Mooi! Het blad wordt ook groter zie ik. Hier is de groei ook weer op gang. De plant is weer prima de winter doorgekomen en het tweede blad van dit seizoen begint zich te ontvouwen. Hij is daarmee sneller dan Jubaea en Phoenix. Ik ben benieuwd hoe de groei dit jaar zal zijn!
Ik heb vandaag mijn Trithrinax uitgegraven . Heeft speerrot gehad, doordatbik hem niet de bescherming gaf zoals het moest. Ook stond deze door de beplanting nu reeds in schaduw.
Beworteling was bijna niks bijgekomen sinds aanplant. Nu in een ruime pot geplant, opgekuist engineer serre. Pas als deze wat groter,mooier en meer geworteld is zal ik hem uitplanten.
Het niet wortelen kan gelegen hebben aan dat hij in klei stond of in een harde ondergrond. Dan hebben ze soms last om hun wortels erdoor te boren + te natte wortels kan ook een reden zijn. Want die moeten echt droog staan. Beste is op een verhoog planten van mininmaal 30-50cm hoog en nooit water geven. In pot heel zelden eens. Speer rot aan onvoldoende bescherming of onvoldoende ventilatie in de bescherming. De luchtvochtigheid kan ze ook nekken. Hier vind ik trithrinax echt een super snel groeier. Zowel mijn kleine als mijn grote gaan erg snel.
Mijn Trithrinax maakte een snelle start mee dit jaar. Maar de groei nam wat af zoals bij alle palmen in mijn tuin dit jaar. Maar als je vergelijkt met de foto's een pagina terug is te zien dat er bij elk stammetje toch vier nieuwe bladeren bij zijn gekomen. Langzaam wordt het blad groter en de stammetjes dikker. De punten zijn vlijmscherp en de kleur is mooi blauwgrijs. Ik ben toch wel verrast dat deze het nog zo aardig doet.
WP_20150925_19_33_15_Pro.jpg (130.51 KiB) 5168 keer bekeken