klein dadelpalmpje

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

klein dadelpalmpje

Berichtdoor palmaapje op 09 feb 2015 14:40

Hola!

Begin december 2014 heb ik een aantal dadels van een dadelpalm geplukt in Spanje en meegenomen naar Nederland. Eerst een week laten weken en vervolgens op 12 December in de grond gestopt. Halverwege Januari staken de eerste palmpjes hun neus al aan het venster. Joehoe :D

Inmiddels is de grootste van het stel zon 15cm. Maar...er zitten nu kleine geel/bruine vlekjes
op de palm. Ik weet niet of dit normaal is (een of ander residu ofzo?). Het lijkt dat de stam zich
gaat splijten in de eerste 2 bladeren. Zie onder voor een foto.

IMG_20150209_110520.jpg
IMG_20150209_110520.jpg (240.25 KiB) 4490 keer bekeken
palmaapje

0 bedankjes

Re: klein dadelpalmpje

Berichtdoor s.janssen op 09 feb 2015 23:42

Misschien te koud?
Wat voor dadelpalm was het waar je de zaden vandaan hebt meegenomen? Heb je hier een foto van?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmaapje op 10 feb 2015 01:05

Een dadelpalm uit Spanje (Phoenix dactylifera).

Ik heb het palmpje eerst op de verwarming laten ontkiemen en laten groeien tot zon 10 cm. Nu staat hij op de vensterbank (boven de verwarming) bij het raam. Het is dus idd een stuk kouder voor hem.

Als ik hem weer op de verwarming plaats krijgt hij weer veel minder licht. wat is wijsheid? Kan het
ook zijn dat ik hem te veel water gegeven heb? Hij zit nu nog in een bak zonder gaten. Ik wacht altijd tot de bovengrond is uitgedroogd en geef hem dan water. Omdat hij op de verwarming stond gaf ik hem
elke dag water. Nu minder vaak.
Bijlagen
dadelpalm.jpg
dadelpalm.jpg (36.46 KiB) 4453 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door palmaapje op 10 feb 2015 01:23, in totaal 1 keer bewerkt.
palmaapje

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 feb 2015 01:18

Ik vermoed dat het inderdaad te veel water is.
Ik heb met deze palm (als zaailing) zelf niet echt ervaring. Maar ik weet wel dat je beter te weinig dan veel water kan geven als het om een dichte pot gaat.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 feb 2015 09:59

Te nat doordat het water onderin niet weg kan. De meeste (kamer)palmen staan trouwens veel te nat. Je bent niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt. Het is ook meestal de oorzaak van bruine punten in palmbladeren.

Laat de grond maar gerust een beetje uitdrogen en voel aan het gewicht van de pot of water geven weer nodig is. Voelt de pot lIcht aan dan is het zover. Bij kleine plantjes kan dat soms weken tot maanden duren als je een goed vochthoudend substraat gebruikt.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 10 feb 2015 11:04

Wat te nat, is best mogelijk. Ik heb ze hier buiten gelaten tot nu toe sinds ze kiemden in de zomer. Weliswaar onder een afdak sinds de vorst.

Dus hier de combinatie koud en nat ;)

Grtz,
JM
Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor palmaapje op 10 feb 2015 20:31

bedankt voor alle adviezen :) En wow wat een bak palmpjes :thumb_up: ik zie dezelfde plekjes als op mijn palm.

wat ik altijd deed was wachten tot dat de bovenste aarde opgedroogd was (duurde 2 dagen oid) dan een scheutje (niet te veel) water er bij. Ik heb zo juist even met mn vinger een klein bodem onderzoek gedaan :D maar de grond voelt daar niet echt nat ofzo... ik gebruik zon lange balkon bak. Van de 4 palmzaden zijn nu 2 opgekomen.

Raden jullie mij aan om de opgekomen palmen nu al te verpotten naar potjes met een gat onderin? Of gewoon laten zitten en minder water geven. In de rest van bak zitten olijfpitten maar daar moet ik nog even op wachten :mrgreen:

ps. ze staan nu in kweekgrond.
palmaapje

0 bedankjes

Berichtdoor palmaapje op 17 feb 2015 13:46

bumpje...

mijn twee palmpjes staan in kweekgrond, wanneer kan ik ze het beste verpotten? Staan er nu in sinds half december.

Alvast bedankt :)
palmaapje

0 bedankjes

Berichtdoor Kelvin Cooke op 17 feb 2015 14:48

Deze jongens heb ik 12 Januari gezaaid en zijn nu ongeveer 10cm hoog, ik heb echter geen last van bovenstaande bruine plekjes en vlekjes.

Afbeelding
Kelvin Cooke

10 bedankjes

Berichtdoor palmaapje op 17 feb 2015 19:22

Zien er mooi uit zeg :)

1. In wat voor soort aarde heb je ze gezaaid?

2. heb je ze eerst in het donker laten ontkiemen en groeien tot 10cm?
palmaapje

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?