 jan 2015 16:40

Die Nikau (Rhopalostylis sapida) is echt een beauty van een palm :o Deze kende ik helemaal nog niet. Toch is die al enkele keren op mijn pad voorbij gekomen, bijvoorbeeld die van Ponga herinner ik me ook nog Rob :thumb_up: Maar omdat ik dacht dat het een zoveelste tropische soort is die hier niet kan groeien heb ik er nooit veel of geen aandacht aan gegeven of goed geluisterd (a)
Door de foto's en uitleg van Eduard ben ik nu eens wat meer info en foto's gaan zoeken over deze prachtige palm. Die opstaande bladeren vind ik echt geweldig en zeer apart 8-) Bij deze ben ik ook helemaal verliefd geworden :oops: :mrgreen:
Staat momenteel op nummer 1 van het lijstje 'meebrengen van Gardenpalms' (uitstap) :thumb_up:
Helaas alleen maar zaailingen te krijgen...

@Wim, wil je dat adresje in Duitsland ook delen aub ? :onzeker:

@Eduard, Het is me nog niet duidelijk geworden in de topic's, staat jou Nikau nu tijdens het seizoen buiten en in de winter in je veranda of heel het jaar door in je veranda ? Prachtig exemplaar man :thumb_up: :applaus: Trouwens hoe doe je dat steeds zo dat mos in je potten krijgen ? :onzeker: Vind ik ook erg mooi.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 jan 2015 17:12

@Dimi, vorig jaar heb ik ook een redelijk exemplaar meegenomen van GP, vaak heeft hij nog wel ergens eentje staan maar te weinig om op de shop te zetten. Misschien even informeren ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 jan 2015 17:16

Thx voor de tip Sylvan, zal ik doen ;) Heb je een foto(s) van jou exemplaar ?
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 18 jan 2015 17:20

Helaas niet Dimi, kan hem ook niet maken omdat die in de overwinteringskas staat 90km verderop ;)

Qua grootte ongeveer dit:
http://www.junglemusic.net/New%20Plant% ... 480%29.jpg

Denk te klein voor jou ;)
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 jan 2015 17:28

Thx, voor mij is niks te klein hoor. Groter is altijd fijner bij traag groeiende soorten. ;)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 jan 2015 17:47

Hoi Demi, het is een subtropische palm, hij heeft tot begin vorige zomer aaneengesloten 4 jaar in de veranda gestaan, toen op het terras waar ik hem enigszins heb laten harden , eerste echte zon en eerste nachtvorst in December, Na de Kerst 2e kerstdag meen ik is die gestald tussen de boomvarens in de stalling/serre, moet zeggen ondanks ik hem strak heb opgebonden ziet die er nog prachtig uit, ze kunnen wel wat lichte vorst hebben, denk dat je hem kunt vergelijken met een phoenix canariensis en een washingtonia qua vorsttolerantie .
Het mos komt hier bij alle planten daar ik nooit de kluitjes laat opdrogen, gebeurt dat een keer wordt de bodem structuur los en korrelig en gaat het drijven bij watergift en spoelen eventuele zaailingen van mos en varens mee weg! Ik heb dit nu helaas weer bij de flessen palm en een livingstonia, daar stonden mooie jonge varens in maar die liggen nu ;)
Ja de Nikau mag zeker niet bij jou ontbreken, al zul jij ook geen stam meer te zien krijgen of je moet heel oud worden :P

Groet Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 jan 2015 18:12

Dank voor de info Eduard. :thai:
Ja inderdaad Sub tropisch :thumb_up: maar ik dacht dus tropisch en dan verdwijnt al snel mijn aandacht (a)
Dus hij staat nu nog steeds buiten in de serre :o All right, dat hoor ik graag. Denk je echt zo bestendig als een canariensis of Washi ? Dat zou geweldig zijn en dan zou ik het zelf durven ooit in de volle grond heel misschien...
Eerst maar eens eentje vinden en enkele jaartjes verzorgen en van leren ;)
Als ik jou foto's zo zie dan vind ik dat die voor een zeer trage groeier toch al erg veel gegroeid is als die in 2010 nog maar een zaailing was. Een stam is absoluut geen must hoor en trouwens die hoogtes geven toch alleen maar praktische problemen ;)
Thx ook voor de tips omtrent het mos.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 jan 2015 20:04

Ik heb mijn van Ponga afkomstige Nikau in 2013 vanwege z 'n omvang weggedaan. Deze pronkt nu in de showtuin van Gardenpalms. let er maar eens op bij de komende excursie.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen