Yucca Rigida

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca Rigida

Berichtdoor kenbeimer op 02 feb 2015 10:25

Tot zo ver alle informatie voor de winter van 2016-2017 (dus nog ver weg :P ) Zit alleen met de volgende vraag. Ik heb er meerderen in 1 pot gezaaid, waardoor de positie in de pot niet erg gunstig is. Ik wil hem van het voorjaar verspenen naar een andere pot. (Die grotere zwarte die de gehele linkerkant van de foto vult)
Afbeelding
(De spriet in de kleine pot is de Rigida, in de grote pot eronder lijkt een broertje te zijn, maar dit is een Amaryllis)

Op dit moment zit er nog een paprika in, met één vrucht die bijna rijp is. Zodra die rijp is, ga ik die plant afschrijven en is deze mooie pot beschikbaar. Wat is de beste tijd om te verspenen naar een betere pot en zijn er hier nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 feb 2015 14:05

Verpotten kan nu al. Houdt de pot op zijn kant en ondersteun de stek terwijl je de grond er voorzichtig uitschut om de wortels zo min mogelijk te beschadigen. Je kunt het ook zo laten tot het moment van uitplanten in de tuin. Voor de stek maakt het weinig uit of deze in het midden staat of bij de rand van depot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 02 feb 2015 15:15

Ik vind het prettig dat ie wat meer bewegingsruimte heeft. Zodra de paprikaplant geslacht wordt ga ik hem dus overplanten. Ik ga je berichtje een paar keer doorlezen, zodat ik zeker weet dat ik het niet verkeerd doe. :P (zoals ik al zei, ik ben onhandig)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 12 feb 2015 20:40

Ik heb hem verspeend, maar maak me zorgen dat ik het niet subtiel genoeg gedaan heb. :( In geval van wortelschade, wat is het beste wat je kunt doen? Moet ik hem water geven of juist niet?
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 12 feb 2015 21:16

Hallo

Allereerst wens ik je erg veel succes met dit symatiek maar ook speculatief initiatief

Vorig jaar heb ik 40 Yucca Rigida zaadjes gezaaid waar er 2 van opkwamen en er eentje het heeft overleefd

Qua opbrengst is dit niet zo geweldig waarschijnlijk waren de zaden niet erg vers. In functie van de bron bestaan er erg grote verschillen over winterhardheid van de verschilende yuccasoorten maar de meeste bronnen vermelden dat de mexicaanse Yucca Rigida net niet sterk genoeg is voor ons klimaat.
Zie ook oa hier http://www.tropicalcentre.com/yucca/yucca-rigida.html

Waarschijnlijk hebben Yucca Baccata, Rostrata, Thompsoniana, Treculeana, Torreyi, Faxoniana meer kans op success in onze regio' s, dat neemt natuurlijk niet weg dat het een poging waard is.

Ik heb ook Rigida' s gezaaid in 2013, enkele exemplaren groeien best aardig.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 14 feb 2015 18:57

2 dagen verder en plantje gaat nog niet zielig hangen enzo. Dat houdt in dat mijn hoop toeneemt. :)
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 15 feb 2015 00:27

4 bamboe/tonkin stokjes in de grond op de hoeken van die omgekeerde plastic bak, zodat ie een cm of twee van de grond komt. Dat lukt zelfs een onhandiger als mij nog. baksteen erop tegen het wegwaaien.

Let er wel op dat ie wel volle bak zon krijgt. Het kan ook helpen om hem op een klein heuveltje te zetten zodat ie geen natte voetjes houdt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 15 feb 2015 09:55

Yay! Een dummieproof oplossing. :) Daar ga ik vast wel uitkomen. Dat heuveltje hou ik ook even in gedachten. Heb nog de tijd om me erop voor te bereiden, het is immers nog geen 2016.
Van de zomer lekker in de nieuwe grote pot buiten groeien en aansterken.

Heel erg bedankt.
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor kenbeimer op 26 okt 2015 14:14

We zijn nu een ruime tijd verder en de Yucca heeft het van de zomer goed gedaan. Hij deelt wel een plekje met peterselie deze winter. Ik wil hem nu zo lang mogelijk buiten laten staan. Met welke temperatuur (evt. in combinatie met vochtigheid) kan ik hem beter naar binnen halen?

Hij staat nu dus niet beschut en absorbeert gewoon al het vocht dat op zijn kop valt. (Ik wil hem laten afharden)

Afbeelding
kenbeimer

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 okt 2015 19:56

Yucca rigida heeft een behoorlijke vorsttolerantie (-15°C), maar je zou er beter aan doen om de plant gedurende de winter droog te zetten. Het zijn toch al geen waterslurpers en in de winter is de behoefte aan dit vocht nihil. Hier staan bijvoorbeeld de Cordylines onder een afdak omdat ze anders last krijgen van wortelrot. Ook de Yucca's in de tuin staan in de luwte voor de plensregens.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca