(bijna) bladloze Hawaiiaanse Palm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

(bijna) bladloze Hawaiiaanse Palm

Berichtdoor PaulvdDool op 26 jul 2015 17:24

Ik heb al ruim een jaar met veel plezier een Hawaiiaanse Palm in de woonkamer staan.
Hij ziet er sinds een paar weken echter een beetje zielig uit (zie foto in bijlage).

Ik heb gelezen dat de palm wel eens opeens veel blad kan verliezen, maar dat dit in een paar weken terug zou moeten groeien. Mijn palm is echter al een hele lange tijd in deze staat en ik maak mij echter een beetje zorgen.
Hoe lang hij al in deze staat is durf ik niet exact te zeggen, maar toch al zeker de hele zomer. Hij heeft lange tijd in een vensterbank op het oosten gestaan en is begin juni verplaatst naar een hoger plekje waar hij geen directe zon krijgt. Hij is verplaatst omdat hij in retraite was.

Hopelijk komt het gewoon terug, omdat het een winter groeier/bloeier is en nu dus tijdens een warme zomer gewoon traag is, maar wat is jullie mening?
Bijlagen
hawaiiaanse-palm.jpg
hawaiiaanse-palm.jpg (269.02 KiB) 1982 keer bekeken
PaulvdDool

0 bedankjes

Re: (bijna) bladloze Hawaiiaanse Palm

Berichtdoor s.janssen op 26 jul 2015 17:35

Probleem heb ik hier ook, had hem buiten staan maar de bladeren waren al snel weg. Binnen gezet en de groei kan beginnen. Het zijn planten die nogal moeite hebben met veranderingen qua licht in de omgeving. Hier komt die langzaam op gang, heel erg mooi is het nog niet maar hopelijk komt dat binnenkort. Geef niet te veel water, daar hebben ze een hekel aan.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: (bijna) bladloze Hawaiiaanse Palm

Berichtdoor Lampenz op 27 jul 2015 11:33

Deze plant heeft een omgekeerd groei seizoen. Dit houd in dat hij in de winter bloeit, en in de zomer het meeste (dan wel alles) van zijn bladeren verliest.

Ik weet dit omdat ik mij vorig jaar om exact dezelfde reden zorgen maakte. Mijn hawaiaanse palm liep in het najaar gewoon weer netjes uit. Wel zorgen dat je in de plant zijn "rust" periode minder/na genoeg geen water geeft. (dit is dus de zomer in dit geval).
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen