Strelitzia Reginae met bladluis?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia Reginae met bladluis?

Berichtdoor Ilse100 op 24 apr 2015 10:33

Hallo liefhebbers van mooie planten ;)

Sinds 3 weken heb ik een prachtige grote Strelitzia Reginae in huis. Gekocht bij een tuincentrum.

Helaas zijn de 3 bloemknoppen die er in zaten inmiddels verdroogd.. Ook ontstaan er kort na de watergift kleverige druppels bij deze bloemen. En hier en daar op enkele bladeren. Nu heb ik op internet gelezen dat dit veroorzaakt zou worden door bladluis, maar ik kan geen bladluis ontdekken..

Op de foto is het goed te zien. Wie weet wat ik het beste kan doen zodat er weer nieuwe bloemknoppen gaan komen die wel gaan bloeien? Ik ga hem vanaf mei ook buiten zetten want daar knapt de Strelitzia sowieso van op heb ik begrepen. Alvast hartelijk bedankt voor de reactie!
image.jpg
image.jpg (204.88 KiB) 6436 keer bekeken
Ilse100

1 bedankjes

Re: Strelitzia Reginae met bladluis?

Berichtdoor Peleroly op 24 apr 2015 13:40

Hoi Ilse?,
Allereerst, Welkom op dit forum!
Bij het aanmelden is het gebruikelijk dat nieuwe leden zich even kort voorstellen (maar dat is uiteraard geen verplichting).
Wat de Strelitzia betreft: De druppels hebben niets te maken met bladluis. Bladluis is overigens duidelijk zichtbaar op de plant zelf. Vermoedelijk (waarschijnlijk) zijn de druppels een natuurlijke guttatie (soort zweten) van de plant zelf.
Dat de bloem verdord is uiteraard wel niet normaal en kan meerdere oorzaken hebben. Het zou handig zijn om een foto te posten van de pot...zitten er gaten onderin? Is de pot misschien te klein voor de plant? Is de aarde te droog geweest? ....
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Ilse100 op 24 apr 2015 14:51

Hoi Peter!

Sorry, ik had geen idee... Eerste forum voor mij. Doe ik dat bij het plaatsen van een bericht of elders op dit forum? En wat willen jullie allemaal van me weten?? ;)

Hartelijk dank voor je reactie in ieder geval! Blij dat het geen bladluis is..
Ik heb de plant nog in de pot staan waarin ik hem gekocht heb, inderdaad voldoende gaten onderin. Waarschijnlijk heb ik hem de eerste week iets te droog laten worden, denk ik. Laatste 2 weken meer water gegeven, maar dat heeft de bloemknoppen niet meer kunnen redden. Zal ik ze gelijk maar afknippen? Heb ik dan kans dat zich sneller nieuwe knoppen gaan vormen?

De pot waar hij in staat is wel behoorlijk krap, maar ik lees overal dat je de wortels letterlijk uit de pot kunt laten barsten voordat overgepot dient te worden naar een groter formaat pot. Dus dat moet dan nog wel even kunnen lijkt mij.
Ilse100

1 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 24 apr 2015 19:54

Ilse,
In de onderste kader (sociaal) staat een rubriekje genaamd "Even voorstellen?". Hier kan je je een beetje voorstellen (oa. welke streek je woonachtig bent, wat eventueel je ervaringen al zijn met exotische planten, Hoe je op het forum terechtkwam enz..)
Wat de pot betreft...Ik lees zelf ook vaak het verhaal van het krappe potje in relatie met de bloei maar ben het daar niet echt mee eens. Overigens is het zo dat de meeste planten in de groothandel in zo klein mogelijke potjes worden gepropt om de simpele reden dat er dan meer op een kleinere oppervlakte kunnen (in de zaak maar vooral ook tijdens transport). Meestal als ik nieuwe planten aanschaf is mijn eerste werk het overpotten. Verse potgrond en een iets grotere pot geeft de meeste planten een groeiboost. Ik heb er nog weinig horen klagen ;)
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 apr 2015 01:15

Hi Ilse.

Ik ga niet wachten op je voorstel rondje, maar verwelkom je direct : :welkom:

Vwb de Strelitzia: Dat druppelen - en ja het is waanzinnig plakkerig - is normaal als ze bloeien. Het kleverig goedje komt echt uit de bloem en zal waarschijnlijk wel bestemd zijn om in de natuur de bevruchting een helpende hand toe te steken. een van de botanische jongens hier kan dat wel bevestigen hoop ik.

Bloei is goed mogelijk mogelijk: Strelitzia heeft in ieder geval een relatief koude periode nodig (zonder vorst!), waarna een overgang naar warmere omstandigheden de bloei in gang trekt. Vertaald naar de praktijk: binnenkort buiten zetten (eerst laten wennen in half schaduw anders verbranden ze), van de zomer lekker vertroetelen en dan net voor de eerste vorst ofwel in koude kas (4-10°) zetten en vervolgens naar warme kas of weer naar buiten als het risico op vorst is geweken.
Hij kan ook direct naar de huiskamer (ik doe dit meestal bij gebrek aan koude kas...), en dan bloeide ie steevast in de late winter, zo tot valentijn. Niet veel bloemen, meestal maximaal een handvol.

vwb de bloem: die is nu verloren, maar normaal staat een bloem wel tot een week of 3 echt mooi te zijn.

Gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Ilse100 op 25 apr 2015 08:53

Dankjewel Peter, dan ga ik dat snel doen. Het maakt dus niet uit in welke periode van het jaar je gaat overpotten?

Ik had hem al gevonden.. De rubriek even voorstellen :D :thumb_up:

Groetjes Ilse
Ilse100

1 bedankjes

Berichtdoor Ilse100 op 25 apr 2015 09:10

Hallo Rob,

Dankjewel voor je bericht! Haha, mijzelf inmiddels wel voorgesteld hoor :D

Bij gebrek aan een kas zal ik de Strelitzia bij kouder weer wel in huis moeten halen. Hij is ook behoorlijk groot, dus in de berging neemt hij te veel plek in . Ik krijg bijna de indruk dat iedereen hier beschikt over grote tuinen, kassen en schuren. Maar die luxe heb ik niet.. ;)

Kan ik de stengels met de bloemknoppen wel al het beste wegknippen? Of is het beter om deze nog te laten zitten?

Ook las ik dat je een Strelitzia het beste 'over de kop' water kan geven. Wordt er dan bedoeld tussen de stengels in?

Ik heb ook een Strelitzia Nicolaï staan, zo'n anderhalf jaar nu, wel een veel kleiner formaat. Daar heb ik 2 nieuwe bladeren in gekregen, maar deze staat qua groei al erg lang stil. Kan ik iets doen om dat op gang te brengen?

Groetjes Ilse
Ilse100

1 bedankjes

Berichtdoor Ilse100 op 25 apr 2015 09:15

image.jpg
Even een foto ter verduidelijking
image.jpg (250.6 KiB) 6356 keer bekeken
Ilse100

1 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 25 apr 2015 15:32

Ilse,
De bloemstengel kan je gewoon wegknippen. De plant heeft daar geen last van. Ik knip er bij mij soms mooie bloemen uit om binnen in een vaas te zetten (dan heeft 't vrouwtje ook wat aan mijn exoten he ).
Zo op de foto te zien is de pot vrij klein voor de plant maar ik heb er nog kleinere gezien... denk dus niet dat het de oorzaak van vroegtijdige verwelking zal zijn. Ik gok dan eerder op het feit dat hij een periode te droog heeft gestaan (de kluit droogt, bij een kleine pot, ook veel sneller uit omdat er veel meer wortel dan aarde in zit).
MOET de plant dringend verpot worden? Ik denk het niet. Tenzij de pot zo vol zit met wortels dat hij zichzelf begint omhoog te drukken.
MAG de plant verpot worden? Jazeker. Hij zal blij zijn met wat goede potgrond en hij zal minder last hebben van droogteschommelingen tussen de gietbeurten door.
Peter

P1030743.JPG
P1030743.JPG (149.05 KiB) 6334 keer bekeken

De mijne bloeit ook op dit moment (bladeren op de achtergrond zijn van mijn Nicolai).
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 apr 2015 14:01

Das wel een beste bak die reginae!! Als ik de foto zie dan zou lichtgebrek ook wel eens rol kunnen spelen, en die verwarming ernaast vind Strelitzia meestal ook niet zo. Gelukkig zal ie nu wel uit staan. In ieder geval: Zet die luxaflex de hele dag maar open hoor!

Die Nicolae zou normaliter de snellere van de twee moeten zijn qua groei, maar binnenshuis vind ik ze ook lastiger dan S reginae. Vermoedelijk hebben ze meer warmte, licht en water nodig.
Ik vermoed dat ie vanzelf wel wat onrustiger zal worden als ie binnenkort buiten mag spelen. Als het echt warmer word dan mag de slang er vaak op - en geef hem gerust een pak voeding. Wel eerst even een week of 2-3 in de halfschaduw om aan de zon te wennen, anders verbrand ie!

PS:
Er zijn hier wel geluksvogels met hele grote tuinen, kassen e.d. maar ook enkele mensen die op een balkon van een paar meter of zelfs een dakterras werken hoor...
Ik beschik (nog) niet over die grote tuin, serre of kas....Het huis dient alle doelen hier tot nader order. Eea dient wel binnen de perken te blijven om de pais en vree te bewaren in huis dus gaat alles naar buiten en is de huiskamer min of meer taboe op een paar uitzonderingen na.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers