plant gat brahea armata .

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: plant gat brahea armata .

Berichtdoor revoluta op 25 mei 2015 11:34

hallo palmvrienden .ik gister groot gat gegraven voor mijn braheatje nieuwe medetirane grond klaar liggen lava korrels koemest korrels enz. enz .haal ik de pot van de palm .zie tot mijn schrik buiten het laag je goede grond om in het midden ong 80 % van de kluit is rode klei .ik kon me niet om draaien en jullie hulp in roepen wat te doe dus .maar heb uit het verleden geen goede ervaring met mijn citrus planten bv die ook in een soort gelijke klei stonden .nu heb ik bijna alle klei verwijdert kloten klus en je beschadigt natuurlijk ook wortels .dat doet pijn niet alleen bij de palm .daar na in de vollen grond geplant met zijn nieuwe grond mengsel .
nu mijn vraag is het goed geweest dat ik die klei heb weg gespoeld
fotos komen er aan
lelijke planten bestaan niet .soms moet je wat langer kijken..
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor revoluta op 25 mei 2015 12:15

foto,s van de kluit en hoe de palm er nu bij staat
Bijlagen
IMG-20150525-WA0001.jpg
kluit met klei
IMG-20150525-WA0001.jpg (206.55 KiB) 4961 keer bekeken
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor revoluta op 25 mei 2015 12:23

andere foto,s krijg ik er niet op zijn te groot .ik weet niet hoe dat moet .lichtelijk digibeet
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 mei 2015 17:34

Rode klei en stenen, het gewicht van de Brahea moet aanzienlijk zijn geweest, de verrassing was dus enigszins voorspelbaar ;) Ik heb ervaring met Chamaerops waarbij het grotendeels verwijderen van deze klei nooit tot problemen leidde. Overigens haal ik alleen aan de periferie zoveel mogelijk losse brokken weg en laat het dichtbewortelde deel van de kluit ongemoeid. Een paar jaar geleden deed ik hetzelfde met een grote Brahea armata. Dat leidde tot een groeistop. Vervolgens heb ik de palm een periode in de somstijds bloedhete kas gehouden, waardoor de groei weer op gang kwam. Reken daarom op een terugslag in groei en bid voor een hete zomer.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor revoluta op 25 mei 2015 20:19

hij was inderdaad wat aan de zware kant :fluiten:
hij staat onder een transparant dakje droog en op de warmste plek in de tuin .ik hoop /bid dat de groei niet helemaal stagneert. staat wel een speer klaar .heb wel geduld maar een beetje groei is altijd leuk .
ik probeer nog een foto er op te krijgen zo als hij er nu bij staat
thanx voor je reactie
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor revoluta op 25 mei 2015 20:50

hier de foto van de palm hoe die er bij staat .
Bijlagen
20150525_204124.jpg
lijkt het wat
20150525_204124.jpg (150.09 KiB) 4934 keer bekeken
revoluta

4 bedankjes

Berichtdoor Bulldog op 07 mei 2016 13:43

Wil ook een brahea in de volle grond plaatsen maar nu lees ik op deze site
http://plantengids.willaert.be/nl/plant ... /brarmata/
Dat die beter in arme kalkrijke zanderige grond staan.

Met mijn andere palmen heb ik altijd een megelijng gebruikt van
De grond waar hij inkomt gemengd met mediterane grond , vivimus, koemestkorrel, lava, en een beetje bloed en bendermeel.

Dit natuurlijk heel wat anders dan arme grond.

De vraag nu, wat te doen arme grond of wat ik gewend ben?
Bulldog

39 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 07 mei 2016 14:17

Al dat gedoe met mediterrane grond en lavakorrels, bloed- en beendermeel e.d. wat ik hierboven lees heb ik nog nooit gedaan of gebruikt (behalve bij mijn boomvarens).
Ik zelf zit op droge maar goede zandgrond, graaf een rond gat net wat groter dan de kuip waar de plant uitkomt, vul steevast een laagje van dik 5 cm Vivimus in het plantgat en zet dan de plant daarop neer tot hij op goede hoogte staat waarna ik de rest van het plantgat opvul met de er uit komende grond aangevuld met nog wat Vivimus hier en daar. Vlak voor ik de laatste zandreeks er op gooi leg ik dan soms (als ik er aan denk) een laagje koemestkorrel van 2-3 cm en that's it.
Je moet ook niet meer kosten gaan doen dan nodig is he. Die Vivimus is een grondverbeteraar en die zorgt er voor dat je snel een prachtig wortelgestel krijgt. Raad ik zelf iedereen ook aan om te gebruiken bij eender welke aanplant trouwens!
Mijn Brahea armata staat op voorgenoemde wijze al 2 jaar geplant en is ondertussen ook al aan de groei met het hete weer van de voorbije dagen. Die doet het heel goed en ziet er schitterend uit.
Ik zou dus als ik jou was gewoon de oude grond ook gebruiken die je uit het plantgat hebt gehaald. Je kunt eventueel bovenin wat kalkkorrel strooien maar dat heb ik ook niet gedaan. Hangt ook allemaal wat af van de grondsoort die je hebt. Als dat echt zure grond is ben je natuurlijk wel verplicht kalk toe te voegen.

Veel suc6 met de aanplant! :thumb_up:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Bulldog op 07 mei 2016 16:53

Ik heb hier kleigrond
Bulldog

39 bedankjes

Berichtdoor erna op 07 mei 2016 17:33

Bulldog schreef:Ik heb hier kleigrond

dat is toch geen probleem ? Hier staan 4 brahea armata's al verschillende jaren in de volle grond, en die doen het goed.
Wel maak ik een ruim plantgat, en dan een mengsel van 1/3 vivimus, 1/3 mediterrane grond, en 1/3e uitgegraven grond. Daaronder nog wat koemestkorrels gemengd, en als ik lava heb doe ik die er ook onder.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen