Aristolochia littoralis schimmel?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Aristolochia littoralis schimmel?

Berichtdoor davea op 27 apr 2015 21:27

Lieve mensen,

Vorig jaar had ik dit probleem al, dus nog even in het kort.

- bloemknopjes verschijnen en vallen er na een korte tijd weer af. Uiterlijk van de knoppen, als ik ze naadt de plant, op de grond of bank aantref, is goed. Niet verschrompeld/verdroogd of slap. Er lijkt niets aan de hand. Alleen een merkwaardig detail:

de knop zit met een steeltje, vast aan de plant. Het punt waar de knop vast zit aan de steel, zit uiteraard de 'ader'? deze ader ziet er groenig/vochtig uit met een beetje bruin. ook het druppeltje sap, lijkt wat verkleurd ( wanneer ik op de knop druk ).

Dacht eerst dat het kwam door een watergift, want de plant is idd extreem gevoelig voor watergiften met voeding tijdens de knopzetting. ( deze vallen dan erg snel af). Maar nu heb ik al dagen geen water geteven en de aarde is erg droog. Nu zag ik dit verschijnsel bij de plant. ( zie foto ). vlekkerige bladeren. Is het een virus? Ik kan mij herinneren dat ik vorig jaar een flinke shot REGENwater gaf, met veel Ijzer en Magnesium en dat ging erg goed, maar voordat ik dit doe.... de foto...

te nat, zal de plant niet staan. te droog? iemand een idee? zou er erg mee geholpen zijn.
Heb al gekeken naar ongedierte. Geen spint oid. Ongedierte weet ik hier wel te herkennen, na jaren aan bestrijdingen ;-)

Groet,
Dave

Afbeelding
It may take years, it may take hours.
But sooner or later, we all push up flowers.
davea

2 bedankjes

Re: Aristolochia littoralis schimmel?

Berichtdoor Hanselman op 28 apr 2015 14:29

Goedemiddag,

zover mij bekend is kan Aristolochia last hebben van bladluizen en spint en last krijgen van het komkommermozaiekvirus ( gele vlekken op het blad ). Overbrenging gebeurd door bladluizen/besmet snoeigereedschap. Beste remedie is om aangetaste delen te verwijderen/vernietigen.

m.v.g.
Hans. :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor davea op 28 apr 2015 15:18

beste Hans

bedankt voor je reply
jouw reactie bevestigde mijn vermoeden, zojuist. Ik heb een foto gemaakt van een ander blad.
ik heb gelukkig een zak Banrot staan. Een breed spectrum middel... toevallig ervaring met dit virus?

Afbeelding
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 28 apr 2015 17:48

Zelf geen ervaring hiermee, wel bij anderen gezien.

m.v.g.
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor davea op 28 apr 2015 20:10

net gelezen dat er geen middel is om het te bestrijden. Kan de plant dus beter weggooien :cry:
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 28 apr 2015 20:26

Kan zo niet beoordelen in hoeverre plant aangetast is. Wegsnijden tot aan het gezonde deel,aangetaste deel vernietigen en snoeimateriaal ontsmetten me dettol/ander ontsmettingsmiddel.

m.v.g.
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor davea op 28 apr 2015 20:36

en de kluit? zit het virus, niet in de wortels/grond? niet iedere plant lijkt last te hebben. Vigna Caracalla staat er ook bij, maar geen vlek te bekennen
davea

2 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 29 apr 2015 13:14

Goedendag,

Virusziekten kunnen op verschillende manieren verspreid worden; tijdens plant/bodemwerkzaamheden, steksnijden/enten, besmet zaad, bladluizen, bladvlooien, aaltjes, cicaden, mijten, tripsen en witte vlieg. Enkele virussen worden door bodemschimmels verspreid.

Bij deze denk ik dat dit virus zich niet via de grond verspreid anders waren je andere planten ook besmet geweest.

m.v.g.
Hanselman

30 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten