Geminisectus of niet?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Geminisectus of niet?

Berichtdoor s.janssen op 10 feb 2015 16:11

Ik dacht, laat ik ook maar een topic starten of iemand mijn 2 trachycarpussen namen kan bevestigen. De kleine palm komt van gardenpalms, ik heb deze gekocht als geminisectus maar ik twijfel, misschien een kruising?

De tweede palm heb ik gekregen als geminisectus van een goede mede-hobbyist maar ook bij deze twijfel of dit ook een geminisectus daadwerkelijk is. Ik neig meer naar een fortunei of een kruizing (WxF?)
Bijlagen
Trachy1.jpg
Trachy1.jpg (81.13 KiB) 4068 keer bekeken
Trachy1a.jpg
Trachy1a.jpg (64.63 KiB) 4068 keer bekeken
Trachy2.jpg
Trachy2.jpg (65.45 KiB) 4068 keer bekeken
trachy2a.jpg
trachy2a.jpg (70.83 KiB) 4068 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Geminisectus of niet?

Berichtdoor AIREMULP op 10 feb 2015 16:51

van de tweede zou ik zeggen dat hij er wel heel veel op lijkt , of dat er veel eigenschappen in zitten van de geminisectus . Stam komt ook overeen met geminisectus Het is sowieso een hele mooie
Van de eerste ben ik niet overtuigd . Deze heeft een totaal andere onderstam als de palm op foto 2

edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 feb 2015 01:18

Wat nr.1 ook mag zijn, het is een knap exemplaar met een fraaie radiaalsymmetrische bladspreiding en deling. Het is een gelukstreffer en een belofte voor de toekomst. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 feb 2015 20:05

Als de tweede correct is dan heb je alvast al een groot exemplaar want het is een verdomd zeer trage groeier.
De eerste doet mij aan een Kumaon denken Sylvan. Kleur, stamvorming, tomentum... :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 feb 2015 21:20

De eerste lijkt me qua bladkleur te licht voor een geminisectus. Vergelijk het met je tweede palm en die komt veel meer inde buurt. Van wat ik er van heb begrepen moet een geminisectus een donkergroen, leerachtig blad hebben vergelijkbaar met een waggie. Het verschil zit hem in grijs/witte onderzijde van het blad. Dat heeft een waggie niet en een geminisectus wel.

Wel is palm 1 vrij leerachtig van blad en dat doet me toch twijfelen. Het kaN zijn dat ook palm 1 in de loop van de tijd toch zal opdonkeren en ook een geminisectus zal blijken te zijn.

Nota bene dat een waggie nooit van die diep ingesneden bladsegmenten heeft. Dit is dus een mooie 'fortunei-achtige' Trachy met een leerachtig blad. Mooi.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 11 feb 2015 23:34

@Dimi, wat je zegt kan wel kloppen, mijn kumaon die in de volle grond staat is vrij gedrongen met redelijk veel blad.
Om goed te vergelijken heb ik een foto uit je topic gepakt van een kumaon.
Afbeelding

Ik denk dat je gelijk hebt Dimi ;)

Edwin, wat voor eigenschappen bedoel je, hoe zie je dat de tweede palm een geminisectus is?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 12 feb 2015 07:55

Wat mij sterk doet denken aan een geminisectus is het schuimige laagje wat op de bladstelen zit .
De bladvorm .De wat langere smallere donkergroene bladstelen . Kijk ook naar de plant en stam opbouw integenstelling tot de eerste palm . Ik zie wel veel overeenkomsten met de echte.
Vezellaag op de stam verschild ook met andere trachycarpus .
Je ziet wel steeds meer trachycarpus kruisingen op duiken met uitzonderlijk mooie bladvorm (verdeling ) zoals op foto 1

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 feb 2015 19:16

Ik weet het niet Edwin, ik heb nog eens langer naar die tweede gekeken en naar mijn gevoel is dat ook geen geminisectus. Als ik het goed zie dan mist hij de blauwe wax op de onderkant van het blad en tomentum heeft de geminisectus normaal ook weinig of niet wat deze van Sylvan dan weer wel heeft. :? Het blad lijkt mij ook niet te kloppen... Ik durf er geen naam op plakken, mij doet het een beetje denken aan een gewone fortunei maar dat is het toch ook niet denk ik, misschien een kruising ? :onzeker: Misschien kan iemand met meer kennis duidelijkheid brengen ?

ik ben speciaal voor jou Sylvan ;) net even snel buiten gelopen en heb wat foto's genomen van mijn kleine 'Trachycarpus geminisectus'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 12 feb 2015 20:25

Die van jou heeft wel dikker blad ,wat overeenkomt met de echte geminisectus. Die van Sylvan heeft wel dunner blad zo te zien . Begin nou ook een beetje te twijfelen :? .Misschien toch een kruising dan .
De waxlaag zegt niet alles . Ik heb hier een fortunei in de tuin die ook een waxlaag heeft.
Jaren terug is er ook een topic geweest over deze soort met foto,s erbij. 9 dec 2011 om precies te zijn . Als je daar de foto,s op bekijkt moet ik je gelijk geven Dimi .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 feb 2015 22:40

Ik twijfel ook, de palm moet mij heel erg denken aan mijn takagii (WXF), ook een leuke palm btw! :thumb_up:

Ook speciaal voor jou even naar buiten gelopen om de kleine palm naast de kumaon neer te zetten. Dat dit hem is begin ik steeds meer overtuigd te raken! Ik vind het niet erg want dit is een prachtige palm! Het stammetje is niet heel groot, zit ook een beetje verstopt tussen de blaadjes.
Bijlagen
Kumaon.jpg
Kumaon.jpg (84.52 KiB) 3904 keer bekeken
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie