Rhapis als kuippalm houden

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Rhapis als kuippalm houden

Berichtdoor draco op 25 jul 2015 14:42

Ik zag laatst weer enkele exemplaren Rhapis excelsa ergens buiten staan. Ze zien er dan onveranderlijk slecht uit, de bladeren met dorre einden. Rhapis palmen staan hier in de diepe schaduw van hoge bamboe en verdragen dat uitstekend. De waaiers blijven mooi diepgroen en vrijwel zonder lelijke bladpunten. Rhapis kan goed tegen koude en nattigheid met een vorsttolerantie tot ongeveer -6°C. Het zijn geen snelle groeiers en verkuipen is zelden nodig. Het zijn ideale palmen waar je jarenlang plezier van hebt. Dit geslacht toont qua behoefte en tolerantie veel overeenkomst met de Chamaedorea's radicalis en microspadix die op vergelijkbaar schaduwrijke lokaties staan. Enig nadeel is zoals bij deze Rhapis excelsa dat de schoonheid van deze palm hier nauwelijks tot z 'n recht komt.
Bijlagen
Rhapis_excelsa.jpg
Rhapis_excelsa.jpg (206.94 KiB) 2766 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Rhapis als kuippalm houden

Berichtdoor Marjanne op 25 jul 2015 20:22

Ik heb een kleine bonte variëteit bij my palmshop in Erica meegenomen dit afgelopen voorjaar.
Hij was bijna compleet verdord, maar ik vond hem zo bijzonder dat ik hem niet kon laten staan.
Hij staat als kamer palm op het noorden in mijn vensterbank en heeft al een paar mooie nieuwe bonte bladeren. Mijn tuin is op het zuiden, dus dat is geen optie (veel te warm)
Ik hoop dat hij het op de vensterbank voorlopig goed blijft doen, wordt hij te groot dan vinden we wel weer een nieuw plekje voor hem.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Rob op 25 jul 2015 22:11

Ik heb recentelijk bemerkt dat Rhapis het bij mij in huis juist geheel niet naar zijn zin heeft. Hij gaat alsnog naar de tuin, in diepe schaduw - typisch genoeg naast de Chamaedorea - om te zien of ie wil beteren.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 jul 2015 23:44

Ervaring is hier hetzelfde, diepe schaduw blijven ze het mooist!

Toppalm! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jul 2015 00:19

Marjanne schreef:Ik heb een kleine bonte variëteit bij my palmshop in Erica meegenomen dit afgelopen voorjaar.
Hij was bijna compleet verdord, maar ik vond hem zo bijzonder dat ik hem niet kon laten staan.
Hij staat als kamer palm op het noorden in mijn vensterbank en heeft al een paar mooie nieuwe bonte bladeren. Mijn tuin is op het zuiden, dus dat is geen optie (veel te warm)
Ik hoop dat hij het op de vensterbank voorlopig goed blijft doen, wordt hij te groot dan vinden we wel weer een nieuw plekje voor hem.

In koele kamer met een raam op het Noorden zal Rhapis zich wel thuisvoelen. Deze palm komt uit koele bergstreken. Rhapis excelsa variegata staat hier in de tuin op een lichtere plek zonder direct zonlicht. Omdat het blad minder chlorofyl bevat is de groeisnelheid toch al minder dan van de soort. In Japan wordt deze variant gekoesterd en er bestaan verschillende bontbladige vormen met een eigen benaming. Er zijn zelfs boekjes over: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_ ... is+excelsa
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen