helemaal met de vorige reactie's eens, het lukt wel in de grond maar je moet er veel aan doen om ze te beschermen in de winter.
ik heb het ook een aantal jaar vol gehouden maar heb hem nu weer in pot staan om hem in de winter binnen te halen.
hieronder de levensloop van mijn cycas.:
de cycas staat in pot buiten in de sneeuw, resultaat geen bladschade en ik besluit hem in de volle grond uit te proberen.
de winter daarna is het erg koud geweest (2010) ik heb hem ingepakt gehad met noppenfolie en een lichtslang maar hij heeft aanzienlijk bladschade opgelopen.
ik had de cycas eigenlijk al afgeschreven omdat er niks gebeurde en hij stond er maar triest bij. totdat ik tegen de zomer aan beweging in de kop zag, en een enorme flush kwam op gang.
de flush was groter dan verwacht, 43 nieuwe bladen waren zicht aan het ontwikkelen. er staat een paraplu boven om heb te beschermen tegen de zomerse onweers buien gezien het blad erg zacht is.
en de laatste foto waar het blad mooi is uitgehard.
momenteel heb ik hem weer in pot staan omdat ik het jammer vind om elk jaar de kroon te zie terug vriezen.