door Hitch op 18 jul 2015 08:46
Bladeren samenbinden, zeker niet alle bladeren gaan zitten afknippen.
Je zult sowieso moeten bijwarmen in de winter, dit kan met warmtekabel, warmtelamp, lichtslangen of met een warmeluchtventilator. Altijd met een thermostaat werken!! Die zet je dan bijvoorbeeld op vorstvrije stand of net wat hoger. Hangt er allemaal van af welk soort plant/palm je wil beschermen. Test je systeem natuurlijk altijd eerst even vooraleer je de isolatie aanbrengt.
Ik bind de bladeren samen, sla 4 palen rondom de palm (hoog genoeg natuurlijk zodat je bladeren later niet tegen de bescherming aan komen te zitten) en dan breng ik mijn warmtelamp en de thermostaat aan. Ik plaats de sensor van de thermostaat steeds halfweg het groeipunt maar wel altijd hoger dan de warmtebron die je gebruikt. Gebruik je een warmtelamp plaats deze dan altijd gericht op de stam daar waar +/- je groeipunt zit. Je kunt natuurlijk ook met meerdere lampen werken. Warmte stijgt dus de kroon word door de opstijgende lucht mee verwarmt. Daarna wikkel ik dikke tuinbouw noppenfolie rondom de palen en niet deze er op vast. Zorg ervoor dat je onderkanten goed dicht zitten want net langs daar wil de koude al eens binnenglippen. De bovenzijde maak je ook goed dicht met noppenfolie maar zorg er zeker voor dat het geen zak kan gaan vormen mocht er water/sneeuw op komen te liggen, hiervoor kun je tussen de palen in boven op 1 of 2 dwarslatjes diagonaal laten lopen. Best is om de folie waarmee je de bovenzijde afsluit zodanig te maken dat je hem er bij vorstvrij en droog weer makkelijk af kunt halen om de palm te laten "luchten" zodat je geen schimmels oid krijgt en condensvocht er uit kan trekken. Dit kun je makkelijk realiseren door een goede grote noppenfolie te nemen die een half metertje over alle kanten hangt en deze gewoon vast te maken met een rekker. Denk echter aan wind! Zorg dat het stevig vast zit en de wind nergens onder je folie door kan.
Over deze constructie trek ik dan nog een bigbag heen maar in princiepe hoeft dit niet als je constructie stevig genoeg is. Ik doe dit gewoon uit gewoonte en omdat ik ze toch heb liggen.
Dat is dus hoe ik het doe en op deze wijze bescherm ik palmen als Tritrinax acanthocoma, Butia capitata, Jubeae chilensis, Livistona decipiens en Livistona australis. Dit jaar zijn er een reeks nieuwe palmen bijgekomen als Livistona chinensis, Arenga engleris, Chamaedorea en nog wat anderen dus dat word flink op tijd beginnen met de beschermingen aan te kopen en gereed te leggen.