passieflora caerulea

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

passieflora caerulea

Berichtdoor davea op 14 apr 2015 22:25

hoi allemaal,

ik lees overal berichten, waarin mensen aangeven dat de vruchten heerlijk smaken. gele vruchten met rood vruvhtvlees. Bij mij hangt de plant altijd helemaal vol met gele vruchtjes. Wel veel kleiner dan een kippenei ( wat men veelal omschrijft ). Maar de vruchten vallen er af, zijn zacht en HOL.

Ik neem aan dat de bestuiving goed gaat, want er komen vruchten aan. Maar waarom zijn de oranje vruchten, hol van binnen? Ze ontwikkelen zich wrl van klein groen bolletje tot een grotere, oranje bol. Ongeveer zo groot als een kleine stuiterbal en vallen er vervolgens af als ze oranje zijn.
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: passieflora caerulea

Berichtdoor Itrme op 15 apr 2015 14:29

Vergis je niet, er zijn verschillende klonen van P. caerulea in de omloop, de een zal wat beter bloeien als de ander etc etc. Ook zijn er verschillende hybrides die toch onder P. caerulea gezet worden en er sterk op lijken.

Het probleem met je holle vruchten is waarschijnlijk door zelf incompatibiliteit van je plant of van een plant in de buurt. Bijvoorbeeld op de plant zelf om zelfbestuiving te voorkomen of er is een plant in de buurt die slecht stuifmeel heeft (om deze reden zijn sommige hybrides niet of moeilijk door te kruisen).

Je kan dit misschien oplossen door er een andere kloon naast te zetten die op het zelfde moment bloeit. Nou moet je van P. caerulea in de regel niet te veel verwachten, mijn ervaring met de plant is dat er wel vruchten aankomen maar de hoeveelheid vruchtvlees gering is en niet super lekker zoals wordt gezegd.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor davea op 15 apr 2015 15:35

dank voor de response.
ik heb zaad uit een passievrucht gehaald. Zal dan .edulis, zijn?
Heeft deze net als de caerulea, ook enige overlevingskans buiten? op internet staat van niet, maar misschien dat er hier andere praktijkervaringen, zijn ;-)

grt,
dve
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 15 apr 2015 21:43

Waarschijnlijk een P. edulis inderdaad. Als je er zeker van wil zijn dat hij het overleeft kan je hem maar beter vorstvrij overwinteren. Zelf stond de mijne altijd binnen bij de schuifpui bij mijn ouders.
Itrme

70 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten