Bamboe x2 maar welke?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Bamboe x2 maar welke?

Berichtdoor PalmPat op 01 apr 2015 11:25

Van de eerste ooit een stekkie gekregen en de andere stond er al toen ik hier kwam wonen. Nooit echt in verdiept en ze beiden gewoon altijd gewoon "bamboe" genoemd.

Daar ik van alle andere planten in mijn tuin de volledige naam wel ken, wil (hoor! :onzeker: :fluiten: ) ik nu toch eigenlijk ook iets meer te weten van beide bamboe-soorten.
Wie kan mij op weg helpen met naam en/of soort? :thai:

Soort 1:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

soort 2:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Re: Bamboe x2 maar welke?

Berichtdoor Lieven op 01 apr 2015 12:45

Dag Patrick,

soort 1 is voor de kenners, daar ga ik mij niet aan wagen...

soort 2 is pseudosasa japonica.
viewtopic.php?f=10&t=16258

Mvg
Lieven

50 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 01 apr 2015 13:29

:thumb_up: Dank je Lieven, ja dat lijkt idd de pseudosasa japonica ;)

Nu nr 1 nog!

Zal naast actuele foto's nog even een paar foto's toevoegen van vorig jaar (van voorjaar naar zomer). Misschien dat de kenners dan meer kunnen zien van de groeiwijze, vorm en kleur..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Lieven op 01 apr 2015 13:35

Geef ook even mee hoe de onderkant van de stengels zich gedragen,

knobbeltjes onderaan, zig-zag groei, mooi recht?

Zo kan er meestal een gedeelte uitgesloten worden.

Mvg
Lieven

50 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 01 apr 2015 13:51

Ik hoop voor je dat je rond beide planten een wortelbegrenzer hebt voorzien? Wordt anders nogal moeilijk om het nu nog te doen.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 01 apr 2015 14:25

Lieven schreef:Geef ook even mee hoe de onderkant van de stengels zich gedragen,

knobbeltjes onderaan, zig-zag groei, mooi recht?

Zo kan er meestal een gedeelte uitgesloten worden.

Mvg

Deze soort schiet recht omhoog, de hoogste stengels worden zo'n 2,5 / 3 cm in doorsnede en bereiken een hoogte van +/- 6 m. De bamboe is in zijn geheel groen, dus stengels, twijgjes en bladeren. Alleen in het voorjaar "vervelt" ie ontzettend en komen er bakken met puin van de stengels (als de twijgjes zich ontvouwen van de stengels)

Heb tussen de buien door nog maar even een paar close-up foto's geschoten, misschien dat dat nog het een en ander wat duidelijker maakt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Sub T
Dat alles had ik ooit eerder moeten weten! ;) Gelukkig staan ze wel ingesloten door een terras en een betonnen pad aan de achterzijde, maar ja... daar waar ze kunnen en dus niet ingesloten staan, daar lopen ze inmiddels vrij door. Voorlopig hou ik ze nog wel even in toom met de spade, uiteindelijk ben ik van plan om het hek aan de achterzijde van mijn tuin (daar waar beide baboe soorten groeien) te vernieuwen, wellicht dat ik dan ook de bamboe uitsteek en her-plant en dan idd gelijk wel met een rhizoombegrenzer.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 apr 2015 16:15

Nr 1 is een Phyllostachys soort. Dit geslacht wordt gekenmerkt door gepaardstandige zijtakken. Welke soort is lastig te zeggen zeker waar het een groene vorm betreft. Ph. bisettii is een bekende soort die al vroeg uitloopt. De nieuwe halmen zijn blauwgroen van kleur met een grijze waas (bemeeld) en voelen enigszins ruw aan.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 01 apr 2015 18:13

Draco, naar aanleiding van jouw bijdrage gaan google-en. Ja is idd een Phyllostachys soort, als ik de info lees en de foto's bekijk. En het zou idd ook nog wel eens gewoon de Bisettii kunnen zijn. ;)

Dank :thumb_up: voor het meedenken, ik ga later nog eens alle info (over de Phyllostachys) wat grondiger doornemen om zeker te zijn welke variƫteit ik nu precies heb.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 01 apr 2015 23:34

Dat zijn ook de soorten die ik in gedachten had. Om de laatste twijfel over welke Phyllostachys soort het precies is weg te nemen, kan het helpen om foto's van de jonge scheuten te plaatsen. Vorm en kleur van de scheuten die net boven de grond komen zijn een goed hulpmiddel voor identificatie.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 02 apr 2015 09:44

Ik heb inmiddels zoveel foto's bekeken van al die Phyllostachys soorten, dat ik het niet meer zie.

Heb even tussen mijn eigen foto's gekeken of ik er eentje had waarop de jonge scheuten duidelijk te zien zijn, maar nee.. Ik zal dus even moeten wachten op de nieuwe scheuten van dit jaar. Zodra die er weer zijn, zal ik hier nog even een nieuwe foto plaatsen.
De scheuten komen volgens mij relatief vroeg en schieten werkelijk als een speer de grond uit. Je kunt ze -bij wijze- bijna zien groeien.
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie