Trachycarpus fortunei Winsan

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei Winsan

Berichtdoor Toppalm op 21 jun 2015 15:48

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om de Trachycarpus fortunei Winsan aan te schaffen.
Om de simpele reden dan ik de bladeren die min 360 graden rond gaan heel erg mooi vindt.
Dus een welkome afwisseling tussen mijn andere palmen.

Mijn enige punt van zorg is de kwaliteit en sterkte van het blad i.c.m. de wind.

Ik hoor verschillende verhalen de een zegt dat het blad sterker is dan de fortunei de ander zegt gelijkwaardig aan de fortunei.

Daarnaast hoor ik ook verhalen dat er 2 variëteiten zijn te weten de "Trachycarpus fortunei Winsan" en de "Trachycarpus Winsan".

Wie heeft er ervaring mee en kan mij er meer over vertellen, het liefst uit ervaring. :mrgreen:
Alvast bedankt. :thumb_up:
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei Winsan

Berichtdoor draco op 21 jun 2015 22:21

Trachycarpus met 360 graden ronde bladeren heb ik meerdere malen bij het reguliere aanbod van de fortunei aangetroffen en ook aangeschaft. Of dit de roemruchte 'Winsan' betreft, weet ik niet? Het zijn in ieder geval grote vlakke bladeren die gemakkelijk knakken. Het is daarom het beste om deze variëteit op een voor wind beschutte plek te zetten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 21 jun 2015 23:06

Ik heb ook een gewone Trachycarpus Fortunei staan met 360 graden bladeren. Althans, gekocht als een Fortunei. Of hij echt veel vlakkere bladeren heeft dan mijn andere Fortunei's kan ik zo niet zeggen, wel is hij iets lichter groen van kleur. Heb hem vorig jaar gekocht bij een (reguliere planten) kweker in Harmelen.
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 22 jun 2015 17:27

Beste Toppalm,

Er is alleen maar de Trachycarpus fortunei var.'winsan' omdat het variëteit is en geen op zich staande soort.

Garry Tsen van Coldpalm heeft deze palm geïntroduceerd en zaden zijn ook daar te koop.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 22 jun 2015 20:11

Voor zover bedankt voor jullie verhelderende antwoorden.
Ik zal mijn aanschaf nog eens overwegen of in ieder geval i.p.v. 2 palmen er eerst 1 aanschaffen :mrgreen:
Ik zal verdere ervaringen hier op het forum plaatsen over enige tijd.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 23 jun 2015 14:21

Succes, ben benieuwd! Ik zal het hier wel laten weten als mijn Trachy ooit in bloei komt.. nog twee jaartjes denk ik :)
Bermuda

25 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 23 jun 2015 22:10

De winsans van Garry komen uit zaad, indien die zaailingen allen rond blad krijgen is dat een stabiele variëteit te noemen als ik me niet vergis, anders dan de gewone fortunei's die toevallig eens rond blad hebben. Ik heb 4 of 5 jaar geleden een aantal gezaaid maar helaas heeft mijn dochtertje toen van allemaal de etiketten uitgetrokken samen met tesan, nova en nog andere van dezelfde grootte dus kan er niet veel over melden, maar heb wel enkele planten die rond blad aanmaken. Zijn er nog mensen die winsans hebben gezaaid of is er al meer bekend over het al dan niet stabiel zijn?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 jul 2015 00:46

ja Kim, ik heb hier een klein voorradje winsan, Tesan, en een heel risje nova en princepsen met obscure codes van Gary staan. Als je nu - na 3 jaar de etiketten eraf rukt, dan kan niemand er meer soep van maken.

Het hele zootje gata mee naar de nieuwe tuin, en dan zullen we zien wat er van word.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 jul 2015 10:34

Rob schreef:ja Kim, ik heb hier een klein voorradje winsan, Tesan, en een heel risje nova en princepsen met obscure codes van Gary staan. Als je nu - na 3 jaar de etiketten eraf rukt, dan kan niemand er meer soep van maken.

Het hele zootje gata mee naar de nieuwe tuin, en dan zullen we zien wat er van word.

:lol: Dat is me hier ook overkomen met diverse 'specials' behorend tot het geslacht Trachycarpus. Die heb ik op een zeker moment allemaal uitgeplant onder het motto 'we zien wel'. Na een serie pittige winters overleefde zegge en schrijve 1 zaailing. Dit zou een 'Takagii' (hybride) moeten zijn. Herstelde als een van de weinige palmen na winter 2012 met alleen een intacte speer als redmiddel. Ik zie al die verschillende benamingen vooral als truc van de handel om zoveel mogelijk te verkopen, speculerend op de behoefte van fanatieke verzamelaars zoals hier verenigd. Ik zit nu weer opgescheept met een overschot aan princeps, dito hybride x fortunei (new form) en latisectum. Aanvankelijk zijn ze vertederend totdat ze groeien en keer op keer moeten worden verpot. Ik heb er inmiddels alweer een aantal in de tuin gezet. 'T is dat ik een bijkomend zwak heb voor Japanse esdoorns, anders was elke vrijkomende plek bestemd voor 'n palm.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen