Palmboom ziet niet meer groen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Palmboom ziet niet meer groen

Berichtdoor pietervanaerde op 12 maart 2015 10:40

Hallo,

ik ben een beginneling met palm bomen maar zou toch zo graag een groot exemplaar in mijn tuin hebben. Daarom heb ik ongeveer 6m geleden 2 even grote palmbomen gekocht. Echter is er eentje die sinds enkele weken bruin begint te worden. Ik heb de bomen om gelijke manier behandeld (water gegeven etc) maar toch wordt deze bruin.

Is deze dood? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat hij er toch terug doorkomt?

ik heb er enkele foto's van getrokken om het verschil te laten zien.

Alvast bedankt.

Pieter

palm00001.jpg
palm00001.jpg (86.83 KiB) 4211 keer bekeken

palm00002.jpg
palm00002.jpg (83.01 KiB) 4211 keer bekeken
pietervanaerde

0 bedankjes

Re: Palmboom ziet niet meer groen

Berichtdoor jos944 op 12 maart 2015 10:50

ik zie dat rechtstreeks in een pot staan. (en daar zitten waarschijnlijk geen gaten onderin???)

Dan is het in alle waarschijnlijkheid teveel vocht/rottende wortels.

Nooit planten stoppen in een pot zonder gaten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 12 maart 2015 11:21

Of ze staan juist te droog, in een te droge (verwarmde) omgeving.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 12 maart 2015 11:25

Ik ga met jos mee, Ik vermoed dat je Palm veel te natte voetjes heeft.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor erna op 12 maart 2015 13:06

hallo Pieter,

:welkom: op het forum !

Ik vrees dat Jos gelijk heeft, een beetje teveel water gegeven. Ik zou de beide planten uit de pot halen, en eventueel opnieuw verpotten. Indien er genoeg wortels aanzitten kan je ook proberen ze in de volle grond uit te planten.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor pietervanaerde op 12 maart 2015 15:53

Hoi,

alvast bedankt voor de reacties. Normaal zouden dit "speciale" potten moeten zijn. Er zit onderaan een soort opvangbak (valse bodem) die het te veel aan water wegneemt. Ik giet de bomen maar om de 2 weken en dan +-0.5l water. Is dit te veel dan? De palmbomen hebben altijd al binnen in de woonkamer gestaan.

Beste is dus om deze te verplanten naar een andere (grotere?) pot als het goed voor heb.

Moet ik iets van dorre takken afknippen? Of gewoon zo laten groeien op de natuurlijke wijze.

Groetjes

Pieter
pietervanaerde

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 maart 2015 17:00

In de verwarmde woonkamer voor het raam is 0,5 l water per 2 weken eerder te weinig als teveel. Plant nr 1 zou ik geen energie mee insteken, die is wijlen. De tweede biedt nog hoop op een herstel. Licht de palm uit zijn pot om de wortelkluit te bekijken en pot hem daarna opnieuw op. Als de opvangbak onderin deze pot niet is voorzien van een waterpeil indicator zoals bij een semi-hydro systeem, heeft dat geen zin. De verdorde veders mag je afknippen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 12 maart 2015 18:18

Dan blijf ik inderdaad bij mijn eerdere bijdrage. Zoals Draco in zijn reactie ook al aangeeft, in een gestookte woonkamer, met een minimale luchtvochtigheid en dan ook nog voor een pui of raam, is 0,5 liter niet veel water. De grond op de foto's zag er m.i. ook droog uit (Dat meende ik al bij mijn eerste reactie zo gezien te hebben). Als de grond droog is, loopt het gegeven water ook sneller door. Dat opvang-gedeelte in je pot geeft zo een verkeerde indruk. Daar er water in zal komen te staan, denk jij misschien dat de plant dus voldoende heeft gehad en dat overtollig water is doorgelopen. In werkelijkheid is er echter te veel doorgelopen en staat de plant te droog.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 maart 2015 19:03

Het lijkt me meer een overgangsprobleem (ehhh, nee, geen menopauze). WaarschijnlijK heeft de palm voor aankoop koel gestaan en in een luchtvochtige ruimte, zoals daar is een loods of een koude kas.

Veel planten kunnen een abrupte omschakeling naar een ander soort klimaat moeilijk behapstukken. Zo had ik een Yucca filifera die van buiten ineens binnen op 20+ kwam te staan. Hoewel Yucca's taaie rakkers zijn, leidde dat ook in dat geval tot een overgangsprobleem. Natter of droger, daar lag het niet aan.

Hetzelfde zie je bij Washy's die van buiten binnen worden gezet. Binnen de korste keren verliezen ze al hun bladeren.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor pietervanaerde op 14 maart 2015 21:20

Hoi, alvast bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga die ene nog proberen te redden door deze te verpotten. Hopelijk haalt het wat uit.

mvg
pietervanaerde

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?