dagboek nieuw huis/nieuwe tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: dagboek nieuw huis/nieuwe tuin

Berichtdoor ramon van weezep op 11 jan 2015 22:46

die ramen van mij zijn wel getint, om warmte en uv tegen te houden.
ik kan het altijd proberen en als ik merk dat de lengtegroei toeneemt kan ik hem altijd weer voorzichtig buiten plaatsen.

misschien heb je een tip wat ik er dan wel neer kan zetten? een palm zou ook kunnen. in die hoek heb ik een flink stuk ruimte over en er moet van mij een blikvanger staan.
ik heb zelf nog een hele grote agave havardiana, misschien is dat mooi om die op die plek te zetten in een designpot. maar ook een agave wordt er niet mooier op in huis.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 11 jan 2015 23:16

Zet je er een mooie Latania of dypsis decaryi neer?
Of een mooie Ravenea rivularis :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2015 02:16

Agaves blijven hier in de kas mooi gedrongen, maar achter glas in de woonkamer weet ik niet. Ik heb voor de winter Agave titanota in de woonkamer staan omdat deze soort liever warmer staat, maar heb nu de indruk dat dit de vorm nadelig gaat beïnvloeden.
Binnenshuis zullen de meeste planten oprekken. Bij vederpalmen vind ik dat doorgaans minder storend als bij waaierpalmen. Mijn persoonlijke favoriet is nog altijd Howea forsteriana. Groeit niet erg snel, maar de bladeren zijn duurzaam en zo heb je er ook langer plezier van. "s Zomers mag deze palm best naar buiten op een plek zonder directe zon. Dat is goed voor de weerstand en voorkomt aantasting met ongedierte. Nog enkele soorten die het hier in de woonkamer uitstekend doen, Chambeyronia macrocarpa, Rhopalostylis baueri var. 'Cheesemannii' en Ravenea glauca (Palmeperpaket). Met uitzondering van de Chambeyronia (GP) start je dan met zaailingen. Ook deze soorten zet ik 's zomers in de tuin. Tenslotte zou een Phoenix roebelenii ook niet misstaan op deze plek. Voordeel hiervan is dat je voor weinig geld een mooie dwergpalm met stam kunt aanschaffen. Voor het mijn grootste exemplaar (150 x 150 cm met 60 cm stam) betaalde ik de afgelopen zomer € 30. De roebelenii is gevoelig voor spint, iets waar je op moet letten. Om scheefgroeien te voorkomen de palm nu en dan 180 °draaien. De kluit moet steeds goed vochtig worden gehouden.
Meerdere opties: Chamaedorea seifritzii en Rhapis excelsa of multifida.

viewtopic.php?f=14&t=15055&start=10
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 jan 2015 00:29

Alle Chamaedorea doen het idd uitstekend in de huiskamer onder onze donkerdere condities. Hier staan ze 4 meter van het raam in de donkerste hoek die ik heb.....
Ze lijken 20°C ook prettig te vinden en gooien er hier nog altijd een groeisnelheid uit waar een Howea bijv lang niet aan komt.
Wat mij betreft is Kentia tegenwoordig de #2 van de huiskamerpalmen, achter alle Chamaedorea!

EDIT: Oh ja, de bloei van Chamaedorea krijg je er gratis bij!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor XadoR op 27 feb 2015 13:32

Wow, wat zal dat een prachtige tuin worden straks Ramon. En dat in het prachtige Nijverdal ;) . Ik kon aan de foto's zien waar je huis staat. Toen ik er vandeweek aan de achterkant langreed zag ik een mooi aantal palmen boven de schutting uitsteken. Ik moet ook maar eens heel rustig langs de voorkant heen rijden/fietsen om toch wat meer te kunnen zien van al het moois wat je er nu al hebt staan....
XadoR

1 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 27 feb 2015 22:26

@ koen,

als je dan toch rustig langs fietst... mag je van mij ook rustig afstappen en even aanbellen.
op zaterdag ben ik er altijd wel en kun je de (tot nu toe tuin) van dichtbij bekijken.
mocht je het leuk vinden om zelf wat te zaaien, ik heb nog een fortunei in de tuin staan met een paar laatste zaadjes die je er van af mag plukken. (mits er iemand aanwezig is natuurlijk :thumb_up: )
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 feb 2015 23:33

Heb je nu alles meegenomen naar de nieuwe tuin?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 27 feb 2015 23:46

nee nog niet, binnenkort wordt er nieuwe grond opgebracht en dan kan ik beginnen met verhuizen van mijn eigen planten.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 28 feb 2015 11:28

Ben benieuwd hoe het resultaat dan zal zijn Ramon.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor XadoR op 28 feb 2015 18:30

Als ik op een zaterdag eens langsfiets zal ik dat zeker doen Ramon. Wat betreft de zaden... Ik heb net 2 bloembakken vol trachycarpus zaailingen. Hoewel ik je aanbod verleidelijk vind sla ik m toch maar af. Ik moet de vrouw maar rustig laten wennen aan steeds meer en meer palmen/ zaailingen, werkt waarschijnlijk beter als ineens vol dr op haha ;)
XadoR

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video