De grote jongens

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: De grote jongens

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 feb 2015 15:39

De vondelpark trachy voor de haircut. Indrukwekkende omtrek van de kroon
Bijlagen
trachy.jpg
trachy.jpg (169.49 KiB) 3651 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor rice op 16 feb 2015 15:58

@draco, ja da's die in Utrechtse hortus, inmiddels een meter of 2 hoger en ziet er nog steeds mooi uit, vooral voor een exemplaar in het binnenland.

@Axel, die in Artis zijn groot en lekker dik, er staan echt joekels tussen
Die in Alphen is echt mooi idd!

Dat rijtje in die tuin ziet er nu nog niet zo mooi uit, te dunne stammen dus te groot aangeplant..Maar over tien jaar....

Verder, wat draco zegt, die extreme -20 was voor velen teveel maar verbazingwekkend genoeg zijn er genoeg die het overleeft hebben na compleet bladverlies, ik ken hier ook een exemplaar in de buurt dat al zijn blad verloor maar prima overleefde, locatie onder is van 2010, inmiddels is de plant flink groter, tot boven de dakgoot, helaas geen recente foto van

Berlicum, 2010: https://www.google.nl/maps/place/De+Bog ... !1e1?hl=nl
rice

33 bedankjes

Berichtdoor rice op 16 feb 2015 16:02

Axel Amsterdam schreef:De vondelpark trachy voor de haircut. Indrukwekkende omtrek van de kroon

ja mooi zo.. zonde dat ze al dat blad hebben gesnoeid, wat je zegt, boven meter of 4/5 worden het echt bomen, zo'n opgesnoeide kroon vind ik niks.
rice

33 bedankjes

Berichtdoor markde2e op 16 feb 2015 20:45

Hier oude google map foto's maar deze twee staan vlakbij mijn ouders in de buurt.
Zijn erg wintervast (nooit bladschade) en komen uit zwitserland.

Heb nu zelf ook een exemplaar die daar vandaan komt, en krijg waarschijnlijk nog één erbij.
Ik hoop dat deze van dezelfde moederplanten komt..
De palm die ik heb heeft iig wel donkerder blad en een redelijk stammetje maar toch nog bladeren die 'aan elkaar vast zitten' net als bij tesan.

Afbeelding

Afbeelding

Ps.
Het valt mij trouwens op dat die echt grote palmen die in Nederland groeien en nooit winterschade hebben altijd donkergroene bladeren hebben ipv lichter zoals bij de meeste standaard fortunei's
Valt jullie dit ook op?
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e

3 bedankjes

Berichtdoor rice op 16 feb 2015 22:56

markde2e schreef:
Ps.
Het valt mij trouwens op dat die echt grote palmen die in Nederland groeien en nooit winterschade hebben altijd donkergroene bladeren hebben ipv lichter zoals bij de meeste standaard fortunei's
Valt jullie dit ook op?

interessant punt.. Lijkt me eerder een teken van gezondheid dan een genetische eigenschap. Ik zie wel dat trachycarpus zich wel degelijk aanpast als ze aanslaan buiten, bv worden de bladeren naar verloop van tijd wat steviger. Kan me voorstellen dat een voorwaarde voor overleving een goed gedraineerde plek met voldoende water/voeding is, zodra daaraan wordt voldaan zien ze eruit zoals ze er moeten uitzien.
Ik heb een redelijk exemplaar in de grond dat na aanplant een seizoen (te) lichtgroene bladeren had. Inmiddels zijn we twee jaar verder en wordt het blad donkerder, de plant doet het erg goed:)
rice

33 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 feb 2015 23:23

Het exemplaar in Dronten iets voorbij de manege is van de zomer tot de grond af weggezaagd. Na 2012 heeft dit exemplaar flinke schade opgelopen en in 2013 volledig bruin geworden.
Er stonden in 2012 plannen om met mijn oude werkgever (werkte toen bij een palmkweker) om dit exemplaar uit te graven omdat de eigenaar er vanaf wou.

http://www.street-view-maps.nl/Dronten+de+Amazone+56
Je moet even naar links kijken ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 feb 2015 23:32

s.janssen schreef:Het exemplaar in Dronten iets voorbij de manege is van de zomer tot de grond af weggezaagd. Na 2012 heeft dit exemplaar flinke schade opgelopen en in 2013 volledig bruin geworden.
Er stonden in 2012 plannen om met mijn oude werkgever (werkte toen bij een palmkweker) om dit exemplaar uit te graven omdat de eigenaar er vanaf wou.

http://www.street-view-maps.nl/Dronten+de+Amazone+56
Je moet even naar links kijken ;)

Jammer, een prachtexemplaar die uiteindelijk zo mooi had kunnen worden als die in Alphen, maar rond het ijsselmeer was het te koud.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 feb 2015 00:52

De Vondelpark Trachy bewijst dat het uitstralingseffect van gebouwen van cruciaal belang kan zijn voor de grootte van de palm. Het microklimaat (in dit geval van Amsterdam) helpt hier natuurlijk ook bij en de zone 9 van een gematigde kuststreek.

Misschien kunnen we hier een aantal voorwaarden uit distelleren om 'grote jongens' te krijgen:

- matigende invloed van de zee om strenge winters te temperen
- kleigrond met de nodige mineralen en voedingsstoffen voor een optimale groei
- uitstralingseffect van gebouwen, wooncentra, verkeer etc. om genoeg warmte voor groei te genereren

'Grote jongens' alleen aan de kust of ook elders? Prove us wrong.

PS. Zou aandacht voor 'grote jongens' iets met onze penis te maken kunnen hebben?
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor rice op 17 feb 2015 01:41

Gouden HandPalm schreef:De Vondelpark Trachy bewijst dat het uitstralingseffect van gebouwen van cruciaal belang kan zijn voor de grootte van de palm. Het microklimaat (in dit geval van Amsterdam) helpt hier natuurlijk ook bij en de zone 9 van een gematigde kuststreek.

Misschien kunnen we hier een aantal voorwaarden uit distelleren om 'grote jongens' te krijgen:

- matigende invloed van de zee om strenge winters te temperen
- kleigrond met de nodige mineralen en voedingsstoffen voor een optimale groei
- uitstralingseffect van gebouwen, wooncentra, verkeer etc. om genoeg warmte voor groei te genereren

'Grote jongens' alleen aan de kust of ook elders? Prove us wrong.

Die grote trachy in hortus Utrecht (zie plaatje hierboven ergens) staat niet bepaald gunstig (binnenland, geen gebouwen) maar doet het prima.
Natuurlijk heeft westkust streepje voor, met name in stadscentra. Voordeel voor binnenland (woon zelf in het zuiden) is meer warme dagen, bevorderlijk voor evt herstel.
Het blijft 'on the edge', dat bewijzen winters als die van 2012/13. Is ook kwestie van beetje mazzel hebben, die in Dronten heeft gewoon pech gehad terwijl ie er al jaren prima stond.
rice

33 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 feb 2015 14:40

Een belabberde foto van een grote trachy die er ook al lang staat. Dichterbij komen kan helaas niet. Het verschil met recent geplante grote exemplaren is inderdaad groot. Niet alleen de stam is meestal dikker, de kroon is ook voller.
Wat betreft het donkergroene blad is mijn idee dat je dit vooral bij de wat slapbladige varianten ziet, die zijn meestal donkerder (als ze echt groot zijn). De stijve bladeren zijn meestal iets meer middelgroen volgens mij.
Bijlagen
IMG_20150217_125526.jpg
IMG_20150217_125526.jpg (196.14 KiB) 3513 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen