Trachycarpus Type in Saronno Italië

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Type in Saronno Italië

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2015 12:23

Hoi,

Ik heb een aantal streetviewlinks opgenomen van een type trachies in Saronno Italië, die ik daar ook zelf gezien heb. Bijna allemaal hebben ze de volgende kenmerken; lange bladstelen, volle kroon, onbeschadigde bladeren.

Wat denken jullie, is dit nu een type wat zich daar verspreid heeft in de loop der jaren of is dit het gevolg van weinig wind en hete zomers (in de winters vriest het snachts harder dan hier).

Ik vraag dit omdat ik ook de trachies rond Lago Maggiore persoonlijk hebben bekeken en die zijn echt wel iets anders in het algemeen. Dunnere stammen, kortere bladstelen en een slapper blad. Toch is het klimaat vergelijkbaar. Ook belangrijk om te weten, Saronno heeft best wel een aantal grote wagnerianussen en rond Lugano komen die niet voor (dat heb ik geverifieerd bij een palmkenner uit Lugano).

Ik hoop dat dit topic niet verplaatst wordt want de vraag lijkt mij relevant, is dit een bepaald trachy (waggiex fortunei?) type of een resultaat van klimaat/grond?

http://goo.gl/maps/Vc3Az

http://goo.gl/maps/zLuW5

http://goo.gl/maps/SmoF5

http://goo.gl/maps/rfJ6f

http://goo.gl/maps/4qo6R

http://goo.gl/maps/JNoSa
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 22 feb 2015 09:16, in totaal 2 keer bewerkt.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Re: Trachycarpus Type in Saronno Italië

Berichtdoor s.janssen op 10 feb 2015 13:56

Als je het echt zeker wilt weten moet je de bomen eerst zien, vanaf streetview valt het mij nog redelijk mee. Wat ik zo er van zie lijkt het mij de fortunei, al zie ik op de eerste ook een vermoedelijke wagnerianus tussen zitten. Aan de omgeving te zien wat er nog meer staat zie ik ook oleanders die er goed uitzien. Hier in nederland zag ik al vorstschade bij veel planten in volle grond, en zoveel vorst hebben we nog niet gehad!

Ik denk dat de palmen wat minder te maken krijgen met weersinvloeden en overdag een goede opwarming. Veel palmen en andere exoten is het vorst niet het probleem maar de combinatie met vocht en gebrek aan opwarming overdag.
Dunnere stammen zie ik wel vaker bij trachycarpussen in dat soort landen, langer seizoen waardoor ze wat sneller groeien. Hier is het seizoen te wisselvallig om echt goed te groeien zoals in die landen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2015 14:28

Ik bedoel dat ze er anders uitzien dan veel trachies rond de grote meren. Deze zitten allemaal dicht tegen wagnerianus aan met lange bladstelen en stijf blad. Dat viel me op toen ik daar was en ik net daarvoor in lugano was geweest. Zelfde soort klimaat andere trachies.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 feb 2015 14:35

Het zal mij niet verbazen als het veelal kruising is!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 feb 2015 15:03

Misschien moet je de vraag omdraaien en vragen: wat hebben onze fortunei's wel wat die van Saronno niet hebben? Een mogelijk antwoord daarop is: veel meer vocht. De bladeren van onze fortunei's raken daarmee verzadigd en zie daar de reden dat ze meer gaan hangen en knakken dan doe van hun Italiaanse broeders.

Neem daarbij nog een dosis meer wind (vooral bij ons in het Westen) en bladeren, die dan op zich al veel zwaarder zijn door vochtophoping, gaan eerder knakken.

In oorspronkelijk habitat (China, India) is de kroon van Trachycarpus ook veel meer intact en de bladeren mooi rond (windmill). Wij kweken meer de Trachycarpus fortunei var. delta neerlandica.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor wim1960 op 10 feb 2015 15:03

maar het blijft wel mooi, zulke palmen in je tuin...... ;)

Gr. Wim
wim1960

18 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2015 15:27

Maar je ziet dit soort trachies sporadisch wel hier hoor. Ik ken een van de mooiste en grootste in Alphen die dicht in de buurt komt van die in Saronno. Misschien zijn de Saronno trachies jonger dan rond de meren en zijn daar de stijvere varianten de laatste 10 jaar meer verkocht inclusief wagnerianus. Ik vind Saronno interessant omdat het laat zien hoe goed wagnerianus types eruit kunnen zien als ze groot zijn. Gewoner slappe trachies zijn vaak wat rommelig in ons klimaat.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 feb 2015 16:17

Nou vraag ik mij af of het natuurlijk habitat meer overkomt met het gebied wat Axel beschrijft of toch het Nederlands klimaat? Als je ziet hoeveel forunei het duidelijk te warm hebben in in andere warme landen als Spanje.
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2015 18:03

Saronno is in ieder geval op jaarbasis heel nat. Veel natter dan spanje of het middelandse zee gebied. Wat ook interessant is is de hoeveelheid groen blad tot ver onder de kroon in Saronno, zegt ook iets over de hoeveelheid water (in de grond).
Maar dit is tevens een kenmerk van wagnerianus. Ik denk toch dat ze inderdaad misschien veel kruisingen hebben in het gebied rond Saronno. Op de eerste link zie ook een grote wagnerianus naast meer fortunei's.
Ik ken maar 1 foto van een grote pure wagnerianus rond de italiaans/zwitserse meren en dat is best opvallend, maar ook verklaarbaar gezien de grote mate van zelf-voorzienbaarheid/historie in die regio als het om trachies gaat. Ze hoeven die niet te importeren want het is onkruid en groeit letterlijk overal. Maar geen waggies dus.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 feb 2015 23:13

dit is toch wel echt het mooiste wat trachies te bieden hebben. Die regio heeft echt bijzondere exemplaren wat mij betreft:

http://goo.gl/maps/3N0cn
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen