hallo ,
-Ik zal de test zeker uitproberen met de theezakjes - ik heb de zakjes getest en ze zijn heel fijnmazig en synthetisch ( smelten ipv verbranden )
-ik vraag me wel af met welke periode ik moet rekening houden voor de kieming - is dat enkele maanden na het zaaien of pas volgend voorjaar ?
-Ik zal zeker genoeg zaden hebben want de rietorchissen beginnen stilaan te bloeien .
-Zijn die gekiemde rietorchis zaadjes van bovenstaande foto's , je eigen kiemlingen ? dan zal je ondertussen wel heel veel planten hebben !!
Ik zie dat ze in vitro zijn gekweekt - heb je soms een idee of je die ergens kan aankopen ? ik weet dat er soms heel kleine orchideetjes worden verkocht die nog in de gel zitten , vandaar die vraag .
-nog een bedenking - stel dat ik er in slaag om er een deel te laten kiemen in die theezakjes , hoe ga je dan best te werk, om ze verder te laten uitgroeien ? In die zakjes zullen ze niet veel kans hebben om zich te ontwikkelen , omdat die heel sterk zijn en omdat ik denk dat ze er niet zullen uitgeraken als ze groter zijn .
-Hoe groot moeten die kiemlingen dan zijn om te " verspenen " ? en wanneer is het dan het ideale moment ?
-ik moet hier wel even iets rechtzetten - in een vorig bericht schreef ik dat ik vorig jaar achter onze tuin een bijenorchis had gevonden en overgezet naar de eigen tuin - ik heb blijkbaar de verkeerde naam gebruikt - het is de wespen orchis ( is dit jaar terug boven gekomen en zal hopelijk terug bloeien ) .Het prikt allebei en ik kende het verschil toen nog niet - de bijen rochis is veel mooier en die zou ik ook wel graag in eigen tuin willen kweken - hopelijk kan ik daar ooit aangeraken - wie tips heeft waar ik ze kan kopen , mag het me zeker melden
heel veel vragen en bedenkingen hé ! maar ik kan het niet laten - ik kan er niet genoeg over weten omdat het zo boeiend is
groetjes en bedankt voor de info
Lily-Anne