Cordyline

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Cordyline

Berichtdoor marie louise op 07 mei 2015 08:14

Mijn cordyline australis heeft dit jaar een bloem
Mijn vraag is kan ik de zaadjes daar van zaaien
marie louise

0 bedankjes

Re: Cordyline

Berichtdoor draco op 07 mei 2015 10:46

Vooropgesteld dat er zaad tot ontwikkeling komt, zou dat mogelijk moeten zijn. Ik heb diverse malen Cordyline autralis in bloei gehad, meestal viel het zaad eraf voordat het rijp was.
De bloei kost de (kuip)plant ook veel energie wat soms de hergroei bemoeilijkt. Na de bloei moet er een nieuwe groeitop (of meerdere) worden gevormd, omdat de bloei aan de top zit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 07 mei 2015 11:04

draco schreef:Vooropgesteld dat er zaad tot ontwikkeling komt, zou dat mogelijk moeten zijn. Ik heb diverse malen Cordyline autralis in bloei gehad, meestal viel het zaad eraf voordat het rijp was.
De bloei kost de (kuip)plant ook veel energie wat soms de hergroei bemoeilijkt. Na de bloei moet er een nieuwe groeitop (of meerdere) worden gevormd, omdat de bloei aan de top zit.

Dat kan ik beamen Han, die ik van jou heb blijft bloeien! Er is geen gelijkmatige groei meer, het zaad krijgt niet genoeg tijd om te rijpen daar onze zomer te kort duurt :fluiten:

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 07 mei 2015 13:30

Eduard schreef:
draco schreef:Vooropgesteld dat er zaad tot ontwikkeling komt, zou dat mogelijk moeten zijn. Ik heb diverse malen Cordyline autralis in bloei gehad, meestal viel het zaad eraf voordat het rijp was.

Dat kan ik beamen Han, die ik van jou heb blijft bloeien! Er is geen gelijkmatige groei meer, het zaad krijgt niet genoeg tijd om te rijpen daar onze zomer te kort duurt :fluiten:

Gr. Eduard.

Zouden onze zomers daar echt de reden van zijn? De Britse zomers zijn ook niet bepaald warm en daar komt de soort inmiddels ook verwilderd voor. Misschien dat de milde winters er voor zorgen dat het zaad in het tweede jaar rijp wordt?
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor marie louise op 08 mei 2015 08:14

Bedankt voor inlichtingen
marie louise
marie louise

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten