Phoenix Canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Canariensis

Berichtdoor Spigneys op 09 maart 2015 00:21

Hallo,
ik heb krijg deze week 2 Phoenix Canariensis van ongeveer 150 cm.
Het is mijn bedoeling om ze in de volle grond te zetten.
Kan ik dit al gelijk doen of kan ik beter 1 of 2 jaar wachten totdat ze
wat groter zijn zodat ze in de winter nog naar binnen kunnen?
Ik las dat ze tot -6 winterhard zijn, betekent dit dat ik ze boven deze temperatuur
niet hoef te beschermen?
Wat is de beste mestgrond om ze in te planten?

Groetjes Spigneys
Spigneys

0 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis

Berichtdoor draco op 09 maart 2015 01:47

Deze palm kan niet zonder winterbescherming of tenminste een gereedstaand bouwsel dat je zonodig snel kunt afdichten en bijverwarmen. Bescherming tegen neerslag is wel het minste.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor erna op 09 maart 2015 09:14

hallo Spigneys,

:welkom: op het forum, en het is zoals Draco zegt : zeker winterbescherming.
De winterhardheid van - 6 is voor volwassen planten, en dan nog moeten ze beschermd worden tegen teveel regen of sneeuw. Bij ons staan ze in hokjes die vorstvrij gehouden worden.

Uitplanten kan, verpotten kan ook. Hou er wel rekening mee dat ze na een zomer heel zwaar kunnen worden. De plantentuin in Meise heeft ook ph. canariensissen in grote bakken, maar die passen wortelsnoei toe.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 09 maart 2015 20:56

Het mooiste worden ze zowiso in volle grond. Ze zijn indien ze droog staan best winterhard.

De 1e van die 3 harde winters hadden we per ongeluk de volledige winter het vuur vergeten aan te koppelen bij mijn ouders. Met als gevolg ong -11°c geweest in de winterbescherming. In die bescherming stonden 2 phoenix canariensis in pot. Beide hebben het glansrijk overleefd en hadden niets van blad schade. Nu staan ze er nog steeds. De overige winters hebben ze altijd vanaf -3 bijverwarmd geweest.

Maar voor deze palm zou ik zeggen vorst en droog = ok. Maar vorst en nat = dood.
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor Spigneys op 09 maart 2015 23:03

Bedankt, er gaat er 1 gelijk de grond in en de ander moet een jaartje
wachten tot de voortuin af is.. :)
Heeft iemand nog tips welke mest ik het beste kan gebruiken?
Spigneys

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 maart 2015 00:15

Thunderfold schreef:Het mooiste worden ze zowiso in volle grond. Ze zijn indien ze droog staan best winterhard.

De 1e van die 3 harde winters hadden we per ongeluk de volledige winter het vuur vergeten aan te koppelen bij mijn ouders. Met als gevolg ong -11°c geweest in de winterbescherming. In die bescherming stonden 2 phoenix canariensis in pot. Beide hebben het glansrijk overleefd en hadden niets van blad schade. Nu staan ze er nog steeds. De overige winters hebben ze altijd vanaf -3 bijverwarmd geweest.

Maar voor deze palm zou ik zeggen vorst en droog = ok. Maar vorst en nat = dood.

Hoi, ik denk toch dat dit meer geluk was dan wijsheid! -11ºC overleven ze normaal niet in pot, dan is de kluit totaal bevroren en is het einde verhaal.
Ik heb volwassen exemplaren met forse kroonschade gezien in Kroatië, bij navraag bleek het om -8ºC vorst geweest te zijn!
Laatst bijgewerkt door Eduard op 10 maart 2015 02:57, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Mate op 10 maart 2015 01:26

Zo Eduard hebben ze daar zoveel om de oren gekregen?? Voordeel in Kroatië en ik neem aan dat je langs de kust bedoeld, is dat de dagtemperaturen en zon uren weer beter zijn dan hier in nl in de winter. Mijn canariensis staat nu zo 8 jaar in de volle grond. Begin met droog houden en verwarmen vanaf -5. Op dit moment hou ik mijn canariensis droog en verwarm ik pas bij zo -8.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 10 maart 2015 09:18

Ik heb ook pas twee van deze jongens in de volle grond gezet. Ik had bedacht ze bij vorst afdekken door de bladeren omhoog te binden en er een (grote versie) van een parasol hoes omheen te doen. mocht het nodig zijn bij koudere temperaturen dan kan de verwarmingskabel onder de hoes nog aangezet worden. De vraag is echter, zou dit het gewenste resultaat opleveren, namelijk een palm die overwinterbaar is, of moet ik een andere techniek handteren?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 maart 2015 17:02

Mate schreef:Zo Eduard hebben ze daar zoveel om de oren gekregen?? Voordeel in Kroatië en ik neem aan dat je langs de kust bedoeld, is dat de dagtemperaturen en zon uren weer beter zijn dan hier in nl in de winter. Mijn canariensis staat nu zo 8 jaar in de volle grond. Begin met droog houden en verwarmen vanaf -5. Op dit moment hou ik mijn canariensis droog en verwarm ik pas bij zo -8.

Hoi Matko, dan speel jij ook met vuur,-6ºC is echt de max. zie; http://www.palmaverde.nl/palmbomen-phoe ... lpalm.html

het was op doortocht via de kustweg naar het zuiden net achter Rijeka weet niet precies welk dorp! Bij een pension stonden ze, de mensen vertelde dat dit een zeldzaamheid was dit was in oorlogstijd 1993.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 maart 2015 17:42

Eduard heeft gelijk hoor mannen. De canariensis is een sterke jongen, zeker als die al wat jaren in de volle grond staat en vorst gewend is maar je moet niet gaan overdrijven. Een kortstondige -8 graden kan die wel overleven maar dat ook zonder bladschade mag je vergeten. Vanaf -5 heb je al kans op bladschade en veel lager moet je niet gaan om de palm hard te beschadigen. Echter hangt het ook allemaal af van veel meer verschillende factoren dan enkel maar de temp. Hoe vochtig is de grond (wortels), hoe vochtig is de luchtvochtigheid en palm zelf, beschut of niet, aantal uren vorst, verluchting, enz.... M.a.w. is het in elke situatie anders maar de algemene grens van -6 die Eduard opnoemt kun je best niet overschrijden. Hier krijgt hij ook regelmatig vorst maar onder de -5 gaat die niet, ik wil hem ook mooi houden en niet alleen overleven.

Denk ook goed na voor je een Phoenix in de grond stopt, bescherming met een hok en bijverwarmen zijn noodzakelijk wil je er meerdere jaren van genieten. Komt er ook nog bij, en dat vergeten veel mensen toch vaak, dat de canariensis een erg grote palm is en dus veel plaats opeist :!: Ook niet denken dat het jaren duurt voor dat die groot is want je zal verbaasd zijn van de groeikracht en snelheid van deze palm. Hier een link naar een topic over groeisnelheden waar je die van mij mooi kan volgen (onderaan) --> viewtopic.php?f=49&t=14708&start=20

@Bart, twee van deze jongens ? Succes, zorg dat je plaats hebt ;) :thumb_up:
Hier de mijne op dit moment, bijna 4,5m hoog...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen