Exotische palmen overwinteren

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Exotische palmen overwinteren

Berichtdoor tdv op 04 aug 2015 15:21

Ik ben de laatste tijd erg geboeid door de meer exotische palmen (die liefst ietwat koudere temperaturen aankunnen). De eerstvolgende jaren heb ik echter geen serre om ze te overwinteren, en vroeg ik me af als er mogelijke alternatieven zijn. Ik heb bijvoorbeeld een grote zolder met velux waar de temperaturen zeker ok blijven, maar daar vrees ik als ze wel genoeg zonlicht zouden krijgen.

Andere mogelijkheid is dat ik de biogreen jumbo propagator zou kopen (zoals enkelen hier al hebben), en ik deze in de winter op het terras zou plaatsen. Dat zou het probleem van zonlicht wel verhelpen, en goede temperaturen opleveren, maar ik weet echter niet als die in de winter buiten mag blijven staan. Normaal zou ik vrij kleine palmpjes bestellen (10-20cm) zodat ze er deze winter zeker nog zouden kunnen overwinteren.

Propagator:
http://www.mypalmshop.nl/jumbo#prettyPhoto
http://www.amazon.co.uk/Two-Wests-Ellio ... B000N96XTK
Wat zouden jullie doen/heeft er iemand tips?

Palmen die ik zou laten overwinteren;
Adonidia Merrillii
Beccariophoenix alfredii
Burretiokentia happala
Ceroxylon Alpinum
Chambeyronia hookeriana (macrocarpa)
Dictyosperma album variegata
Ptychosperma macarthurii
Ptychosperma sp
Rhopalostylis Great Barrir Island sapida
Rhopalostylis sapida Auckland
Syagrus Romanzoffiana

Ik heb hierbij al redelijk wat zitten filteren op basis van temperaturen, zonlicht behoefte enz op basis van wat ik kon vinden op davesgarden, palmpedia, dit forum,...
Ben al enkele weken volop bezig met opzoekingswerk, maar de propagator en die plantjes samen is al snel 250€, en ik wil natuurlijk dat het geen weggegooid geld is...
tdv

0 bedankjes

Re: Exotische palmen overwinteren

Berichtdoor Sub T op 04 aug 2015 15:27

Ik zou dan op de zolder een TL-balk met timer gebruiken om overdag bij te lichten.
Sub T

138 bedankjes

Re: Exotische palmen overwinteren

Berichtdoor Rob op 04 aug 2015 22:37

Vensterbank doet het ook hoor.
Met uitzondering van de Burretokentia heb ik ze hier allemaal op de vensterbank (gehad).
Staan met allen in 9*9*20 palmsleeves in een grote platte bak van een tientje. Licht genoeg, en de CV doet ze maar weinig: als ze zo dicht opeen staan in een bak waarin vrijwel continue een laagje water staat (soms wel een dikke cm), dan blijft de RV ook OK. De Adonidia wil wel eens wat bruine puntjes maken, maar bijvoorbeeld Chambeyronea of een Rhopie doet het er prima.

IK zou die 250 Euro dan elders besteden - een paar forse Trachys of een paar mooie zaden of zaailingen ...

Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen