Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat jullie ervan denken.
Het is niet zo'n enorme spectaculaire tuin als sommigen die ik hier zie (wauw, heel erg mooi) maar het is beter dan niets.
Hier twee foto's van mijn Trachy:

Tevens heb ik vanmiddag mijn eerste Yucca Rostrata gekocht. Heel de wereld via internet afgezocht maar nergens wat knaps te krijgen. Daar waar wél wat te krijgen was vroegen ze €88,95 bezorgkosten. Tot ik vanmiddag in het lokale tuincentrum keek waar nooit wat moois staat, maar daar stonden tot mijn stomme verbazing een paar hele mooie Rostrata's.

Voor €49,95 kon ik deze niet weerstaan.
Ik heb wel even wat vragen, ik hoop dat ik deze hier mag stellen. Ik heb van het planten van de palm al heel wat spullen in huis zoals lavakorrels, grind (ik prefereer kiezels die zijn niet zo 'scherp') vivimus, beendermeel, bloedmeel, potgrond en ga zo maar even door. Ik lees hier heel veel over aanplanten van des betreffende planten/bomen omdat ik het zo goed mogelijk wil doen. De palm doet het tot op heden zeer goed. De paar bladeren die zij had zijn verveelvoudigd en ik vind zelf dat ze uitgegroeid is tot een zeer mooie palm.
Morgen als het weer mee zit wil ik de Yucca Rostrata in de volle grond zetten. Ook hierover heb ik al veel tips ontvangen van het tuincentrum die ik meestal met een korrel zout neem, maar deze jongeman wist er echt veel van en vertelde mij ook veel dingen die ik hier al gelezen had of zelf al wist.
Maar de meningen lopen nogal uiteen. Ik lees hier dat Yucca's gewoon in de grond staan, gemengd met zand. Maar ik lees elders dat je een gat van een meter moet hebben, een centimeter of 60 breed van de plant af (diameter 120 cm) er gaten in de grond moeten voor drainage (dit doe ik sowieso) volstorten met grind (wil ik ook doen) het gat wat opvullem net grind (was ik ook van plan) maar dat er ook heel fijn grind met grond en (geel?)zand moet worden gemengd. Nu snap ik het zand gedeelte wel, dit was ik natuurlijk al wel van plan. Maar moet het nou echt zo dubbelop? Het komt bij mij een klein beetje over als een hele dikke overkill aan materiaal.
Of moet ik mij gewoon zoveel mogelijk aan deze adviezen houden?
Dan nog een vraag voor de Yucca én de Trachy. Mijn grind ligt tot aan de voet van mijn Trachy. Kan dit verder kwaad? Of adviseren jullie om toch wat afstand te houden tussen de voet van de Trachy en het grind?
Ditzelfde voor de Yucca. Ik wil het grind er eigenlijk zo goed als tegenaan leggen. Kan dit kwaad bij Yucca? Of kan dit er gewoon tegenaan?
Overal ligt worteldoek onder, ik knip het stukje om mijn boompjes rond weg zodat dit niet tegen de stam ligt maar er bijna tegenaan.
Doe ik hier goed aan? Of zouden jullie anders adviseren? Ik vind het mooiste als het grind er tegenaan ligt. Maar als dit funest is voor mijn boompjes, dan is dat natuurlijk niet de bedoeling.
Zo, heel wat getypt en heel wat gevraagd. Alstublieft wees een klein beetje mild met oordelen, ik ben maar een beginner met een palm en nu een Yucca

Groetjes, Alex.