Planten database met voedingsbehoefte

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Planten database met voedingsbehoefte

Berichtdoor jos944 op 16 mei 2015 22:19

Na deze winter kwam ik erachter dat een aantal van mijn vaste planten het minder goed deze terwijl andere het extreem goed deden.

Na veel zoeken bleek voor de ene plant de PH te laag te zijn. Voor de andere plant de voeding samenstelling (NPK) van de grond niet goed te zijn.

Al dit vereiste veel zoekwerk op het internet en nog wat niet alles duidelijk
Om die reden heb ik voor mij zelf een start gemaakt met een plantendatabase.

Maar waarom alles alleen doen :-)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

dus hier heb een start gemaakt van een misschien leuke database.

Aan iedereen als ze meer info weten of meer planten weten met hun eigen behoefte om deze database dan aan te vullen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Planten database met voedingsbehoefte

Berichtdoor Dennis_S op 16 mei 2015 23:04

Poehee, goed initiatief, maar ik ben bang dat je hier niet verder mee komt. En dat het geen praktische info oplevert. Sommige planten kunnen namelijk prima met een verschillende pH in verschilende omstandigheden. En je moet weten wat er in het klei-humuscomplex in je eigen bodem gebonden is aan voedingselementen voordat je hier zaken aan gaat toevoegen. Het kan zijn dat als je in een bepaalde grond kalium gaat toevoegen, de kalium helemaal niet gebonden gaat worden en uitspoelt voordat deze door de wortels kunnen worden opgenomen.

En in andere gevallen verdringt dat beetje kalium wat je strooit juist gewenste elementen van je klei-humuscomplex waardoor je juist een negatief effect krijgt in al je goede bedoelingen.

En dan is kalium maar even een voorbeeld. Soms is het beter te zorgen voor wat organische stof zodat alles wat beter in de bodem vastgehouden wordt. Maar soms is het juist wat beter wat klei in de bodem te brengen voor de soorten die juist meer behoefte hebben aan minerale gronden.

En dan nog de rol van het bodemleven en de manier waariop bodemleven voedingselementen weet los te maken uit de bodem. Het kan dus zijn dat je bodem vruchtbaar genoeg is, maar dat voedingselementen gewoonweg niet worden vrijgemaakt omdat er geen of niet het juiste bodemleven aanwezig is. Echt heel lastig. Ik zou me er niet aan wagen, maar wellicht kunnen we hier toch nog een voorzichtige conclusie uit trekken als veel leden wat toevoegen aan de lijst.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 mei 2015 00:02

Het idee is mogelijk lastig maar simpel te corrigeren voor het opgeworpen issue: voeg een kolom toe met grond soort: mensen met gelijksoortige grondsoorten kunnen hier al meer mee!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 19 mei 2015 00:30

Rob,

Ga ik doen. Ik zal een kolom toevoegen. En deze asap plaatsen.

En de voedingsbehoefte die ik vond stond nergens wat over grondsoorten. Maar ik zal het gewoon even toevoegen.

En volgens mij is iedereen geauthoriseerd om kolommen toe te voegen en data aan te vullen.
Ivm versie beheer kan ik altijd een versie teruggaan mocht dat nodig zijn.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel