Vraagje over blote wortels Trachycarpus Fortunei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Vraagje over blote wortels Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor Alex Alex op 02 jun 2015 19:11

Bij ons lokale tuincentrum verkopen ze Trachycarpus Fortunei, en er zitten er een paar bij die er echt zeer mooi uit zien voor een tuincentrum. Ik was van plan hier een van te kopen, maar toen ik goed keek zag ik in de pot dat de bovenkant van de wortels (dus die tegen de boom aan) bloot liggen.

Er gingen twee dingen door mij heen. Namelijk ''de boom is te groot voor deze pot, hij moet gauw groter of de grond in'' en ''hmm, leuke boom. Maar ik heb het idee dat die wortels er niet zo best uitzien''.
In geval van het eerste, dan kan ik er met een gerust hart een kopen. Maar in geval van het tweede, twijfel ik of de boom wel goed is. Het is en blijft natuurlijk een tuincentrum en geen kweker, maar ze zien er echt supermooi uit verder.

Dus de vraag is. Kan het kwaad als de wortels wat bloot leggen? Staat deze dan gewoon in een te kleine pot? Ze waren overigens best groot al. Of kan ik deze beter laten wezen en toch verder kijken? Graag jullie mening.

Alvast bedankt. Alex.
Alex Alex

4 bedankjes

Re: Vraagje over blote wortels Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor Ivan op 02 jun 2015 20:33

Kan geen kwaad doen de meeste gewoon iets dieper in de grond zetten :)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 02 jun 2015 21:17

Teken dat die uit de pot wil :)

Wat nog wel is wil gebeuren bij tuincentra is dat er een klein laagje nette grond boven op de grond licht en er onder dikke Spaanse klei. Ook palmen met een plank er in zou ik niet kopen, duidelijk massa-productie.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 jun 2015 00:39

s.janssen schreef:Teken dat die uit de pot wil :)

Wat nog wel is wil gebeuren bij tuincentra is dat er een klein laagje nette grond boven op de grond licht en er onder dikke Spaanse klei. Ook palmen met een plank er in zou ik niet kopen, duidelijk massa-productie.

Die plank dient om een potgedrukte palm met uitgestoken wortels te stabiliseren. Na een volledig seizoen zou ik een gezonduitziende palm wel aandurven zeker met een forse najaarskorting. De wagnerianus vrouw die vorig jaar zo 'n 4000 zaden produceerde was zo 'n 50% geval. De aangekochte verwekker echter viel om uit de kuip toen ik deze in de auto wilde laden. Ik was blijkbaar verblind door de krachtige uitstraling van deze palm. Daarbij brak een aantal van de nieuwgevormde wortels af. Opnieuw en strakker opgepot, herstelde de palm echter volledig en hangt deze nu weer vol met bloemtrossen. Het zijn taaie rakkers.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Alex Alex op 03 jun 2015 07:38

Hij wil dus uit de pot en in mijn tuin :D Nou ja, dan zal ik binnenkort maar weer eens langs gaan en nog eens goed de bomen bekijken. Maar zelfs mijn vrouw zei ''die zou ik eigenlijk zelfs meteen meenemen'' terwijl die het helemaal niets vindt.
Bedankt voor jullie reacties.

Nog een andere vraag. Ik heb mijzelf natuurlijk heel erg ingelezen over palmen, maar kom tegenwoordig ook veel tegen over import en boompjes die soms (een) maand(en) in het donker liggen. Dit zou je kunnen zien aan de wortelontwikkeling, die hou ik dan ook scherp in de gaten. Maar het zou ook gezien kunnen worden aan de lange(re) stelen van de Trachycarpus Fortunei. Mijn eigen Trachy heeft namelijk lang niet zulke lange stelen aan haar bladeren dan die in een tuincentrum hier in de buurt. Er stonden wel mooie, maar de stelen waren echt aanzienlijk langer dan mijne.
Is dit omdat ze inderdaad geïmporteerd zijn en ik ze beter niet kan kopen? Of is dit puur verschillend tussen elke boom?

(Offtopic. ik bedenk me nu net dat ik aldoor over ''haar'' type maar ik niet eens weet of het een hem of haar is :roll: )
Alex Alex

4 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 jun 2015 16:19

[quote="Alex Alex"]
Nog een andere vraag. Ik heb mijzelf natuurlijk heel erg ingelezen over palmen, maar kom tegenwoordig ook veel tegen over import en boompjes die soms (een) maand(en) in het donker liggen. Dit zou je kunnen zien aan de wortelontwikkeling, die hou ik dan ook scherp in de gaten. Maar het zou ook gezien kunnen worden aan de lange(re) stelen van de Trachycarpus Fortunei. Mijn eigen Trachy heeft namelijk lang niet zulke lange stelen aan haar bladeren dan die in een tuincentrum hier in de buurt. Er stonden wel mooie, maar de stelen waren echt aanzienlijk langer dan mijne.
Is dit omdat ze inderdaad geïmporteerd zijn en ik ze beter niet kan kopen? Of is dit puur verschillend tussen elke boom?

Het plaatselijke tuincentrum, waar lage prijzen niet altijd de beste kwaliteit inhouden, biedt dit seizoen Trachycarpus aan met idioot lange bladstelen. Hierdoor lijkt het of je heel wat koopt ook al is van een stam nog geen sprake. Het zijn exemplaren die waarschijnlijk dicht opeen in een kas zijn doorgekweekt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Alex Alex op 05 jun 2015 08:47

Oke, super bedankt voor deze duidelijkheid, weer wat geleerd. Als ik deze in mijn zonnige voortuin zet, worden de bladstelen dan vanzelf weer wat korter? Of blijven deze zo vreemd lang? Ik vind het echt heel raar staat eerlijk gezegd. Op zich wil ik als ze weer wat korter worden wel kopen, maar als ze zo blijven zal het wat apart staan als ie naast een Trachy staat die veel kortere stelen heeft.
Alex Alex

4 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 05 jun 2015 10:17

De huidige bladstelen zullen niet korter worden maar toekomstige wel
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Alex Alex op 05 jun 2015 10:24

Van de huidige stelen snap ik inderdaad ;) Oké, dan kan ik ze dus met een gerust hart kopen. Ze zien er namelijk wel heel mooi uit voor een tuincentrum. Super bedankt allemaal, ik weet voldoende.
Alex Alex

4 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 05 jun 2015 11:53

heb even geleden wagnerianussen gekocht met lange bladstelen. toen nog geen benul maar achteraf wat waren ze lelijk :lol:

vandaag de dag zien ze er heel anders uit; meer naar wens en een eindje meer stam :D
Bijlagen
foto1351.jpg
foto1351.jpg (255.94 KiB) 3929 keer bekeken
palmpie.jpg
palmpie.jpg (271.81 KiB) 3929 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen