Ervaringen Ensete glaucum in volle grond

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Ervaringen Ensete glaucum in volle grond

Berichtdoor dest_planten op 20 aug 2015 01:23

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met Ensete glaucum in de volle grond ?
Hiermee bedoel ik de plant na de laatste nachtvorst in de volle grond en voor de eerste er weer terug uit zoals bij Ensete ventricosum en Ensete ventricosum 'Maurelli'

Ik heb een Ensete glaucum in pot staan die nu mooi aan het groeien is. Ik wil deze volgend jaar in de volle grond willen planten. Ik hoop dat deze dan ook zo aan het groeien gaat zoals mijn 2 andere Ensetes.

Of kan ik dit beter niet doen ?

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Re: Ervaringen Ensete glaucum in volle grond

Berichtdoor s.janssen op 20 aug 2015 09:07

ervaring in de volle grond heb ik niet maar heb wel ensete glaucum en andere ensetes in pot overwinterd iets boven het vriespunt en zowel de glaucum als de rest was volledig pap geworden. Ik heb het idee zelfs dat je meer resultaat zal boeken met een gewone ensete ventricosum dan de glaucum, uit meerdere verhalen blijkt toch dat ze weinig "sneeuwbanaan ' kunnen hebben.

Tuurlijk met er dikke bepakking en lichtslangentje en ee zachte winter is er ee kans dat die het zal redden. Marc de Bruyne heeft een maurelli in z'n tuin overwinterd in een kooi waar de gemiddelde flatbewonende kat nog jaloers op is en die kwam zelfs niet al te best de winter door.

Vraag mij af of je dit allemaal moet willen van zo plant, uitgraven is de stuk makkelijker en je hebt een stuk meer kans op overleving. ;) ik heb de beste ervaring, gewoon op kamertemperatuur.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 20 aug 2015 22:13

Hoi,

Ik wil de plant voor de winter terug uit de volle grond halen.

Ik vraag me gewoon af of de plant in de volle grond sneller gaat groeien dan in een pot.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 aug 2015 22:42

Op dat gebied, ja! :)
Veel mensen doen het al met hun ventricosums en ik merk toch mooiere stevige planten dan in pot. Groei in pot vergeleken in de grond is een wereld van verschil!

Scheelt weer wat potjes ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor sylvia27 op 22 aug 2015 16:14

Hoi Stefan,

Ze kunnen prima in de volle grond. ik heb dit jaar de helft van mijn glaucum's in de grond gezet en de andere in potten. Ik wilde namelijk ook weten wat dit met de groei zou doen. :D

Tot een maand geleden waren de bananen in pot stukken groter dan die in de volle grond. Die vond ik qua groei erg achter lopen.

Maar sinds een maand geleden hebben de planten in de volle grond een flinke inhaalslag gehad. De planten in de volle grond zijn bijna 2 keer zo groot dan die in potten.

Volgend jaar zet ik dus al mijn glaucum's in de volle grond. :D

de bananen in potten zijn nu zo'n 60 cm groot.
de bananen in volle grond zijn nu zo'n 130 cm groot.

een flink verschil dus!
bij mijn maurelli was ik hier ook al achter gekomen ;)
ik zal vanavond even een foto proberen te maken

Groetjes Sylvia
sylvia27

9 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 22 aug 2015 23:16

Hoi Sylvia,

Ik ben benieuwd naar de foto's.

Als de groei in de volle grond beter is dan in pot, dan gaat hij volgend jaar in de volle grond tot de eerste nachtvorst.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor PureVision op 23 aug 2015 20:21

Hier heeft hij de laatste maand ook een grote groeispurt ingezet in volle grond.
Vooral de dikte is enorm toegenomen aan de basis van de plant.
PureVision

16 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers