uitgeplante Roebelenii gesnoeid

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

uitgeplante Roebelenii gesnoeid

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 feb 2015 17:54

Vandaag de bladeren met bruine vlekken verwijderd van de roeb. Hij staat beschut tegen een glazen pergola en ik had een dun rieten dakje op de pergola gelegd dat voor enige beschutting heeft gezorgd. De overgebleven bladeren zijn groen, alleen 1 half uitgevouwen speer is iets bruinig. De rest van de speren zijn groen. Misschien leeft hij nog.
Bijlagen
IMG_20150224_161724.jpg
IMG_20150224_161724.jpg (32.63 KiB) 3872 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Re: uitgeplante Roebelenii gesnoeid

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 feb 2015 05:13

Een gedurfd experimentje in volle grond Axel ? :)
Heeft de zon er al eens goed op gezeten ? Daarmee bedoel ik voornamelijk of de temperatuur ondertussen al eens een paar keer flink is opgelopen ? In dat geval word de eventuele schade sneller zichtbaar. Als de bladsegmenten nu nog steeds geknepen staan mag je ervan uit gaan dat het blad dood is of misschien zelfs de hele palm. Maar als ik je kleine foto zo bekijk en de afgelopen zachte winter in het achterhoofd hou dan lijkt me dat een geslaagd project voor deze winter :thumb_up:
Het lijkt me een flinke jongen, vette stam 8-)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 25 feb 2015 09:01

Hi Dimi, ja klopt helemaal. Ik heb de meeste bladeren moeten snoeien aan de zonkant. In totaal is er zeker een blad of 12 af, dat zie je ook wel links. De overgebleven bladeren zijn niet geknepen. Sommigen zijn zelfs onaangetast groen. Het is inderdaad een stevige stam, echt een superieure roeb vergeleken met het reguliere aanbod.

Ps ik heb (net als jij met de butiagrus) de top van mijn syagrus moeten afzagen. Zijn blad was volledig bruin net als de speer, die wat verrot oogde na alle wind, kou en sneeuw.
Meteen een explosie van groei (de stam is omwikkeld met plastic met een warmtekabel erin). Een cm per dag. Warme wortels daar heeft hij zo te zien weinig behoefte aan.

Hoe is de butiagrus?
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 feb 2015 01:31

Komt zeker wel goed met die mooie roebelenii als die nu nog mooi gezond staat :applaus: Wat zijn de toekomstige plannen ermee ? In de winters zal je toch zeker voldoende moeten gaan bijverwarmen enz... Wel tof dat iemand het probeert, wens je veel succes en hopelijk lukt het nog meerdere winters :thumb_up:

Ook goed om te horen dat het met je Syagrus ook weer beter gaat :thumb_up: Al zou ik wel een beetje oppassen en niet overdrijven met die geforceerde groei nu, het is nog vroeg in het jaar en vooral alles is nog zo koud.

Met de Butyagrus gaat het nog steeds heel goed. Ik heb even wat nieuwe foto's gemaakt en in men topic geplaatst ;) --> viewtopic.php?f=14&t=14761&start=20
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 23 maart 2015 16:40

Twee weken plastic rond de stam met een warmtekabel en het middelste hoogste streepje, de speer, begint omhoog te komen (t.o.v. links en rechts).
Bijlagen
IMG_20150323_084224.jpg
IMG_20150323_084224.jpg (244.51 KiB) 3470 keer bekeken
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 25 maart 2015 12:28

Weer een paar mm erbij vandaag, niet slecht voor een tropische palm. Hopelijk vallen alle speren er niet uit binnenkort.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 25 maart 2015 13:23

Ik vraag me af in hoeverre het de warmte is die de groei veroorzaakt en niet de daglengte? Het zal wellicht een combi zijn waarbij dus ondanks verwarming wellicht geen groei is als de dagen te kort zijn? Kun je daar iets over zeggen? En hoe zien de bladeren er uit die door een dergelijk warmteexperiment uiteindelijk ontvouwen, ook bij andere palmen? je hebt dit toch ook al eerder bij andere palmen toegepast?
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 25 maart 2015 13:56

Ja klopt Dennis, ik laat mijn syagrus altijd doorgroeien in de winter door uitsluitend de stam te verhitten. Dat is overigens in het geval van de syagrus een slecht experiment omdat zijn bladeren (nou ja 1,5 blad) altijd bruin worden door de (koude) wind, maar ze zijn voor mij nu eenmaal te lang om in te pakken.
De groei in de winter is inderdaad altijd wit en ongezond ogend totdat de dagen opwarmen richting 20C. Dan worden de witte stukken alsnog groen. Ik heb geen effect gezien dat het blad daarna zwak of ziek blijft ogen. In de zomer zijn ze dus weer prima.

Ook al zijn de winterdagen donker, hitte op de stam blijft groei genereren. Er is dus geen fotosynthese nodig om groei te pushen. Hoewel ik weet dat dit niet eindeloos door kan gaan groeit een palm dus ook zonder blad vanuit zijn reserves in de stam. Sommige palmen zijn daar beter in dan andere, ik denk dat syagrus een slechte kandidaat is.

De roebelenii heeft echter helemaal geen warmte gehad deze winter, alleen rieten dakje (wat niet veel voorstelde). De hitte die ik nu loslaat op de stam heeft twee weken nodig gehad voordat er enige beweging in kwam. Ik denk dat dit inzicht biedt in de vraag waarom palmen in warme gebieden wel stevige vorst overleven en bij ons vaak niet. De opwarming in februari/maart (bijv in noord florida, of rond nieuw mexico/Dallas) is waarschijnlijk cruciaal. Veel palmen leven nog wel na de vorst maar nog een maand of twee stilstaan is dan teveel van het goede denk ik.

Het is nog wat vroeg maar het zou mooi zijn als de roebelenii nog een jaar meegaat. Dan plant ik denk ik ook nog een bismarckia (met warmte). Ik ben er van overtuigd dat washingtonia's die uit hun hok gegroeid zijn op deze manier nog jaren mee kunnen, want als er een palm is die uitsluitend met stamwarmte weer gezond doorkan, is het de washingtonia.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen