door edwardkarin op 24 maart 2015 09:36
Hoi Ivan,
Ik begrijp je uitspraak niet dat ik appels met peren vergelijk, ik heb het over een yucca rostrata met een doorwortelde kluit van tuincentrum het oosten ergens in 2009 of 2010 weet niet meer, deze was duurder maar doorworteld en sloeg direct aan. Maar goed dat is er een die het voortreffelijk doet dat zie je wel op de foto dat behoeft geen discussie.
Even een aantal zaken de toenmalige mislukte bare rooted dubbelkop had ik trouwens bewust voor gekozen het advies destijds was ook om deze een jaar in een pot op te kweken en deze dan in de volle grond uit te planten. Dat was destijds bij Tropical centre in Limburg. Maar ik eigenwijs deed dat niet en hij sloeg nooit aan. Beetje eigen schuld.
Deze van jl. zaterdag werd mij wel bewust verkocht als een exemplaar die er klaar voor is om nu de volle grond in te gaan, en deze heeft geen klompvoet maar wel een aantal wortel draden, alleen niet een kluit dus erg weinig wortels. Spijt heb ik dat ik dat niet gecontroleerd hebt daar, want het is simpel je trekt zo'n stam uit de pot en alle zg. kostbare grond 'woorden van dhr. Klijn' vermengde droge aarde met steentjes vielen eraf en ik hield 2 a 3 sprieten wortels over waarvan een dikkere wortel.
(ik heb trouwens dhr. Klijn per SMS benaderd en gevraagd wat het beste te doen hoe te verzorgen bodemstructuur etc... ik heb nog geen antwoord ontvangen, toen ik zaterdag per SMS naar z'n adres vroeg werd ik wel snel beantwoord.)
Kortom ik twijfel, ik weet echter wel dat de plant in een pot zetten met zand/aarde mengsel op een plek op de zolder het goed doet dat is binnen mum van tijd wortels zal hebben omdat de temperatuur hoger is achter glas en droog word gehouden, de tuin/grond temperatuur is nu nog lang niet hoog genoeg dat dit proces gaat plaatsvinden.
Dit heb ik gedaan met een kop van een yucca aloifolia en waarempel na een half jaar had zich een kluit gevormd ik had de kop met het stukje goede stam er in gezet meer niet, de wortels zaten door de hele pot.
Ik heb wel ervaring met yucca's als de recurvifolia en de gloriosa dat als je nu een kopstek in de volle grond aanplant deze na een maand of 3 al wortels hebt om de volgende winter te overleven, dat gaat heel gemakkelijk.
Ik heb de bodem waar ie nu staat maar aangelengd met beendermeel en wat kunstmestkorrels, hij staat daar relatief droog.
Trouwens ik heb ook ooit nog eens een exemplaar van m'n vader gehad ooit 'rostrata' een mooie met een doorwortelde kluit en na de eerste winter kon ik zo de kop eraf halen van de stam was door verrot, dus je moet ook wel wat geluk hebben.
Ivan dit staat er...
Beschrijving
Hele mooie compacte YUCCA ROSTRATA met extra dikke stam. Absoluut winterhard.
Afkomstig uit het gebied rond Cuatro Cienegas in de noordelijke deelstaat Coahuile , Mexico.
Dez ssp. heeft de zwaarste stam en een fraaie lichtblauwe kleur.. en is de mooiste ssp. van Yucca rostrata.
Dit exemplaar heeft een totale hoogte incl.pot van 130 cm met een stam van de grond tot aan het apex van 75 cm, met een bladlengte van 30 cm
Deze kronn zal uitgroeien tot ca 90-110 cm, als de plant wordt uitgeplant in de volle grond. prijs: 100.-.-
- Bijlagen
-

- $_85.jpg (43.95 KiB) 5028 keer bekeken